Här får alla hyresgäster en egen app

Wallenstam erbjuder alla sina hyresgäster en boendeapp där de kan göra felanmälan, boka gemensamhetsutrymmen och kommunicera med sina grannar.
– Vi vill modernisera oss och erbjuda våra hyresgäster en kompletterande digital plattform, säger Malin Ek, it-projektledare på Wallenstam.

Idén om en egen boendeapp väcktes redan för flera år sedan men då fanns inget fastställt behov hos hyresgästerna. I dag är det mer eller mindre ett krav från den yngre generationen, eftersom de lever med sina smartphones som en förlängd arm, anser Malin Ek.

– Vi vill ge våra hyresgäster ett mervärde och öka vår tillgänglighet genom att möjliggöra för dem att ta emot information så som de önskar

Appen som ligger på proptech-företaget Tmpl:s white label-plattform, lanserades i augusti och hittills har drygt 3 000 boende tillgång till den. Ambitionen är att Wallenstams samtliga 9 500 lägenheter ska ha fått sin egen app i maj 2020.

Socialt flöde
I appens så kallade sociala flöde kan Wallenstam kommunicera med och informera sina hyresgäster om aktuella frågor. Här kan också hyresgästerna följa sina ärenden, kommunicera med varandra och lägga ut privata annonser. Varje community består av en fastighet eller i enstaka fall två fastigheter.

I appen kan de boende också boka tvättstuga eller andra gemensamhetsutrymmen och låna ut verktyg och andra saker till sina grannar.

Malin Ek.

Göra felanmälan
Dessutom kan man som hyresgäst göra felanmälan direkt i appen, genom att ta en bild eller lägga en beskrivning på det som är fel och skicka in ärendet genom endast några få klick.

– I de fastigheter som fått appen kan vi redan notera att antalet felanmälningar ökat. Det ser vi bara som positivt eftersom vi har tillgodosett ett behov. Många verkar tycka att det är enkelt och inte minst kommer det in anmälningar om mycket smått som trasiga lampor i ugnen eller en dörr som kärvar, säger Malin Ek.
Nöjdare kunder
– Vi tror att appen bidrar till nöjdare kunder. Den tid som vår kundservice får lägga på ärenden inlagda via appen frigör vi till stor del från telefonpassningen, vilket effektiviserar både för kunden och oss som organisation.

Från årsskiftet kan de boende också se sina hyresavier i appen och på sikt ska det även kunna gå att betala hyran via appen.

Grundutbud med rabatterade tjänster
I appen finns också ett grundutbud med tjänster som hyresgästerna kan köpa till ett rabatterat pris – i dagsläget bland annat städning, hemförsäkring, förrådshyra och barnvakt.

– Så fort som alla våra hyresgäster fått appen kommer vi bygga ut tjänsteutbudet med även mer regionala och lokala erbjudanden. Dessutom planerar vi för att kunna erbjuda våra kommersiella hyresgäster att använda appen som ett digitalt skyltfönster.

9 av 10 i nyproduktion
Gensvaret från hyresgästerna är hittills bara positivt, enligt Malin Ek. Och stort.

– I vår nyproduktion laddar 90 procent av de boende ned appen. I vårt äldre bestånd är användningen cirka 40 procent.

Och vad kostar det då?

– Vi betalar en årsavgift precis som för våra andra verksamhetssystem men jag vill inte säga hur mycket, mer än att det är värt pengarna.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Tips för en lyckad lansering av boendeapp:

  • Börja med ett fÃ¥tal noga utvalda funktioner
  • Planera utrullningen väl sÃ¥ att ni hinner ta hand om kunderna och hjälpa dem igÃ¥ng samt att belastningen pÃ¥ verksamheten inte blir för stor
  • Projekt som dessa leder ofta till mÃ¥nga sidoprojekt, försök att bryta ut dessa sÃ¥ att de inte belastar huvudprojektet

 

Så här fungerar appen

Socialt flöde: Här kommunicerar Wallenstam med hyresgästerna och hyresgästerna med varandra. Här kan hyresgästerna också följa sina ärenden och sin värme- och vattenförbrukning.

Tjänster: Ett grundutbud med rabatterade tjänster som bland annat städning och hemförsäkringar.

Dela och boka: Här kan man boka tvättstuga eller andra gemensamhetsutrymmen samt värna om delningsekonomin genom att låna ut verktyg, grillar och annat med sina grannar.

Kontakter: Här finns alla kontakter som är kopplade till fastigheten samt boenderegistret för fastigheten.

Frågor och svar: Färdiga frågor och svar och möjlighet att skicka in egna frågor som sedan publiceras i forumet för att på så sätt bygga upp en stor informationsbank.

Bopärm: Dokumentation om huset, blanketter och dokument kopplade till det enskilda boendet som till exempel instruktionsböcker för maskiner i lägenheten.

Felanmälan: Ta ett foto eller skriv en beskrivning och skicka in. Du följer sedan ditt ärende i flödet.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega