Partnertext från Gavagai

Så ger AI insikter om vad hyresgästerna verkligen tycker

Automatiskt identifierade anledningar till att respondenter har uttryckt sig negativt kring ämnet Gården och antalet som haft respektive åsikt.

Det har länge varit känt för fastighets- och bostadsbolag att nyckeln till framgång är nöjda hyresgäster. Trots detta har tekniska hinder begränsat förmågan att fullt ut förstå och agera på hyresgästernas åsikter – tills AI kom in i bilden.

Att analysera hyresgästers fritextsvar, oavsett om de kommer från till exempel kundundersökningar, ärendehanteringssystem eller andra kanaler, har varit en mycket kostsam och komplex process. Men nu sker en revolution inom analysområdet med hjälp av banbrytande AI-baserad textanalys. Det är en helt ny era där branschen verkligen kommer att kunna dra nytta av och agera på värdefulla kundinsikter.

Textanalys och AI ger agerbara insikter
Genom Gavagai Explorer, som är utrustat med innovativ AI-teknologi, får fastighets- och bostadsbolagen äntligen möjlighet att genomföra djupgående analyser. Verktyget omformar helt enkelt bolagens förmåga att på djupet förstå hyresgästernas behov.

Genom konkreta och handlingsbara insikter blir det möjligt att prioritera rätt och med precision utveckla och förbättra boendemiljöerna utifrån kundernas tankar och åsikter. Denna precisionsinriktning kommer inte bara att förbättra kundnöjdheten utan den minskar också kostnaderna, detta eftersom verktyget gör det möjligt att identifiera åtgärder som med säkerhet önskas och som verkligen kommer direkt från hyresgästerna. 

Djupgående kundförståelse
Gavagai Explorer höjer standarden för analys av kundinsikter genom att erbjuda en detaljerad förståelse ända ner till individuell fastighetsnivå. Detta innebär att fastighets- och bostadsbolagen inte bara får en övergripande bild av sina kunder, utan även en djupgående insikt som sträcker sig in i varje unik boendemiljö.

AI-baserade textsammanfattningar
En av de mest kraftfulla funktionerna i Gavagai Explorer är dess förmåga att använda AI för att automatiskt generera insikter och sammanfattningar. Verktyget hjälper till att fullt ut förstå vad hyresgästernas texter handlar om (det vill säga vilka ämnen de boende tar upp), hur de boende uttrycker sig kring ämnet (omtalas ämnet på ett positivt eller negativt sätt), samt varför de boende uttryckt sig på det sättet.

Istället för att manuellt granska enorma mängder fritextsvar blir det nu enkelt och snabbt att erhålla en förståelse för viktiga teman och åsikter som hyresgästerna uttrycker. 

Ett exempel – Gården
Låt oss illustrera ovanstående med ett exempel. I en boendeundersökning med drygt 7000 respondenter nämnde nästan 940 Gården på olika sätt, vilket gjorde gården till det mest omtalade ämnet i undersökningen. Av dessa talade drygt 430 av deltagarna om gården i negativa ordalag. Drygt 6% av de boende har alltså uttryckt en negativ inställning till något som har med gården att göra.

I det här läget hjälper systemet till att förklara varför de boende har uttryckt sig negativt kring gården. Dels genom att tillhandahålla en kort sammanfattning som uttrycker vad en hyresgäst skulle ha kunnat sagt om hen upplevt alla negativa aspekter av gården, dels genom att automatiskt ta fram och visa de olika anledningarna till att de boende uttryckt sig negativt rörande gården.

Systemets sammanfattning kring de negativa aspekterna hjälper alltså till att snabbt få en uppfattning av utmaningarna. Sammanfattningen lyder:

Gården är en riktig besvikelse. Den är full av skräp och sopor, saknar bekvämligheter som sittplatser och grillplats, samt har bristande underhåll och variation. Dessutom finns det få eller inga aktiviteter på gården vilket gör att det känns tråkigt och dött.

Systemet sammanfattar insikten
Bilden högst upp visar de åtta främsta anledningarna till att boende är negativt inställda till gården och hur många respondenter som givit uttryck för respektive anledning.

När vi nu har identifierat en illa underhållen gård som den främsta anledningen till att de boende är negativt inställda till gården, så kan vi dels titta på hur systemet sammanfattat insikten, dels gå vidare och titta på några exempel på hur boende faktiskt har uttryckt sig.

Systemet säger: Många klagar på att trädgården är igenväxt, full av skräp och inte sköts ordentligt.

Vilket bekräftas om vi läser vad några respondenter skrivit om gården:

Gör det lättare att prioritera åtgärder
Gavagai Explorer har här automatiskt identifierat de ämnen det talas om bland respondenterna, hur respondenterna ställer sig till de olika ämnena (positivt eller negativt), samt vilka anledningar som föranlett de svarande att uttrycka sig positivt eller negativt relativt ett ämne. Med detta som grund har bostadsbolaget genast en lättare uppgift att identifiera och prioritera eventuella åtgärder med avseende på att förbättra de boendes upplevelse av gården.

Den här typen av insikter är också möjlig att göra på flera olika nivåer, till exempel för hela bolaget, för ett visst distrikt, en specifik fastighet eller avseende en särskild funktion, såsom kundtjänst.

Avslutning
I en tid där kundnöjdhet är av största betydelse ger Gavagai Explorer nu branschen det kraftfulla verktyg som behövs för att förbättra hyresgästens upplevelse, öka hyresgästinflytandet och samtidigt stärka det egna varumärket. Genom att kombinera kundinsikter med AI-baserad analys och handlingsbara åtgärdsförslag får branschen tillgång till det verktyg som behövs för att fullt ut ha möjlighet att lyssna och agera på hyresgästernas röst.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega