Digitala boskolan med flest tittare

Klicka på bilden för att se videon ”Anette visar: Rensa vattenlås i tvättställ”.

Videorna i Förbos digitala boskola har slagit alla rekord på Youtube. Bolagets kommunikationsstrateg ger råd om hur du får fler tittare.

Förbos första video som gjordes i november 2011 har visats 111 489 gånger och hamnar i topp bland videorna när man googlar på ”rensa vattenlås”. Ser man till alla boskolevideorna från Förbo så har de sammanlagt visats fler än 270 000 gånger.

Anette Byström, tidigare bovärd och numera områdeschef på Förbo, har blivit något av en rikskändis eftersom hon instruerar tittarna i videorna.

Flera videor
Peter Söderlund, kommunikationsstrateg på Förbo, berättar att bolaget totalt gjorde sex videor i boskolan.

– De första fyra videorna handlade om sånt som hyresgästerna kan fixa själva: rensa vattenlås i tvättställ, rensa golvbrunn, rengöra frånluftsventiler och rengöra fläktfilter. Sen har vi gjort två videor till. En där Anette berättar om värmen i bostaden och en där hon visar hur man testar sin brandvarnare, säger Peter Söderlund

Fått eget liv
Videorna var riktade till de egna hyresgästerna, men har fått ett eget liv på Youtube. Peter Söderlund berättar bland annat att många tittade på dem efter att Bianca Ingrosso googlade på ”rensa vattenlås” och fick upp Förbos video i tv-serien Wahlgrens värld.

– Det är ju så längesen vi gjorde dem och då tänkte vi inte att det skulle ta sån fart. Vi ville visa våra hyresgäster, men sen var vi så pass tidiga och videorna är gjorda på ett sånt sätt att det tilltalar folk.

Nyckeln till framgång
Varför har Förbos videor blivit så populära?

– Vi skalade bort så mycket vi kunde och gick rakt på sak. Jag tror det är därför våra videor har blivit så populära. Det är inga krusiduller, utan rakt på sak, så här gör man. Det tror jag är nyckeln till framgång. Sen var det en titel många sökte på. Bra sökord helt enkelt.

Video har fördelar
Ett av syftena med att göra boskola-videor är att minska antalet felanmälningar i och med att hyresgästerna själva kan lösa många problem.

Peter Söderlund berättar att de främsta fördelarna för Förbo är att bolaget kan hänvisa till dem när hyresgäster gör felanmälningar på nätet, länka till videorna på hemsidans ”frågor och svar” och att bolagets kundvärdar kan hänvisa till dem.

Kan bli fler videor
Blir det fler videor från Förbo?

– Vi har sagt i många år att vi borde göra fler videor. I vårt bestånd har vi till exempel många uteplatser och vi kan göra en video om hur man sköter trädäck, beskär träd och buskar och hur man borrar i väggar på rätt sätt. Det hade varit jättebra, men tyvärr har det inte blivit av, säger Peter Söderlund.

Håll koll på kommentarer
Hur följer ni upp videoprojektet?

– Vi har tittat på kommentarerna där man ser vad hyresgäster har skrivit, gjort några korrigeringar och skrivit sånt som saknades i texten till klippen. Det man kan säga när man tittar på kommentarerna är att många har synpunkter på att Anette inte har handskar. Det kan vi hålla med om, men vi gjorde det väldigt ”basic”, säger Peter Söderlund och skrattar.

Kostade nästan ingenting
Vad kostar det att göra egna videor?

– Man kan göra det på många olika sätt, men så som vi gjorde kostade det i princip noll kronor. Vi tog en digitalkamera, gick till en av våra lägenheter och filmade rakt upp och ner. Några omtagningar och inte så mycket manus. Det var i princip den tiden det tog att göra det.

Lärdomar från projektet
Är det något Peter Söderlund skulle göra annorlunda om han ska göra en ny video?

– Vi skulle ha använt oss av en bättre mikrofon och textat på olika språk. 2011 hade vi precis börjat med vår Facebook-sida. Sen dess, även om det bara är 7–8 år sen, har det hänt otroligt mycket. Idag vill man ha textning när en video kommer upp i flödet på en Facebook-sida eller Instagram.

Förstår alla svenska?
Behöver inte bostadsbolag ha flera språk i sina instruktionsvideor idag?

– Vi har tagit ett beslut att bara kommunicera på svenska och göra det på ett tydligt sätt. Men sen finns vissa lägen, till exempel när man informerar om brandskydd, då det är viktigt att ha flera språk. Men så långt som möjligt kommuncierar vi på svenska och textar på svenska. Så tittar man på videon ljudlöst ska man kunna förstå ändå.

Köpa färdiga videor
När Förbo gjorde sina videor fanns inte möjligheten att köpa färdiga boskolevideor. Idag säljs de av bland andra Sveriges Allmännytta, som Sabo numera heter.

När ska bolag köpa videor i stället för att göra dem själv?

– Går man i de funderingarna tycker jag absolut att man ska kika på deras videor. Det hade vi säkert gjort om vi inte hade gjort våra videor tidigare. Känner man att man inte har kunskapen, tiden och möjligheten att göra videor så är Sveriges Allmännyttas videor ett jättebra komplement.

Lär av andra
Peter Söderlund menar att det är ganska enkelt att göra egna videor och att det inte kräver en massa avancerad teknik och kunskap.

– Man kan ju hitta inspiration i Sveriges Allmännyttas videor och ha sin egen ”branding” på videon. Det kan ju skilja på några smådetaljer, men rensa ett vattenlås fungerar på samma sätt på de flesta ställen.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Peters bästa tips för att göra en egen video

  • Gör en video som hyresgästen vill se, inte bara det ni själva vill visa.
  • Skala bort så mycket som möjligt och gå rakt på sak.
  • Lär av andra och hitta inspiration i videorna från Sveriges Allmännytta.
  • Använd en bra mikrofon.
  • Texta på flera språk eller gör olika videor med olika språk.
  • Följ upp kommentarer från hyresgästerna.
  • Använd en titel många söker på. Bra sökord helt enkelt.
  • Köp videor om ni inte har kunskap, tid och möjlighet att göra egna.

Se Förbos videor här!

Anette visar: Rensa vattenlås i tvättställ

Förbos ”så här gör du-filmer”

Snabbfakta om Förbo

Förbo är ett bostadsföretag med ett brett utbud av lägenheter, radhus och parhus i de fyra kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Företaget har cirka 5 700 bostäder i 60 områden på 18 orter.

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega