Göteborgs 4 kommunala bostadsbolag fortsätter samarbetet med AktivBo
AktivBo har fått förnyat förtroende att hjälpa Framtidenkoncernen och dess fyra kommunala bostadsbolag i Göteborg att ta nästa steg mot ännu nöjdare hyresgäster. Genom samarbetet…
Momentum och AktivBo inleder partnerskap
Momentum, som utvecklar molnbaserade fastighetssystem, och AktivBo, som stödjer fastighetsbolag med kundnöjdhetsförbättringar, inleder ett strategiskt partnerskap. Samarbetet syftar till att förenkla för fastighetsbolagen i deras…
AktivBo lanserar nytt handlingsplansverktyg för prediktiv analys
Hyresgästerna ger sina synpunkter i kundundersökningar. Men hur mäter man effekten av åtgärderna som sedan genomförs? AktivBo lanserar ett handlingsplansverktyg som ska stödja fastighetsbolagen i arbetet med att gå från resultat till åtgärd.
Poyan Katebi blir VD för SINDI – verktyg för mätning av social hållbarhet
I samband med lanseringen av verktyget SINDI har Poyan Katebi anslutit som VD för bolaget. Poyan har mer än 10 års erfarenhet av att arbeta…
Hyresgästernas syn – viktig KPI för lyckad social hållbarhet
Börja inkludera hyresgästernas röster i större utsträckning i hållbarhetsarbetet och omvandla dem till lönsamma KPI:er. Det är en investering som kommer gynna alla, anser Martin Talme på AktivBo i sin krönika.
Adam på AktivBo: ”Kundundersökningar behöver omsättas i praktiken”
Ska man lyckas med kundundersökningar måste de vara en del i det dagliga arbetet, menar Adam Krapf på Aktivbo. Som kundutvecklare stöttar han fastighetsbranschens förändringsresa, där social hållbarhet och kundtillgänglighet är två stora utmaningar.
SISAB skriver flerårigt avtal med AktivBo
Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), en av Sveriges största ägare och förvaltare av samhällsfastigheter, har valt AktivBo som partner för att utveckla sitt kundnöjdhetsarbete under…
AktivBo:s rapport: Högre krav från boende utmanar bostadsbolagen
I AktivBo:s nya rapport Så tycker Sveriges hyresgäster – Bostäder framgår det att hyresgästerna tycker att de får sämre service än tidigare. Bostadsbolagens utmaningar är att möta ökade förväntningar kring bemötande och hantering av felanmälansprocessen.
Så ökade MKB och Stångåstaden sitt NKI hos lokalhyresgästerna
MKB i Malmö och Stångåstaden är framgångsrika i sitt arbete med serviceindex för lokaler. Fysiska möten, styra upp felanmälan och erbjuda temadagar är några av framgångsfaktorerna. Liksom att se varje kunds unika verksamhet.
De är Sveriges bästa hyresvärdar!
Lundbergs Fastigheter var en av de stora vinnarna på årets Benchmark Event när Kundkristallerna delades ut på Berns Salonger. De kammade hem hela tre Kundkristaller. Alla nomineringar och vinnare baseras på svenska hyresgästers omdömen.
Best practice från fastighetsbranschen under Insight webinars
Hur behåller och säkerställer man lokalhyresgästernas långsiktiga nöjdhet? Vad är ”Superförvaltning” och vad innebär framgångsrik digital integration i fastighetsbranschen? Svaren får du under Insight webinars som börjar tisdag den 6 februari 2024.
Här är årets nominerade till Sveriges bästa hyresvärdar
Baserat på Sveriges hyresgästers omdömen om sina hyresvärdar, har 37 bolag chans att få Kundkristallen. Potentiella vinnare av kategorin Högsta serviceindex bland större bostadsbolag syns Bostaden i Umeå, Stockholmshem, Stångåstaden och Uppsalahem.
AktivBo lanserar AI-tjänst för fastighetsbranschen
Proptech-bolaget AktivBo har tagit fram en AI-tjänst som hjälper fastighetsbolag att få nöjdare kunder. Med stöd av AI och ML presenteras konkreta åtgärder tillsammans med kostnadsuppskattningar, tidsestimat för genomförande samt kostnadsbesparingar.
Så arbetar de bästa fastighetsbolagen för nöjdare kunder!
Få i branschen vet mer än Frida Kullh, VD för AktivBo Sverige vad som kännetecknar de bolag som har nöjdast kunder. AktivBo har i mer än 30 år hjälpt fastighetsbolag att omsätta hyresgästfeedback till konkreta förbättringar
Fastighetsägare – så tycker Sveriges lokalhyresgäster om er förvaltning
Under våren presenterade vi på AktivBo en rapport på temat ”Så tycker Sveriges lokalhyresgäster” där vi sammanställer vad lokalhyresgäster tycker om den service och förvaltning som fastighetsägare erbjuder. Här är en kort sammanfattning.
Så arbetar Svenska Bostäder med löpande kundinsikter
Genom löpande kundinsikter inom inflyttningsprocessen har Svenska Bostäder identifierat nycklar för processförbättringar och ökad kundnöjdhet.
Färre lokalhyresgäster vill rekommendera sin hyresvärd
AktivBos rapport “Så tycker Sveriges lokalhyresgäster” sammanställer vad lokalhyresgäster tycker om den service och förvaltning som fastighetsbolag erbjuder sina hyresvärdar. Hyresgästernas vilja att rekommendera sin hyresvärd har minskat under 2022.
AktivBo skriver flerårigt avtal med Wiener Wohnen
Wiener Wohnen, det största kommunala bostadsföretaget i Europa med närmare 500 000 hyresgäster har efter en officiell europeisk upphandling valt AktivBo som partner för hyresgästundersökningar och kundnöjdhetsförbättringar under de kommande 6 åren.
Boende känner sig tryggare men färre rekommenderar sin värd
AktivBos rapport “Så tycker Sveriges hyresgäster” visar att hyresgästernas upplevda trygghet är den högst uppmätta sedan mätningarna startade 2009, samtidigt som färre hyresgäster vill rekommendera sin hyresvärd än för fem år sedan.
Vinnarna av Kundkristallen – Sveriges bästa hyresvärdar belönade!
Hyresgästerna har sagt sitt. AktivBo delade ut Kundkristallen igår och här är bolagen som är Sveriges bästa hyresvärdar!
Kundkristallen – priset där hyresgästerna själva bestämmer
Den 9:e februari delas Kundkristallen ut, för 18:e året i rad, till Sveriges bästa hyresvärdar. En utmärkelse och ett betyg på service och kvalitet – som helt bestäms av hyresgästerna själva.
Årets Kundkristallen – här är de nominerade bolagen
För 18.e året i rad delas fastighetsbranschens prestigefyllda pris “Kundkristallen” ut till de fastighetsbolag som av sina hyresgäster utses till Sveriges bästa hyresvärdar. Nu står det klart vilka som är årets nominerade bolag.
Så tycker hyresgästerna om bostadsbolagens hållbarhetsarbete
AktivBos nya rapport om vad hyresgästerna anser om fastighetsbolagens hållbarhetsarbete har just kommit. Där framgår att kunderna vill ha en miljömedveten värd och att det är viktigt med bra källsortering – men att de saknar vissa områden.
Så får Ängelholmshem hög svarsfrekvens på hyresgästenkäterna
Det är lönsamt att ta hand om sina kunder och kundenkäter är ett viktigt verktyg. Ju högre svarsfrekvens, desto bättre underlag får du i ditt förvaltningsarbete. Ängelholmshems bostadschef Mikael Svensson berättar om hur de lyckats.
Hyresgästerna har sagt sitt om värdarnas hållbara arbete
AktivBo har frågat 87 000 hyresgäster i Sverige om vad de tycker om fastighetsbranschens hållbarhetsarbete. Nu är rapporten klar och där framkommer att det är viktigt för hyresgästen att bo hos en miljömedveten värd.
Så vill ByggVesta öka samverkan – inför Hållbara kontrakt
Positiv och bestående förändring kräver gemensamt engagemang från boende såväl som från förvaltning. Därför inför nu ByggVesta ett Hållbart kontrakt för alla hyresgäster i syfte att stärka den miljömässiga och sociala hållbarheten.
I AktivBos senaste rapport svarar 198 000 hyresgäster
AktivBo lanserar rapporten ”Så tycker Sveriges hyresgäster” som är baserad på svar från 198 000 hyresgäster. Trenden visar att fastighetsbolagen har blivit bättre på service och hyresgästerna känner sig tryggare i sina fastigheter.
Två hederspriser till Bostadsbolaget
Under februari uppmärksammades Bostadsbolaget med hela två hederspriser. Dels årets Hederskristall från AktivBo, dels ett hedersomnämnande i Solenergipriset i kategorin Årets anläggning.
Sveriges bästa hyresvärdar är utsedda
De är hyresvärdarna som är bäst i Sverige, när hyresgästerna själva får bestämma. Under en digital upplaga av Benchmark Event den 10 februari presenterades årets Kundkristallvinnare.
Här är fastighetsbolagen som kan vinna årets Kundkristaller
Varje år belönar AktivBo Sveriges bästa hyresvärdar med priset Kundkristallen och förra veckan släpptes de nominerade för 2022. Priset delas ut den 10 februari och vinnare utses för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.
Vonovias mätning av nöjdkundindex skapar både vinst och värde
Medvetenheten om vikten av kundnöjdhet ökar hos många bostadsbolag. Att ge bra service och mäta resultatet av det har visat sig förbättra verksamheten på många sätt enligt Vonovia. Bolaget kan jämföra nöjdkundindex mellan Sverige och Tyskland.
Gör AktivBos Hållbarhetsundersökning – jämför dig med andra
AktivBo har tagit fram Hållbarhetsundersökningen för att ge fastighetsbolag ett verktyg att samla in åsikter och trender kring hållbarhet – och kunna jämföra sina resultat med andra deltagande företag.
AktivBo tekniksatsar på nya tjänster
Proptechbolaget AktivBo gör en stor satsning på nya tjänster och ny teknik i sin undersöknings- och analysplattform. Vd Jon Svensson berättar om planerna.
Nöjda hyresgäster under pandemin
Trots ett turbulent 2020 är kundnöjdheten fortsatt hög hos landets hyresgäster. Det visar kundundersökningarna som genomfördes förra året tillsammans med AktivBo.
Så jobbar en framgångsrik lokalförvaltare
Lokalförvaltning – vilka är framgångsfaktorerna? Lokalförvaltaren Marie Mikkelsen på Ernst Rosén svarade på frågan på ett webbinarium under Benchmark Event.
Kundkristaller till Sveriges bästa hyresvärdar
Nu har Sveriges hyresgäster sagt sitt och utsett hyresvärdarna som är bäst på service och kvalitet. Här kan du se alla årets vinnare av Kundkristallen.
Vilka blir Sveriges bästa hyresvärdar?
Nu är det klart vilka som gör upp om årets kundkristaller. Se alla nominerade!
Del 6 – Så gör du en kundmätning
I vår serie med artiklar vägleds du till hur en byggnad blir digital och uppkopplad. Sjätte delen i artikelserien beskriver med hjälp av AktivBo hur man fångar kundens upplevelse och preferenser genom kundmätningar.
Digitalt Benchmark Event öppet för alla
AktivBos utdelning av Kundkristallen 2021 ska ske under en digital Benchmark Event-vecka. Jon Svensson, vd på AktivBo, berättar att alla ska kunna se prisutdelningen och webbinarierna.
AktivBo Analytics + fastAPI ökar värdet för AB Karlskronahem
Som en del i att höja sitt NKI, och att kunna genomföra löpande och automatiska bostadsundersökningar, var AB Karlskronahem tidigt ute med att integrera AktivBo Analytics mot fastAPI.
Ris och ros för bolagens hantering av covid-19
Det är stora skillnader i hur bostads- och fastighetsbolagen har klarat av att hantera covid-19. Det visar en ny undersökning där AktivBo frågade hyresgästerna.
3 986 personliga samtal hos Hyresbostäder i Norrköping
På Hyresbostäder i Norrköping ligger det personliga mötet i fokus vid utdelningen av hyresgästenkäter, där svarsprocenten ökar för varje år. I vanliga fall går personalen själva och delar ut enkäterna men i år fick de tänka om på grund av rådande situation.
”Analytics är verktyget vi letat efter”
Västerås största hyresvärd Bostads AB Mimer jobbar med att integrera stora delar av sin personal i AktivBo Analytics för att uppnå en mer kontinuerlig målstyrning och snabbare åtgärdshantering. Gustav Hanstad, förvaltningschef på Mimer berättar mer.
Kostnadsfri bransch-undersökning om covid-19
För att få mer information om hur covid-19 har påverkat fastighetsbranschen och hur man har ställt om, bjuder AktivBo nu in till en kostnadsfri branschundersökning för både bostäder och lokaler.
Den personliga tryggheten ökar hos Botkyrkabyggen
Kundundersökningar utgör en viktig grund i Botkyrkabyggens förbättringsarbete. I resultatanalysen framgick tydligt att den personliga tryggheten är en prioriterad fråga för hyresgästerna.
AktivBo först med att certifiera sig för Fast API
Som ett led i satsningen på att förbättra den digitala kunddialogen och skapa ännu nöjdare hyresgäster är AktivBo som första externa företag certifierade för Fast API.
Sveriges hyresgäster får bättre service
Landets bostadshyresgäster är mer nöjda med sina hyresvärdars service och känner sig tryggare i dag än för tio år sedan visar AktivBos hyresgästundersökningar för 2019. Däremot får bolagens sämre betyg för sin information och möjligheterna att göra felanmälan.
Här är Sveriges bästa hyresvärdar
Sveriges bästa hyresvärdar utsedda av hyresgästerna fick på torsdagskvällen ta emot Kundkristaller på Benchmark Event.
De slåss om årets kundkristaller
Nu är det klart vilka som gör upp om årets kundkristaller. Se alla nominerade!
Köping Bostads AB ökar serviceindex igen
Med en kundfokuserad företagskultur och ett kontinuerligt förbättringsarbete har Köping Bostads AB ökat serviceindex varje år sedan man började mäta år 2014.
Referensgrupp för renare tvättstuga och trapphus
I en satsning på förbättrad städning av trapphus och tvättstugor initierar Växjöbostäder referensgrupper med hyresgästerna. Målet är bättre insyn i skötseln.
Willhem ökar igen!
En heldag i månaden samlas hela personalen på Willhem i respektive område för en gemensam kraftansträngning. Ett initiativ som bidragit starkt till ökade betyg i Nöjd kund-index.
Bolagen med bästa förvaltningen
Hemåt Fastigheter, Stockholms Kooperativa Bostadsförening och Nordvestor Fastigheter stod som vinnare i den nionde upplagan av Branschindex Bostäder och Kontor.
Triglyfen utsågs till Bästa Nyproduktion
På senaste Benchmark Event prisades Svenska Bostäder tillsammans med entreprenören NCC för projektet Triglyfen, i kategorin Bästa Nyproduktion.
Kommunikation och tillgänglighet gav lyft
Med ett kundfokuserat arbetssätt och en kraftansträngning som engagerat hela personalen har Kumla Bostäder ökat serviceindex med 1,2 procentenheter.
Bättre beslutsunderlag genom förstudier
Kristinehamnsbostäder och Stiftelsen Aneby Bostäder använder sig av förstudier inför ny- och ombyggnader för att få nöjdare hyresgäster.
Heimstadens kundresa – mätning och förbättring
Heimstaden arbetar kontinuerligt med att skapa den optimala kundupplevelsen i varje kundkontakt.
Framgångskonceptet Gårdstensmodellen
Med en långsiktig helhetssatsning har Gårdstensbostäder hittat ett arbetssätt som ger resultat och blivit en ledstjärna för områden med likartade utmaningar.
Framgångsfaktorer för social hållbarhet
Vilka är framgångsfaktorerna när man jobbar med social hållbarhet? Frågan besvarades av Botkyrkabyggens vd när hon talade på Benchmark Event.
Här är Sveriges bästa hyresvärdar
Sveriges bästa hyresvärdar utsedda av hyresgästerna själva fick på torsdagskvällen ta emot Kundkristaller på Benchmark Event.
Nominerade till årets Kundkristaller
Nu är Kundkristall-nomineringarna klara inför årets Benchmark Event på Berns i Stockholm den 7 februari.
Så kan fler motverka segregation
På fyra orter har experimentverkstäder startats med målet att bryta socialt utanförskap.
Kom och lyssna på branschprofilerna
Branschens mest spännande profiler vägleder dig på Förvaltarforums seminarium Framtidens Förvaltare. Se vilka du vill träffa!
Hög kundnöjdhet efter ombyggnad
HSB Stockholm jobbar kontinuerligt för att underlätta ombyggnadsprocessen. I den senaste enkäten gav hyresgästerna i Rinkeby HSB mycket goda betyg.
Hur får du nöjdare hyresgäster?
Vad är viktigast att fokusera på i arbetet med att få nöjdare kunder. Och hur prioriterar man rätt? Frida Kullh, konsultchef på AktivBo delar med sig av sina bästa tips på seminariet Framtidens Förvaltare.
Rätt åtgärder och rätt kommunikation
På bara ett år har Wermland Invest ökat kundnöjdheten markant. Resultatet visar på ökade betyg inom samtliga frågeområden.
Vinnare av bästa förvaltningskvalitet
Melin Förvaltnings AB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening och Tidaholms Bostads AB stod som vinnare i den åttonde upplagan av Branschindex Bostäder och Kontor.
Satsning gav stort lyft i Fittja
I Botkyrkabyggens senaste hyresgästundersökning visar resultatet ett lyft på i stort sett alla frågeområden i bostadsområdet Fittja.
SFI-material ska sprida kunskap om att bo i hyresrätt
Flera allmännyttiga bolag i Sverige har gått samman och gemensamt tagit fram ett undervisningsmaterial till SFI (Svenska för invandrare).
Fem snabba tips för nöjdare hyresgäster
Vi får ofta frågan, ”vad är viktigast att tänka på för att få nöjdare hyresgäster”? Martin Gustafsson, projektledare på AktivBo listar fem framgångsfaktorer hos sina kunder.
Svenska och tyska bolag lär av varandra
AktivBo arrangerar studieresor till Sverige för tyska bolag och till Tyskland för svenska. Erfarenhetsutbytet är populärt.
Varför ska bolaget investera i egen fiber?
Mikael Dimadis (bilden) och Björn Schenholm Ristborg berättar om fördelarna med att Einar Mattsson äger sin egen IT-infrastruktur.
Här är vinnarna av Kundkristallen
Skövdebostäder vann två titlar när de bästa hyresvärdarna korades på AktivBos Benchmark Event. Årets hederskristall gick till Ernst Rosén.
Nöjda hyresgäster hos Stenungsundshem
Stenungsundshem får 86,3 procent serviceindex i den senaste Nöjd Kund-mätningen. Bland de 80 svenska bostadsföretag som låter enkätföretaget AktivBo mäta trivsel och nöjdhet placerar sig…
EHB samlar synpunkter inför ombyggnad
EHB undersöker vad hyresgästerna tycker om sitt boende inför en renovering. Resultatet tar de sedan med sig i planeringen.
Bostaden i Umeå satsar på bra kunddialog
Bostaden i Umeå lägger stor vikt vid närhet till kunden och tillgång till service. Med sina 15 700 lägenheter krävs bra kommunikation och rutiner.
Delat ansvar skapar engagemang
Hyresbostäder i Norrköping AB har i området Ljura testat metoden att låta hyresgästerna själva signera att tvättstugan är städad efter avslutat tvättpass. Resultatet blev en ökning av Serviceindex med hela 13,4 procentenheter.
Åtgärdsdagar varje månad hos Willhem
Med hjälp av månadsvisa NKI-dagar väljer Willhem att fokusera på utvalda åtgärder ute i områdena.
Sandvikenhus hyresgäster går i boskola
Sandvikenhus har en uppskattad informationskanal för frågor som berör alla rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.
”Vi tycker att Förvaltarforum behövs”
Tillsammans kan vi sätta fokus på förvaltningen. Det säger Jon Svensson, vd på AktivBo, som nyligen blivit branschpartner till Förvaltarforum.
Botkyrkabyggen satsar på belysning för ökad trygghet
Under ett års tid har Botkyrkabyggen förbättrat belysningen i samtliga områden. Det gav resultat. Totalt ökade nöjd kund-index med 3,9 procentenheter på frågan om vad hyresgästerna tycker om belysningen.
Hyresvärdarna med bästa förvaltningen
Anders Bodin Fastigheter, Botrygg AB och Stockholms Kooperativa Bostadsförening stod som vinnare av Branschindex 2017.
Sopkassun och bättre info går hem i Hjulsta
Einar Mattsson arbetar oförtrutet med att lyfta sitt bostadsområde i Hjulsta som man tog över för snart tio år sedan.
– Hyresgästerna märker att vi är långsiktiga och uthålliga.
Här är alla nominerade till Kundkristallen
Den 9 februari delas fastighetsbranschens pris Kundkristallen – Benchmark Event ut.
Därför gillar hyresgästerna SKB
Förvaltningschef Claes Göthman avslöjar företagets framgångsfaktorer.
Här är bolagen med bäst förvaltningskvalitet
SKB tog hem priset för större bostadsvärdar för sjätte året i rad.
Sveriges bästa förvaltare
Fastighetsbolagen Botrygg i Linköping och Norrköping, Roslagsbostäder i Norrtälje kommun och Stockholms Kooperativa Bostadsförening är nominerade till utmärkelsen landets bästa fastighetsförvaltare i klassen ”över 2 000…