Sveriges hyresgäster får bättre service

– Fastighetsägare har de senaste åren blivit allt duktigare att jobba med trygghetsskapande åtgärder, säger Martin Gustafsson, affärsutvecklingschef på AktivBo.

Landets bostadshyresgäster är mer nöjda med sina hyresvärdars service och känner sig tryggare i dag än för tio år sedan visar AktivBos hyresgästundersökningar för 2019. Däremot får bolagens sämre betyg för sin information och möjligheterna att göra felanmälan.

Resultaten bygger på svar från cirka 550 000 hyresgäster hos nästan 100 bostadsbolag, ungefär lika många privata som allmänna.

Mest positivt är att serviceindex, alltså hur hyresgästerna upplever servicen från sin hyresvärd, har ökat med nästan tre procentenheter från 78,5 till 81,2 2008 till 2019. Allra störst ökning har de största bolagen med mer än 9 000 lägenheter som höjt sitt index med fyra procentenheter.

Ökad upplevd trygghet
Även den upplevda tryggheten har ökat över tid, från 77,4 år 2008 till 80,4 i fjol.

– Fastighetsägare har de senaste åren blivit allt duktigare att jobba med trygghetsskapande åtgärder, säger Martin Gustafsson, affärsutvecklingschef på AktivBo. Det handlar om alltifrån uppgraderade skalskydd till erbjudandanden om säkerhetsdörrar. Bolagen jobbar också bättre med att rondera källare och trapphus och blivit bättre på städning, vilket båda påverkar den upplevda tryggheten.

De positiva förändringarna märks särskilt i utsatta områden där den upplevda tryggheten steg med två procentenheter bara det senaste året.

Felanmälan och information sämre
Däremot får bolagen i genomsnitt något sämre betyg både för sin information och för hyresgästernas möjligheter att göra felanmälan.

– Jag tror att många jämför med hur det fungerar i övriga branscher och förväntar sig smartare lösningar även från sin hyresvärd, säger Martin Gustafsson. Hyresgästerna efterlyser bland annat ökade möjligheter att göra felanmälan efter kontorstid eller i en app och att kunna följa sitt ärende bättre.

– Informationen får något sämre betyg både generellt och när det gäller planerade åtgärder i fastigheten. Till exempel tycker man att information om vattenavstängningar kommer för sent.

Städar bättre efter sig
En mer positiv nyhet är då istället att de boende blir mer nöjda med hur fastighetsskötare och annan servicepersonal städar efter sig i samband med åtgärder i lägenheten. Här har index ökat med en procentenhet sedan 2014.

Hyresgästundersökningen presenterades vid ett webinarium härom veckan och sänds i repris torsdagen den 16 april kl. 10:00-10:45. AktivBo planerar nu fler webinarier under våren där nästa äger rum den 7 maj och handlar om hur man kan använda sentimentanalyser för att få bättre och snabbare förståelse för vad hyresgästerna skriver i enkäten.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega