Partnertext från Stockholmshem

Från mekare till områdestekniker

Foto: Ola Jacobsen

De har en bil fylld med verktyg och måste kunna mycket om mycket. De är proffsfixare och problemlösare och Stockholmshems ansikte utåt. De ser till att hyresgästerna har en fungerande lägenhet, fastighet och ett trivsamt område.

Genom åren har både titel och arbetsuppgifterna ändrats. På 70-talet var de servicetekniker och arbetade över hela Stockholm, sedan blev de fastighetstekniker och jobbade i ett av fyra servicedistrikt. 

2013 blir de områdestekniker och sedan dess arbetar de i team om två med ansvar för ett eget geografiskt område. Det innebär service och reparationer, att rondera allmänna utrymmen och utemiljön, beställa och följa upp interna och externa jobb, utföra förebyggande brandskyddstillsyn och göra slutkontroller vid flytt.

67 områdestekniker
Stockholmshem har 67 områdestekniker. Johan är en av dem. Han jobbar i Hökarängen, där Stockholmshem har många fastigheter.

– Vi träffar kunder hela dagarna. För många kunder är vi tekniker Stockholmshem. Det är en stor del av jobbet, att gilla människor och trivas i rollen som representant för hyresvärden.

Tidigare jobbade Johan som idrottsplatsarbetare i Lidingö kommun. Vad lockade med Stockholmshem?

– Jag behövde nya utmaningar och ville utvecklas, och hade hört mycket gott om Stockholmshem. Förmåner och ”det runt omkring” lockade jättemycket. Och jag känner att jag har utvecklats otroligt mycket sedan jag kom hit. Det finns jättekunnig personal och en fin bjussig stämning. Det är en bra sammanhållning i gruppen, det kände jag direkt och det är viktigt för mig. Jag blev överlycklig när jag fick jobbet.

Förebyggande arbete
En stor del av teknikerns vardag är det förebyggande arbetet. En gång i månaden ronderar de husen och kollar de allmänna utrymmena, som en del i det systematiska brandskyddsarbetet.

– Annars är det mycket fixa och reparera i folks lägenheter och andra delar av fastigheten. En del administration blir det också, till exempel att jag rapporterar till mina kollegor eller återkopplar till kunder. Vi jobbar en del med entreprenörer, men vi försöker göra det mesta internt. Det blir effektivt och det gör att jag känner ansvar för ”mina” hus, berättar Johan.

Jour för de som vill
Stockholmshem bemannar delar av sin fastighetsjour med egen personal. Det är valfritt och den som är intresserad anmäler sitt intresse. Johan är en av dem som ingår i jouren.

– Det innebär att jag med jämna mellanrum jobbar kvällar fram till klockan 20, och helger mellan 7 och 20. Jag tycker det är bra, man tjänar lite extra och så får man se andra Stockholmshemsområden också. Jag lär mig massor!

Hur ska en bra områdestekniker vara?
– Problemlösare! Du måste vara lösningsorienterad och lyhörd, och gilla att ge service. Jag tror också att det är bra att vilja utmana sig själv, våga pröva och ta initiativ, och vara om sig och kring sig. Är du praktiskt lagd, serviceinriktad och intresserad av fastigheter, då är du hemma!

– Sen är det inte fel att kunna prioritera och hålla lite ordning. Jag har ingen arbetsledare, utan planerar mitt eget jobb. Det är verkligen frihet under ansvar. Flexibilitet är också bra, för man kan behöva släppa allt och rusa iväg till en vattenläcka, fortsätter Johan.

Det bästa med att jobbet?
– Att få hjälpa hyresgäster med allt möjligt. Jag gillar att träffa människor och göra dem glada! Och variationen – man vet aldrig hur dagen kommer se ut och det tycker jag är superhärligt. Jag gillar också att kunna vara ute och röra på mig. Sen tycker jag att jag utvecklas hela tiden. Den perfekta mixen enligt mig.

Något som är mindre bra?
– Ja… det händer att vi får se en del elände. Det finns till exempel så mycket ensamhet i Stockholm. Vår arbetsplats är ju i människors hem, och vi kommer verkligen in mitt i deras liv. Det kan vara på både gott och ont, säger Johan.

En vanlig dag för Johan

  • Startar kl 7. Alla tekniker i områdets olika team samlas på morgonfika och går igenom dagens planering tillsammans. Något akut som kommit in? De prioriterar och fördelar.
  • Om han inte hann dagen innan förbereder Johan bilen, fyller på med eluttag och allt annat material som behövs för dagens jobb – planerade och sådana som kan dyka upp.
  • Första tidsslotten för kundbesök är kl 07.30-10, nästa är 10-13. Därefter hanterar han jobb som inte är tidsbokade, som till exempel rondering.
  • Kl 16 slutar dagen.
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega