KOMPETENS & UTBILDNING
Partnertext från Borago

Bättre kompetens hos beställaren ger mer hållbar städning

Alla fastighetsägare har behov av städtjänster. De ska vara kvalitetssäkrade och ska utföras av seriösa leverantörer. Borago ser en bransch i förändring, som ställer högre krav på den som levererar – så väl som på den som beställer tjänsterna.

Kraven och förväntningarna på professionella städtjänster är höga. Det är krav på kvalitet, hygien, underhåll av golv. Dessutom förväntar sig kunder och besökare miljöer som är rena och trygga.

Städbranschen har dock sina utmaningar. I branschen arbetar cirka 77 000 lokalvårdare. Drygt 60 % av lokalvårdarna är idag födda utanför Norden. Det kan jämföras med 2007 då motsvarande nyckeltal var 30 %. Städbranschen är helt enkelt en integrationsmotor. Språkkunskap är därför en större utmaning idag än tidigare.

Det finns även en stor mängd med leverantörer. Antalet städbolag i aktiebolagsform är cirka 3 300. Av dessa är 4 av 5 mikrobolag med färre än 10 anställda. Det är knappt 20 bolag som har fler än 250 anställda.

Inom kommuner och regioner är det cirka 70 % av städningen som sker med egen regi, mätt i antalet kommuner och regioner. Till andra myndigheter och inom privat sektor är det vanligast att köpa städtjänster av privata städbolag.

Beställarkompetens
Utmaningar inom beställarkompetens är att på ett tryggt sätt kvalitetssäkra städtjänster. Det finns flera aspekter vid köp av städtjänster.

En aspekt är att säkerställa att tjänsterna köps av seriösa leverantörer. En seriös leverantör har rimlig lönsamhet (branschsnitt cirka 5 %), kollektivavtal och ger medarbetarna trygga anställningsformer. Städbranschen är en riskbransch där det finns oseriösa leverantörer.

Polismyndigheten bevakar riskbranscher som städbranschen, bärplockare och byggbranschen. Fokus för polisen är att hitta företag som utnyttjar arbetskraft.

Att använda denna typ av företag kan innebära orimligt låga priser. Det är även direkt varumärksskadande om man som beställare anlitar en sådan firma.

Den andra aspekten är att säkerställa att upphandling sker på ett korrekt sätt. Så att beställaren får avtalade tjänster levererade till rätt avtalad kostnad. I detta arbete är det viktigt att känna till vad som är en rimlig kostnad för tjänsterna. Dels grundläggande faktorer som rimlig timdebitering, men också att kunna bedöma hela anbudets rimlighet.

Vid avtalsförvaltning gäller det att tillsätta resurser för att både följa leverantören och kontrollera kvaliteten på avtalad tjänst.

Kompetensinhämtning – proaktivt arbete
Kompetens inom städtjänster är en framgångsfaktor för att kvalitetssäkra städleveransen.

Borago har till exempel skrivit faktaskrifter inom beställarkompetens åt Skolfastigheter i Stockholm AB (Städhandboken), SKR (Lokalvård på sjukhus) och Sveriges allmännytta (Nyckeltal trappstädning).

Sedan 1994 erbjuder Borago kurser och konsulttjänster inom städbranschen, som riktar sig till beställare, arbetsledare och lokalvårdare. Vi ser att våra kurser och tjänster ger stöd för attproaktivt och långsiktigt – skapa hållbara städtjänster.

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega