Därför är koll av entreprenören viktigare när ekonomin viker

Foto: Adobe Stock

Konkurser inom byggbranschen är på rekordnivåer, något som spär på risken för att entreprenörer tar till genvägar för att balansera böckerna. Därför är det av stor vikt att noga granska anlitade entreprenörer – speciellt deras finansiella hälsa.

Sabine Söderlind, Atrium Ljungberg

– Fler lockas att ta genvägar vid en lågkonjunktur, och då är det inte ofta bara ekonomin som berörs, det kan även vara legala frågor som arbetsmiljö och andra aspekter, säger Sabine Söderlind som ansvarar för inköpsfrågor på Atrium Ljungberg, och fortsätter:

– Det finns vissa som är mer i riskzonen än andra, och det är ingen hemlighet att konkurserna ökar. Ingen sitter säkert, därför gäller det att ha en tät dialog och det är viktigt med riskbedömning kopplat till förändrade ekonomiska förutsättningar, sociala missförhållanden, att det inte slarvas med miljö- eller kvalitetskrav. Men det är inte helt enkelt att ha kontroll överallt, säger Sabine Söderlind som ansvarar för inköpsfrågor på Atrium Ljungberg.

Säkerställ att UE följer lagen
För att motverka osund konkurrens och kriminalitet i entreprenörsleden nämner Sabine åtgärder som exempelvis föranmälan av underentreprenörer och arbetsplatskontroller. När det kommer till att granska enskilda entreprenörer finns det en del faktorer att kontrollera. Det handlar i mångt och mycket om att säkerställa att entreprenörer följer regler och lagar, samt inte är på ekonomiskt obestånd.

– Det är exempelvis viktigt att kontrollera anslutning till kollektivavtal, företagsuppgifter från Skatteverket och att ta en kreditupplysning. Ta reda på vem som är verklig huvudman i företagsstrukturen, så att det inte finns några konstigheter där, säger Sabine.

Förbered med plan B
I värsta fall sitter man i knät på en entreprenör där det förekommer oegentligheter eller som håller på att gå omkull. Då måste man snabbt ta fram en kontinuitetsplan, berättar Sabine. Ta ställning till vilka konsekvenser det kan få om entreprenörer går omkull, och ha en plan för hur man ska hantera det. När det kommer till likviditet kan man göra en djupare granskning, menar Sabine.

–Ibland finns det godtagbara skäl till en försämrad likviditet, exempelvis investeringar. Men ibland är det inte en acceptabel instabilitet, och då får man se till att ta fram en åtgärdsplan.

– Vi använder en finansiell bevakningstjänst som ger dagliga uppdateringar om det sker något hos våra entreprenörer. Det kan vara ägarförändringar, rating eller betalningsanmärkningar. Är det en enskild företeelse behöver man kanske inte agera direkt, men ser man en negativ utveckling får man gräva vidare.

Tips till förvaltaren?
– Håll utkik efter om det börjar uppstå problem hos leverantören som inte har förekommit tidigare. Det behöver inte vara stora saker, men kan vara tecken på att något inte riktigt stämmer bakom fasaden.

Intervjuer kan avslöja viktig information

Dennis Zätterberg, Projektstyrning Syd

Vid totalentreprenader, som är vanligt vid ROT-projekt, är det viktigt att kontrollera allt från arbetsmiljö till ekonomisk stabilitet hos entreprenören. Dennis Zätterberg, Byggkonsult på Projektstyrning Syd, berättar att han brukar genomföra intervjuer med potentiella entreprenörer innan han anlitar dem. Dels för att få svar på standardfrågor, men också för att få en känsla för de potentiella avslöjande detaljerna.

– Så det är inte alltid den billigaste som vinner efter att man har gjort intervjuerna.

Extra försäkring
Man måste också ta ställning till huruvida man även behöver granska underentreprenörer som huvudentreprenören tar in. Det beror på vart man lägger ambitionsnivån, menar Dennis, och säger att det ofta räcker med att granska huvudentreprenören. Annat relevant underlag är försäkringar och ekonomiska rapporter.

– Speciellt av totalentreprenören. Ibland är det också nödvändigt att ha en specifik försäkring för ett enskilt projekt utöver den vanliga entreprenadförsäkringen.

Syna stora skillnader i anbud
Det handlar dels om att alla ska ge anbud på lika villkor, dels att de ska leva upp till alla krav som finns, berättar Dennis. Använder huvudentreprenören utländsk arbetskraft utan kollektivavtal speglas det också med största sannolikhet i anbudet, menar han.

Samtidigt gäller det att föra en dialog med alla inblandade parter. En betalningsanmärkning behöver inte betyda katastrof. Ibland finns det rimliga förklaringar.

– Jag har till exempel varit med om företag som har betalningsanmärkningar, men som har haft en bra förklaring och underlag för att det var något av mindre betydelse. I det här fallet var det att man hade flyttat och en faktura för en mobil hade landat på den gamla adressen.

Tuffare förutsättningar vid upphandlingar
Skulle det uppstå garantiärenden eller andra problem så blir det totalentreprenören som får stå för notan. Därför är det alltid viktigt att den man anlitar har koll på sin ekonomi. I värsta fall får man annars bekosta garantiåtgärder själv, berättar Dennis.

– För beställaren är det givetvis extra viktigt nu. Samtidigt vill man inte göra det svårare på marknaden för den är redan tuff. Men det kommer vara några som går i konkurs och en del större uppsägningar. De som inte har haft en stabil ekonomi kommer tyvärr bara att få det ännu tuffare med de framtidsutsikter som råder.

Text: Jakob Gromer
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega