Partnertext från AktivBo

Kundkristallen – priset där hyresgästerna själva bestämmer


Den 9:e februari delas Kundkristallen ut, för 18:e året i rad, till Sveriges bästa hyresvärdar. En utmärkelse och ett betyg på service och kvalitet – som helt bestäms av hyresgästerna själva.

För 18e året i rad delar AktivBo ut priset Kundkristallen till Sveriges bästa hyresvärdar – en utmärkelse som med åren har kommit att spela en allt viktigare roll för bostads- och fastighetsbolagen. Kundkristallen som delas ut i olika kategorier, är ett betyg på service och kvalitet helt baserat på vad hyresgästerna själva tycker.

– Det unika med Kundkristallen är att varken vi på AktivBo eller en extern jury bestämmer vilka bolag som vinner. Det är 100% baserat på det resultat bolagens hyresgäster har lämnat under året. Vi ser det snarare som att vi förmedlar vilka hyresgästerna tycker är de bästa hyresvärdarna” kommenterar Frida Kullh, VD på AktivBo Sverige.

Benchmarking för att driva förbättring
AktivBo såg tidigt värdet av benchmarking och att jämförelserna skapade engagemang. Ur detta föddes idén om att uppmärksamma de fastighetsbolag som lyckats allra bäst inom olika områden, helt baserat på hyresgästernas egna omdömen och feedback.

Man började lyfta fram bolag med hög service och kvalitet, och med åren utvecklades det till vad Benchmark Event och Kundkristallen är i dag.

En viktig faktor har också varit viljan att synliggöra det arbete som görs i förvaltningen, och på så sätt också lyfta de som dagligen arbetar kundnära och vars insatser betyder mycket för många hyresgäster.

– Syftet med Kundkristallen har hela tiden varit att skapa drivkraft och stimulera till kontinuerliga förbättringar. De känns värdefullt att kunna lyfta fram de bolag som har arbetat hårt för att höja sin kundnöjdhet och ge dem ett kvitto på att det fungerar, från hyresgästerna själva. Sen har det också blivit en fin tradition att dela ut Kundkristallen på Berns Salonger där vi har hållit Benchmark Event de senaste 17 åren (första eventet hölls på AktivBos kontor). Benchmark Event är också ett tillfälle för oss att skapa en plattform för innovation och erfarenhetsbyte för branschen, säger Frida Kullh.

Kundkristallen – ett viktigt pris för fastighetsbolagen
Kundkristallen har utvecklats under åren, i takt med branschen, och nya kategorier och storleksklasser har tillkommit. Nyproduktionskategorin och utökning av Lokalklasserna är exempel på detta.

Sedan 2017 hålls också ett tyskt Benchmark Event i Hamburg (där AktivBo har kontor), där Tysklands bästa hyresvärdar utnämns. Genom att kundorientering successivt ökat i branschen under de senaste åren har Kundkristallen också kommit att bli allt viktigare för fastighetsbolagen.

– Kundkristallen har genom åren blivit ett pris med tyngd inom fastighetsbranschen. Grunden till det är till stor del för att det är Sveriges hyresgäster som står bakom och delar med sig av sina egna upplevelser av den service och kvalitet de får av sin hyresvärd. Det fungerar som en morot internt för att förbättra kvaliteten i alla delar av kundresan, avslutar Frida Kullh.

Källa: AktivBo

Fakta om Kundkristallen

  • Kundkristallen väger 3 kg
  • Gravyren i Kundkristallen (hand med fastighet i) symboliserar en kunddriven fastighetsförvaltning
  • Totalt delas Kundkristallerna ut i fem kategorier fördelade på bostäder och lokaler i olika storleksklasser
  • Årets Kundkristaller delas ut 9 februari på Berns Salonger
  • Kundkristallen delas ut för 18e året i rad

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega