Sandvikenhus hyresgäster går i boskola

Foto: Sandvikenhus

Sandvikenhus har hittat en uppskattad informationskanal för frågor som berör alla de rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst. Varje måndag erbjuds hyresgästerna att delta i Boskolan, en träffpunkt dit alla boenden är välkomna för att ställa frågor.

Att som ny hyresgäst veta vilka förväntningar man har på sig som boende i ett flerbostadshus är inte alltid en självklarhet. Hur sophanteringen går till, hur tvättstugan ska skötas och hur hänsyn ska tas till sina grannar kan till en början skapa en del frågetecken.

Trygga och trivsamma områden
Här spelar informationen från hyresvärdens sida en viktig och betydande roll för den upplevda trivseln hos hyresgästerna.

– Målet är att utbilda våra hyresgäster i hur det fungerar att bo i hyresrätt så vi kan skapa trygga och trivsamma områden för alla boenden, säger Jenny Glumoff, affärsstödschef på Sandvikenhus.

Boendeambassadörer
Med Sandvikenhus som uppdragsgivare bedrivs Boskolan tillsammans med ABF Gästrikebygden som varje år utbildar en grupp utrikesfödda långtidsarbetslösa till boendeambassadörer.

Efter färdig utbildning blir ambassadörerna själva ansvariga för att sprida sin kunskap vidare till grannar genom Boskolan. Årligen utbildas hundratals hyresgäster av Sandvikenhus ambassadörer i vad det innebär att vara hyresgäst.

10–14 personer utbildas varje år
– Varje år utbildar vi mellan 10 och 14 utrikesfödda ambassadörer som talar upp till 14 olika språk. På utbildningen pratar vi om allt i och utanför lägenheten som ingår när man bor i flerbostadshus i Sverige. Vi utbildar och informerar om alltifrån sopsortering, bränder och elektricitet till hyreslagen.

– För detta har vi tagit fram en boendeguide som finns på de sju mest talade språken i just Sandviken. Det är också boendeguiden som våra ambassadörer använder när de i sin tur utbildar alla deltagare i Boskolan, fortsätter Jenny Glumoff.

Nöjdare hyresgäster
I resultatet från tidigare hyresgästundersökningar har betyget från de boende visat på både positiva omdömen och omdömen som ger plats för förbättringsmöjligheter. I Boskolan berörs flertalet av dessa frågor.

– Man kan säga att vi har steppat upp arbetet med Boskolan sedan vi började mäta. När vi påbörjade mätningarna med AktivBo var betyget för Rent och snyggt och Trygghet i de allmänna utrymmena vår största utmaning. Just i lägenheterna har vi sett att hyresgästerna är nöjda, säger Jenny Glumoff.

Ny mätning under hösten
Under hösten gör Sandvikenhus en ny mätning där hyresgästerna återigen får chans att tycka till om sitt boende. Förhoppningen ligger förstås i ett ökat betyg från föregående års resultat, inte minst inom de områden där Sandvikenhus lagt extra mycket fokus på förbättring.

Som del i förbättringsarbetet finns givetvis en önskan om att arbetet med Boskolan ska spegla sig i årets resultat.

– Det hoppas jag verkligen. Vi jobbar väldigt mycket med trygghet, även på andra sätt än med Boskolan, säger Jenny Glumoff.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega