KONSULT & ANALYS

Göteborgs 4 kommunala bostadsbolag fortsätter samarbetet med AktivBo

AktivBo har fått förnyat förtroende att hjälpa Framtidenkoncernen och dess fyra kommunala bostadsbolag i Göteborg att ta nästa steg mot ännu nöjdare hyresgäster. Genom samarbetet…


Momentum och AktivBo inleder partnerskap

Momentum, som utvecklar molnbaserade fastighetssystem, och AktivBo, som stödjer fastighetsbolag med kundnöjdhetsförbättringar, inleder ett strategiskt partnerskap. Samarbetet syftar till att förenkla för fastighetsbolagen i deras…


Partnertext från AktivBo

AktivBo lanserar nytt handlingsplansverktyg för prediktiv analys

Hyresgästerna ger sina synpunkter i kundundersökningar. Men hur mäter man effekten av åtgärderna som sedan genomförs? AktivBo lanserar ett handlingsplansverktyg som ska stödja fastighetsbolagen i arbetet med att gå från resultat till åtgärd.


Poyan Katebi blir VD för SINDI – verktyg för mätning av social hållbarhet

I samband med lanseringen av verktyget SINDI har Poyan Katebi anslutit som VD för bolaget. Poyan har mer än 10 års erfarenhet av att arbeta…


Partnertext från AktivBo

Hyresgästernas syn – viktig KPI för lyckad social hållbarhet

Börja inkludera hyresgästernas röster i större utsträckning i hållbarhetsarbetet och omvandla dem till lönsamma KPI:er. Det är en investering som kommer gynna alla, anser Martin Talme på AktivBo i sin krönika.


Adam på AktivBo: ”Kundundersökningar behöver omsättas i praktiken”

PROFILEN

Ska man lyckas med kundundersökningar måste de vara en del i det dagliga arbetet, menar Adam Krapf på Aktivbo. Som kundutvecklare stöttar han fastighetsbranschens förändringsresa, där social hållbarhet och kundtillgänglighet är två stora utmaningar.


SISAB skriver flerårigt avtal med AktivBo

Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), en av Sveriges största ägare och förvaltare av samhällsfastigheter, har valt AktivBo som partner för att utveckla sitt kundnöjdhetsarbete under…


AktivBo:s rapport: Högre krav från boende utmanar bostadsbolagen

I AktivBo:s nya rapport Så tycker Sveriges hyresgäster – Bostäder framgår det att hyresgästerna tycker att de får sämre service än tidigare. Bostadsbolagens utmaningar är att möta ökade förväntningar kring bemötande och hantering av felanmälansprocessen.


Så ökade MKB och Stångåstaden sitt NKI hos lokalhyresgästerna

MKB i Malmö och Stångåstaden är framgångsrika i sitt arbete med serviceindex för lokaler. Fysiska möten, styra upp felanmälan och erbjuda temadagar är några av framgångsfaktorerna. Liksom att se varje kunds unika verksamhet.


De är Sveriges bästa hyresvärdar!

Lundbergs Fastigheter var en av de stora vinnarna på årets Benchmark Event när Kundkristallerna delades ut på Berns Salonger. De kammade hem hela tre Kundkristaller. Alla nomineringar och vinnare baseras på svenska hyresgästers omdömen.


Partnertext från AktivBo

Best practice från fastighetsbranschen under Insight webinars

Hur behåller och säkerställer man lokalhyresgästernas långsiktiga nöjdhet? Vad är ”Superförvaltning” och vad innebär framgångsrik digital integration i fastighetsbranschen? Svaren får du under Insight webinars som börjar tisdag den 6 februari 2024.


Här är årets nominerade till Sveriges bästa hyresvärdar

Baserat på Sveriges hyresgästers omdömen om sina hyresvärdar, har 37 bolag chans att få Kundkristallen. Potentiella vinnare av kategorin Högsta serviceindex bland större bostadsbolag syns Bostaden i Umeå, Stockholmshem, Stångåstaden och Uppsalahem.


Partnertext från AktivBo

AktivBo lanserar AI-tjänst för fastighetsbranschen

Proptech-bolaget AktivBo har tagit fram en AI-tjänst som hjälper fastighetsbolag att få nöjdare kunder. Med stöd av AI och ML presenteras konkreta åtgärder tillsammans med kostnadsuppskattningar, tidsestimat för genomförande samt kostnadsbesparingar.


Så arbetar de bästa fastighetsbolagen för nöjdare kunder!

SEMINARIUM

Få i branschen vet mer än Frida Kullh, VD för AktivBo Sverige vad som kännetecknar de bolag som har nöjdast kunder. AktivBo har i mer än 30 år hjälpt fastighetsbolag att omsätta hyresgästfeedback till konkreta förbättringar


Partnertext från AktivBo

Fastighetsägare – så tycker Sveriges lokalhyresgäster om er förvaltning

Under våren presenterade vi på AktivBo en rapport på temat ”Så tycker Sveriges lokalhyresgäster” där vi sammanställer vad lokalhyresgäster tycker om den service och förvaltning som fastighetsägare erbjuder. Här är en kort sammanfattning.


Partnertext från AktivBo

Så arbetar Svenska Bostäder med löpande kundinsikter

Genom löpande kundinsikter inom inflyttningsprocessen har Svenska Bostäder identifierat nycklar för processförbättringar och ökad kundnöjdhet.


Färre lokalhyresgäster vill rekommendera sin hyresvärd

AktivBos rapport “Så tycker Sveriges lokalhyresgäster” sammanställer vad lokalhyresgäster tycker om den service och förvaltning som fastighetsbolag erbjuder sina hyresvärdar. Hyresgästernas vilja att rekommendera sin hyresvärd har minskat under 2022.


AktivBo skriver flerårigt avtal med Wiener Wohnen

Wiener Wohnen, det största kommunala bostadsföretaget i Europa med närmare 500 000 hyresgäster har efter en officiell europeisk upphandling valt AktivBo som partner för hyresgästundersökningar och kundnöjdhetsförbättringar under de kommande 6 åren.


Boende känner sig tryggare men färre rekommenderar sin värd

AktivBos rapport “Så tycker Sveriges hyresgäster” visar att hyresgästernas upplevda trygghet är den högst uppmätta sedan mätningarna startade 2009, samtidigt som färre hyresgäster vill rekommendera sin hyresvärd än för fem år sedan.


Vinnarna av Kundkristallen – Sveriges bästa hyresvärdar belönade!

Hyresgästerna har sagt sitt. AktivBo delade ut Kundkristallen igår och här är bolagen som är Sveriges bästa hyresvärdar!


Partnertext från AktivBo

Kundkristallen – priset där hyresgästerna själva bestämmer

Den 9:e februari delas Kundkristallen ut, för 18:e året i rad, till Sveriges bästa hyresvärdar. En utmärkelse och ett betyg på service och kvalitet – som helt bestäms av hyresgästerna själva.


Årets Kundkristallen – här är de nominerade bolagen

För 18.e året i rad delas fastighetsbranschens prestigefyllda pris “Kundkristallen” ut till de fastighetsbolag som av sina hyresgäster utses till Sveriges bästa hyresvärdar. Nu står det klart vilka som är årets nominerade bolag.


Partnertext från AktivBo

Så tycker hyresgästerna om bostadsbolagens hållbarhetsarbete

AktivBos nya rapport om vad hyresgästerna anser om fastighetsbolagens hållbarhetsarbete har just kommit. Där framgår att kunderna vill ha en miljömedveten värd och att det är viktigt med bra källsortering – men att de saknar vissa områden.


Så får Ängelholmshem hög svarsfrekvens på hyresgästenkäterna

Det är lönsamt att ta hand om sina kunder och kundenkäter är ett viktigt verktyg. Ju högre svarsfrekvens, desto bättre underlag får du i ditt förvaltningsarbete. Ängelholmshems bostadschef Mikael Svensson berättar om hur de lyckats.


Hyresgästerna har sagt sitt om värdarnas hållbara arbete

AktivBo har frågat 87 000 hyresgäster i Sverige om vad de tycker om fastighetsbranschens hållbarhetsarbete. Nu är rapporten klar och där framkommer att det är viktigt för hyresgästen att bo hos en miljömedveten värd.


Partnertext från ByggVesta Fastighetsförvaltning

Så vill ByggVesta öka samverkan – inför Hållbara kontrakt

Positiv och bestående förändring kräver gemensamt engagemang från boende såväl som från förvaltning. Därför inför nu ByggVesta ett Hållbart kontrakt för alla hyresgäster i syfte att stärka den miljömässiga och sociala hållbarheten.


Partnertext från AktivBo

I AktivBos senaste rapport svarar 198 000 hyresgäster

AktivBo lanserar rapporten ”Så tycker Sveriges hyresgäster” som är baserad på svar från 198 000 hyresgäster. Trenden visar att fastighetsbolagen har blivit bättre på service och hyresgästerna känner sig tryggare i sina fastigheter.


Partnertext från Bostadsbolaget

Två hederspriser till Bostadsbolaget

Under februari uppmärksammades Bostadsbolaget med hela två hederspriser. Dels årets Hederskristall från AktivBo, dels ett hedersomnämnande i Solenergipriset i kategorin Årets anläggning.


Sveriges bästa hyresvärdar är utsedda

De är hyresvärdarna som är bäst i Sverige, när hyresgästerna själva får bestämma. Under en digital upplaga av Benchmark Event den 10 februari presenterades årets Kundkristallvinnare.


Partnertext från AktivBo

Här är fastighetsbolagen som kan vinna årets Kundkristaller

Varje år belönar AktivBo Sveriges bästa hyresvärdar med priset Kundkristallen och förra veckan släpptes de nominerade för 2022. Priset delas ut den 10 februari och vinnare utses för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.


Vonovias mätning av nöjdkundindex skapar både vinst och värde

Medvetenheten om vikten av kundnöjdhet ökar hos många bostadsbolag. Att ge bra service och mäta resultatet av det har visat sig förbättra verksamheten på många sätt enligt Vonovia. Bolaget kan jämföra nöjdkundindex mellan Sverige och Tyskland.


Partnertext från AktivBo

Gör AktivBos Hållbarhetsundersökning – jämför dig med andra

AktivBo har tagit fram Hållbarhetsundersökningen för att ge fastighetsbolag ett verktyg att samla in åsikter och trender kring hållbarhet – och kunna jämföra sina resultat med andra deltagande företag.


AktivBo tekniksatsar på nya tjänster

Proptechbolaget AktivBo gör en stor satsning på nya tjänster och ny teknik i sin undersöknings- och analysplattform. Vd Jon Svensson berättar om planerna.


Nöjda hyresgäster under pandemin

Trots ett turbulent 2020 är kundnöjdheten fortsatt hög hos landets hyresgäster. Det visar kundundersökningarna som genomfördes förra året tillsammans med AktivBo. 


Så jobbar en framgångsrik lokalförvaltare

Lokalförvaltning – vilka är framgångsfaktorerna? Lokalförvaltaren Marie Mikkelsen på Ernst Rosén svarade på frågan på ett webbinarium under Benchmark Event.


Kundkristaller till Sveriges bästa hyresvärdar

Nu har Sveriges hyresgäster sagt sitt och utsett hyresvärdarna som är bäst på service och kvalitet. Här kan du se alla årets vinnare av Kundkristallen.


Vilka blir Sveriges bästa hyresvärdar?

Nu är det klart vilka som gör upp om årets kundkristaller. Se alla nominerade!


Del 6 – Så gör du en kundmätning

EN FASTIGHETS DIGITALA RESA

I vår serie med artiklar vägleds du till hur en byggnad blir digital och uppkopplad. Sjätte delen i artikelserien beskriver med hjälp av AktivBo hur man fångar kundens upplevelse och preferenser genom kundmätningar.


Digitalt Benchmark Event öppet för alla

AktivBos utdelning av Kundkristallen 2021 ska ske under en digital Benchmark Event-vecka. Jon Svensson, vd på AktivBo, berättar att alla ska kunna se prisutdelningen och webbinarierna.


Partnertext från AktivBo

AktivBo Analytics + fastAPI ökar värdet för AB Karlskronahem

Som en del i att höja sitt NKI, och att kunna genomföra löpande och automatiska bostadsundersökningar, var AB Karlskronahem tidigt ute med att integrera AktivBo Analytics mot fastAPI.


Ris och ros för bolagens hantering av covid-19

Det är stora skillnader i hur bostads- och fastighetsbolagen har klarat av att hantera covid-19. Det visar en ny undersökning där AktivBo frågade hyresgästerna.


Partnertext från AktivBo

3 986 personliga samtal hos Hyresbostäder i Norrköping

På Hyresbostäder i Norrköping ligger det personliga mötet i fokus vid utdelningen av hyresgästenkäter, där svarsprocenten ökar för varje år. I vanliga fall går personalen själva och delar ut enkäterna men i år fick de tänka om på grund av rådande situation.


Partnertext från AktivBo

”Analytics är verktyget vi letat efter”

Västerås största hyresvärd Bostads AB Mimer jobbar med att integrera stora delar av sin personal i AktivBo Analytics för att uppnå en mer kontinuerlig målstyrning och snabbare åtgärdshantering. Gustav Hanstad, förvaltningschef på Mimer berättar mer.


Partnertext från AktivBo

Kostnadsfri bransch-undersökning om covid-19

För att få mer information om hur covid-19 har påverkat fastighetsbranschen och hur man har ställt om, bjuder AktivBo nu in till en kostnadsfri branschundersökning för både bostäder och lokaler.


Den personliga tryggheten ökar hos Botkyrkabyggen

Kundundersökningar utgör en viktig grund i Botkyrkabyggens förbättringsarbete. I resultatanalysen framgick tydligt att den personliga tryggheten är en prioriterad fråga för hyresgästerna.


AktivBo först med att certifiera sig för Fast API

Som ett led i satsningen på att förbättra den digitala kunddialogen och skapa ännu nöjdare hyresgäster är AktivBo som första externa företag certifierade för Fast API.


Sveriges hyresgäster får bättre service

Landets bostadshyresgäster är mer nöjda med sina hyresvärdars service och känner sig tryggare i dag än för tio år sedan visar AktivBos hyresgästundersökningar för 2019. Däremot får bolagens sämre betyg för sin information och möjligheterna att göra felanmälan.


Här är Sveriges bästa hyresvärdar

Sveriges bästa hyresvärdar utsedda av hyresgästerna fick på torsdagskvällen ta emot Kundkristaller på Benchmark Event.


De slåss om årets kundkristaller

Nu är det klart vilka som gör upp om årets kundkristaller. Se alla nominerade!


Köping Bostads AB ökar serviceindex igen

Med en kundfokuserad företagskultur och ett kontinuerligt förbättringsarbete har Köping Bostads AB ökat serviceindex varje år sedan man började mäta år 2014.


Referensgrupp för renare tvättstuga och trapphus

I en satsning på förbättrad städning av trapphus och tvättstugor initierar Växjöbostäder referensgrupper med hyresgästerna. Målet är bättre insyn i skötseln.


Willhem ökar igen!

En heldag i månaden samlas hela personalen på Willhem i respektive område för en gemensam kraftansträngning. Ett initiativ som bidragit starkt till ökade betyg i Nöjd kund-index.


Bolagen med bästa förvaltningen

Hemåt Fastigheter, Stockholms Kooperativa Bostadsförening och Nordvestor Fastigheter stod som vinnare i den nionde upplagan av Branschindex Bostäder och Kontor.


Triglyfen utsågs till Bästa Nyproduktion

På senaste Benchmark Event prisades Svenska Bostäder tillsammans med entreprenören NCC för projektet Triglyfen, i kategorin Bästa Nyproduktion.


Kommunikation och tillgänglighet gav lyft

Med ett kundfokuserat arbetssätt och en kraftansträngning som engagerat hela personalen har Kumla Bostäder ökat serviceindex med 1,2 procentenheter.


Bättre beslutsunderlag genom förstudier

Kristinehamnsbostäder och Stiftelsen Aneby Bostäder använder sig av förstudier inför ny- och ombyggnader för att få nöjdare hyresgäster.


Heimstadens kundresa – mätning och förbättring

Heimstaden arbetar kontinuerligt med att skapa den optimala kundupplevelsen i varje kundkontakt.


Framgångskonceptet Gårdstensmodellen

Med en långsiktig helhetssatsning har Gårdstensbostäder hittat ett arbetssätt som ger resultat och blivit en ledstjärna för områden med likartade utmaningar.


Framgångsfaktorer för social hållbarhet

Vilka är framgångsfaktorerna när man jobbar med social hållbarhet? Frågan besvarades av Botkyrkabyggens vd när hon talade på Benchmark Event.


Här är Sveriges bästa hyresvärdar

Sveriges bästa hyresvärdar utsedda av hyresgästerna själva fick på torsdagskvällen ta emot Kundkristaller på Benchmark Event.


Nominerade till årets Kundkristaller

Nu är Kundkristall-nomineringarna klara inför årets Benchmark Event på Berns i Stockholm den 7 februari.


Så kan fler motverka segregation

På fyra orter har experimentverkstäder startats med målet att bryta socialt utanförskap.


Kom och lyssna på branschprofilerna

SEMINARIUM

Branschens mest spännande profiler vägleder dig på Förvaltarforums seminarium Framtidens Förvaltare. Se vilka du vill träffa!


Hög kundnöjdhet efter ombyggnad

HSB Stockholm jobbar kontinuerligt för att underlätta ombyggnadsprocessen. I den senaste enkäten gav hyresgästerna i Rinkeby HSB mycket goda betyg. 


Hur får du nöjdare hyresgäster?

SEMINARIUM

Vad är viktigast att fokusera på i arbetet med att få nöjdare kunder. Och hur prioriterar man rätt? Frida Kullh, konsultchef på AktivBo delar med sig av sina bästa tips på seminariet Framtidens Förvaltare.


Rätt åtgärder och rätt kommunikation

På bara ett år har Wermland Invest ökat kundnöjdheten markant. Resultatet visar på ökade betyg inom samtliga frågeområden.


Vinnare av bästa förvaltningskvalitet

Melin Förvaltnings AB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening och Tidaholms Bostads AB stod som vinnare i den åttonde upplagan av Branschindex Bostäder och Kontor. 


Satsning gav stort lyft i Fittja

I Botkyrkabyggens senaste hyresgästundersökning visar resultatet ett lyft på i stort sett alla frågeområden i bostadsområdet Fittja.


SFI-material ska sprida kunskap om att bo i hyresrätt

Flera allmännyttiga bolag i Sverige har gått samman och gemensamt tagit fram ett undervisningsmaterial till SFI (Svenska för invandrare).


Fem snabba tips för nöjdare hyresgäster

Vi får ofta frågan, ”vad är viktigast att tänka på för att få nöjdare hyresgäster”? Martin Gustafsson, projektledare på AktivBo listar fem framgångsfaktorer hos sina kunder.


Svenska och tyska bolag lär av varandra

AktivBo arrangerar studieresor till Sverige för tyska bolag och till Tyskland för svenska. Erfarenhetsutbytet är populärt.


Varför ska bolaget investera i egen fiber?

Mikael Dimadis (bilden) och Björn Schenholm Ristborg berättar om fördelarna med att Einar Mattsson äger sin egen IT-infrastruktur.


Här är vinnarna av Kundkristallen

Skövdebostäder vann två titlar när de bästa hyresvärdarna korades på AktivBos Benchmark Event. Årets hederskristall gick till Ernst Rosén.


Nöjda hyresgäster hos Stenungsundshem

Stenungsundshem får 86,3 procent serviceindex i den senaste Nöjd Kund-mätningen. Bland de 80 svenska bostadsföretag som låter enkätföretaget AktivBo mäta trivsel och nöjdhet placerar sig…


EHB samlar synpunkter inför ombyggnad

EHB undersöker vad hyresgästerna tycker om sitt boende inför en renovering. Resultatet tar de sedan med sig i planeringen.


Bostaden i Umeå satsar på bra kunddialog

Bostaden i Umeå lägger stor vikt vid närhet till kunden och tillgång till service. Med sina 15 700 lägenheter krävs bra kommunikation och rutiner.


Delat ansvar skapar engagemang

Hyresbostäder i Norrköping AB har i området Ljura testat metoden att låta hyresgästerna själva signera att tvättstugan är städad efter avslutat tvättpass. Resultatet blev en ökning av Serviceindex med hela 13,4 procentenheter.  


Åtgärdsdagar varje månad hos Willhem     

Med hjälp av månadsvisa NKI-dagar väljer Willhem att fokusera på utvalda åtgärder ute i områdena.


Sandvikenhus hyresgäster går i boskola

Sandvikenhus har en uppskattad informationskanal för frågor som berör alla rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.


”Vi tycker att Förvaltarforum behövs”

Tillsammans kan vi sätta fokus på förvaltningen. Det säger Jon Svensson, vd på AktivBo, som nyligen blivit branschpartner till Förvaltarforum.


Botkyrkabyggen satsar på belysning för ökad trygghet

Under ett års tid har Botkyrkabyggen förbättrat belysningen i samtliga områden. Det gav resultat. Totalt ökade nöjd kund-index med 3,9 procentenheter på frågan om vad hyresgästerna tycker om belysningen.


Hyresvärdarna med bästa förvaltningen

Anders Bodin Fastigheter, Botrygg AB och Stockholms Kooperativa Bostadsförening stod som vinnare av Branschindex 2017.


Sopkassun och bättre info går hem i Hjulsta

Einar Mattsson arbetar oförtrutet med att lyfta sitt bostadsområde i Hjulsta som man tog över för snart tio år sedan.
– Hyresgästerna märker att vi är långsiktiga och uthålliga.


Här är alla nominerade till Kundkristallen

Den 9 februari delas fastighetsbranschens pris Kundkristallen – Benchmark Event ut.


Trygghet och snabb respons Melins framgångsfaktorer

Bästa förvaltningskvaliteten för tredje gången.


Därför gillar hyresgästerna SKB

Förvaltningschef Claes Göthman avslöjar företagets framgångsfaktorer.


Här är bolagen med bäst förvaltningskvalitet

SKB tog hem priset för större bostadsvärdar för sjätte året i rad.


Sveriges bästa förvaltare

Fastighetsbolagen Botrygg i Linköping och Norrköping, Roslagsbostäder i Norrtälje kommun och Stockholms Kooperativa Bostadsförening är nominerade till utmärkelsen landets bästa fastighetsförvaltare i klassen ”över 2 000…


Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega