Trygghet och snabb respons Melins framgångsfaktorer

melins_forvaltnings_ab

Grabbarna som bidrar till företagets nöjda hyresgäster. Fr v Anders Winstedt, Thomas Jönsson, Pelle Johansson, Kenneth Hansson, Mikael Nedrup, Joakim Windahl

Snabb respons på felanmälningar, trygga hyresgäster och glada medarbetare. Det är några av skälen till att familjeföretaget Melins Förvaltnings AB i Ängelholm har högst förvaltningskvalitet bland mindre bolag i år igen.

När företaget deltog i Aktiv bo:s och Fastighetsnytts Branschindex Bostäder för högsta förvaltningskvalitet första gången 2012 vann man direkt. Likaså året därpå. Och i år är man tillbaka som vinnare igen.

– Vi vill förmedla den familjära känslan till våra hyresgäster, att de verkligen känner sig trygga och hemma när de bor hos oss, säger vd Håkan Svensson.

Håkan Svensson, vd för Melins Förvaltnings AB.

Håkan Svensson, vd för Melins Förvaltnings AB.

Erfaren och utåtriktad personal
Melins äger och förvaltar 860 lägenheter och 15 500 kvadratmeter lokaler i centrala Ängelholm. Vad är hemligheten till toppbetygen?

– Vi har väldigt bra personal, det börjar ju ändå där. De är erfarna, utåtriktade och jobbar intensivt i och kring våra hus. Dessutom är vi måna om att folk ska känna igen oss och har tydligt märkta bilar, arbetskläder och informationslappar.

Ta hand snabbt om felanmälan
Bolaget har totalt tolv anställda varav en förvaltare, en arbetsledare, fyra fastighetstekniker och två fastighetsskötare. Man sköter själv alla felanmälningar och återställningar vid in- och utflyttningar.

­ – Målet är att alla fel ska vara avhjälpta nästa dag och ibland till och med samma dag om man hör av sig tidigt. Men det klarar vi inte alltid.

Trappstädning och skötsel av utemiljön är utlagd på Samhall. Och vid större renoveringar har man ett mångårigt samarbete med några utvalda lokala entreprenörer.

– De är väl införstådda med vår kravnivå och är bra representanter för oss bland hyresgästerna.

Öka tryggheten
Melins Förvaltnings AB har de senaste året satsat på att öka tryggheten i sina bostäder genom förbättra belysningen i trapphus och källare samt installera portlås och portkoder i äldre byggnader som saknat det.

– Samtidigt passar vi oftast på att sätta in digitala tvättbokningssystem. Utomhus ser vi över buskage och utebelysning så att det inte finns några mörka fläckar på gårdarna. Alla ska vara bekväma med att vara ute kvällstid.

Tvättstugor och miljörum
Närmaste utmaningen är att få till en bättre ordning och trivsel i tvättstugor och miljörum.

– Det är ett ständigt dilemma att få hyresgästerna att hjälpa till att hålla rent och snyggt där. Vi har bland annat genomfört miljökampanjer och sorteringsövningar kring miljörummen, men det behövs ständiga påminnelser, säger Håkan Svensson.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Melins framgångsfaktorer

  • Drift och förvaltning i egen regi med nöjda medarbetare
  • Snabb respons vid felanmälningar
  • Hyresgästerna ska vara trygga i sitt hem och med Melins

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega