Partnertext från Bostadsbolaget

Två hederspriser till Bostadsbolaget

Bostadsbolagets arbete med Hammarkullen renderade Hederskristallen.

Under februari uppmärksammades Bostadsbolaget med hela två hederspriser. Dels årets Hederskristall från AktivBo, dels ett hedersomnämnande i Solenergipriset i kategorin Årets anläggning.

Kicki Björklund, vd på Bostadsbolaget

Hederskristallen delades ut den 10 februari vid Benchmark Event. Motiveringen var bland annat: ”Med en ledning och en organisation som brinner för hyresgästernas väl, är man inte bara en hyresvärd utan en viktig samhällsaktör som förändrar på riktigt”

– Vi är så oerhört stolta över att vårt långsiktiga och strategiska arbete som startade redan 2016 uppmärksammas på det här fina sättet, säger Kicki Björklund, vd på Bostadsbolaget.

– Särskilt roligt är det att just vår stora ökning av trygghetsbetyget i Hammarkullen lyfts fram.

Övertog 890 lägenheter
Bostadsbolaget fick 2016 möjligheten att köpa Bredfjällsgatan och Gropens gård i Hammarkullen. De enda hyresfastigheterna i området som inte Bostadsbolaget ägde. Sammanlagt var det 890 lägenheter.

– Där och då bestämde vi oss för att arbeta långsiktigt och metodiskt och inte låta projekt efter projekt avlösa varandra, berättar Kicki Björklund.

Vid en första analys av kundnöjdheten i de nya fastigheterna skilde det över 20% i betygen för rent och snyggt samt för trygghet jämfört med Bostadsbolagets övriga bestånd i Hammarkullen.

Strategiskt och långsiktigt arbete ökar betygen
Sedan 2016 har väldigt mycket hänt och idag är betygen utjämnade över området och dessutom stigande.

– Vi har ett nytänk kring organisation i särskilt utsatta områden. Vi har en utökad förvaltning med två förvaltare som fokuserar på fastigheterna och marken, vi har en utvecklingschef med utvecklingsledare och trygghetsvärdar som fokuserar på de sociala frågorna. Vi arbetar tillsammans med stadens övriga aktörer – polisen, näringslivet och civilsamhället med närvaro i området alla dagar i veckan, jobbsatsningar, riktiga hyresförhållande och hyresgästaktiviteter. Vi fokuserar också på mötesplatser och 2019 förvärvade vi centrum i Hammarkullen som vi ska bygga om för utökad service och trygghet.

Samma utveckling i flera områden
Med målet att inga områden i Göteborg ska finnas med på polisens lista över utsatta områden år 2025 görs liknande arbete även i Biskopsgården och Tynnered. Där i nära samarbete med systerbolagen Poseidon och Familjebostäder.

– Men det allra viktigaste i det här stora och framgångsrika utvecklingsarbetet är vår fantastiska personal och deras åtagande och målsättning – att varje dag lyssna på våra hyresgäster.

Innovativ solcellslösning uppmärksammades
Bara en vecka efter Hederskristallen kom nästa pris. Det var från branschorganisationen Svensk Solenergi som delade ut Solenergipriset. I samband med det fick Bostadsbolaget hedersomnämnande i kategorin årets anläggning för sin unika designade solcellsfasad på Friskväderstorget i Biskopsgården.

– På Bostadsbolaget provar vi gärna nytt och vill bidra till utveckling av ny teknik. Samtidigt kan vi på det sättet öka känslan och värdet av området för våra hyresgäster, säger Kicki Björklund.

Läs mer om Bostadsbolagets hedersomnämnande vid utdelningen av Solenergipriset i den relaterade artikeln här nedanför.

Om Benchmark Event samt motivering till Hederskristallen

Benchmark Event anordnas av AktivBo och priser delas ut till de fastighetsbolag som genomför kundundersökningar tillsammans med AktivBo och som av sina kunder anses vara Sveriges bästa hyresvärdar. Hederskristallen utses av AktivBo själva.

Motiveringen löd:
”Hos detta kommunala bostadsbolag är kundnöjdhet alltid ett prioriterat område. Med en ledning och en organisation som brinner för hyresgästernas väl, är man inte bara en hyresvärd utan en viktig samhällsaktör som förändrar på riktigt. Genom ett strukturerat och målmedvetet arbete gör man stora insatser i utsatta områden där trygghetslyftet i Hammarkullen är ett föredöme. Att kunden ska tas på allvar, bli väl bemött och kunna känna sig trygg, är värderingar som ligger i själen. Med deras övertygelse om att förvaltningskvalitet ger livskvalitet kan vi vara säkra på att detta bostadsbolag alltid kommer att kämpa för människorna som bor i deras hus.”

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega