Martin Sundqvist kom med udda erfarenheter till Familjebostäder. Den före detta bartendern och egenföretagaren inom handel och logistik utmanas nu av komplexa fastighetssystem. Men med järnvilja och personalomsorg är han på god väg att lyckas som förvaltare.
Martin Sundqvist är 48 år och började studera till förvaltare rätt nyligen. För två år sedan kom han till Familjebostäder och har sedan dess gjort en intern karriär – från biträdande förvaltare till förvaltare med personalansvar för elva medarbetare.
Han började dock sin arbetslivserfarenhet på ett helt annat håll. I tio-tolv år jobbade han som bartender, bodde i Spanien och Grekland och på kryssningsfartyg och var lärare på en barskola. När han sedan kom hem till Sverige drev han en Seven-Eleven butik och senare startade han budfirma med fyra bilar.
– Så småningom kände jag att jag måste vidare. Jag fick upp ögonen för utbildningen till förvaltare på Newton och kände wow, det här låter jättespännande. Så jag började plugga ganska sent, berättar Martin Sundqvist.
Hur hamnade du på Familjebostäder?
– Jag gjorde faktiskt min första praktik på Familjebostäder, då hade jag inte så mycket erfarenhet från fastighetsbolag. De två andra praktikperioderna gjorde jag på andra ställen. Det var jättebra praktiker, men man kände att Familjebostäder hade bra koll. Det var väldigt stabilt och bra. Jag sökte mig därför till Familjebostäder och samma dag som jag tog examen ringde Fredrik, som då blev min chef, och erbjöd mig ett vikariat som biträdande förvaltare i Bandhagen.
Hur har din karriär på Familjebostäder sett ut?
– Jag började för två år sedan, då pandemin slog till. Efter ett tag blev en tjänst som biträdande förvaltare i Farsta Centrum ledig och jag sökte den. Under pandemin var det förstås annorlunda att ibland vara ensam ansvarig på plats, men det positiva var att jag tidigt fick axla mycket ansvar. I november förra året sökte jag och fick jobbet som förvaltare för förvaltningsområde Bandhagen där Bandhagen, Stureby och Svedmyra ingår.
Hur ser ditt ansvar ut nu?
– Vi har cirka 2 100 lägenheter i mitt förvaltningsområde och är ett team på totalt 12 personer. Teamet består av en biträdande förvaltare, två reparatörer, åtta husvärdar och jag. Mitt ansvar är att driva projekt och ha det ekonomiska ansvaret. Du ska ha koll på siffrorna, fastigheterna och, det viktigaste av allt, ansvara för dina medarbetare. När jag såg att den här tjänsten utlystes sökte jag direkt, eftersom jag vet att det här teamet är så otroligt bra.
Vad är skillnaden mellan din nuvarande och tidigare roll?
– Först och främst är ju personalansvaret en stor skillnad. Det hänger på mig att gruppen ska komma framåt och lära sig och jag behöver ta hand om de problem som eventuellt uppstår. Det är väldigt kul och spännande. Sedan handlar det om att driva projekt och ta saker vidare, på en annan nivå än innan.
Vad var det första du gjorde när du tillträdde?
– Det jag satsade på i början var att lära känna personalen bättre, även om jag kände många sedan innan. Jag vet att om vi har en bra sammanhållning och arbetar bra tillsammans då kommer resten automatiskt och det gör mitt jobb enklare.
Inom vilket område vill du utvecklas i din nya roll?
– Att driva vissa projekt helt själv är en ny del för mig. Det gäller att ha ett ekonomiskt intresse. Men jag är inte orolig, när man rekryteras internt har man ett bagage av erfarenhet med sig. Jag har också ett så extremt bra team och biträdande förvaltare, som gör det enklare för mig.
Vilken är din största utmaning?
– Jag vill verkligen ha koll på fastigheterna och jag vill lära mig mer och mer, men man kommer aldrig bli fullärd inom den här branschen. Vi har ett komplext fastighetssystem där man kan gå in på detaljer om man så vill. Jag inser att arbetet blir lättare om man kan systemen och som tur är finns mycket hjälp att tillgå internt.
– Sedan håller jag fortfarande på att lära mig namnen på alla fastigheter.
Vad har dina tidigare erfarenheter av att vara ledare gett dig?
– Man måste lära sig att släppa ansvar och delegera till andra. Du kan inte göra allting själv. Det måste också till ett lagarbete för att skapa en bra gemenskap i teamet. Min tidigare chef Jennifer tänker utanför boxen och är bra på det – att göra små grejer och aktiviteter som uppskattas av medarbetarna. Jag inspireras av henne.
Hur vill du själv uppfattas som arbetsledare?
– Jag fick höra av en tidigare chef att ”privatlivet går först. Som du mår hemma, så mår du på jobbet”. Det vara skönt att höra. När jag började utbildningen på Newton var jag själv småbarnsförälder och med en till på gång. Jag har förståelse för och vet hur det är att hantera familjeliv med arbetet.
– Det jag också har med mig är att jag vet att alla människor är olika. Man ska behandla folk lika, fast på olika sätt. Jag vill vara lyhörd och stöttande och verkligen försöka leda på ett sätt som får mina medarbetare att tycka att det är roligt att jobba och vilja utvecklas i sina roller.