Partnertext från Real Fastighetssystem

Bostäder på kundernas villkor

Kan jag som kund påverka nyproduktionen av bostäder och är byggmästaren redo att släppa sargen och våga släppa in mer teknik eller gör bostadsbristen att det är säljarens marknad och du får ta det som ges?

Jag har i nästan hela mitt yrkesliv sysslat med marknadsföring, information och reklam. En komplex vetenskap som spretar åt en mängd olika håll.

Jag har erfarenhet från en hel del olika inriktningar, såsom statlig information, konsumentreklam, BTB (marknadsföring mot företagsmarknaden) samt övrig samhällsinformation, även politisk.

Mitt motto, som jag fått av flera bra lärare och mentorer genom åren, är att ge mottagaren vad den vill ha. Inte tvärtom – producera något som vi tror vi kan lura på någon. Helt enkelt att skapa en nöjd kund som jag får behålla över tid.

Idag är det viktigare än någonsin när konsumenten/beställaren/intressenten oftast är väldigt påläst inför ett köptillfälle då möjligheterna att ta reda på fakta är mer eller mindre obegränsad.

De senaste 15 åren har jag befunnit mig i fastighetsbranschen, framförallt som leverantör av tjänster. Genom att hålla fast vid detta motto har vi på Real Fastighetssystem, tillsammans med våra kunder skapat en produkt med kringtjänster som våra kunder är och har varit väldigt nöjda med. Flera har varit kunder i över 20 år.

Ge kunden vad den vill ha
Utifrån detta med “att ge kunden vad den vill ha” blev jag väldigt förvånad när jag läste en insändare i vår lokaltidning med rubriken “Bostäder på kundernas villkor”.

Det har under en tid varit en lokal debatt kring den aktuella kommunens olika byggprojekt som varit och är ganska omfattande. Skribenten utgår ifrån Plan- och bygglagen, PBL, där han poängterar att kommunen har ett så kallat planmonopol gällande byggprojekt.

Det vill säga att de har oinskränkt makt över vad, var och när det ska byggas. Det gäller även på mark de inte själva äger. Kommunen har oftast en översiktsplan på just detta; var, vad och när.

Men, här poängterar skribenten en ganska viktig detalj i sammanhanget, nämligen att ta reda på vad människorna/konsumenterna/köparna verkligen vill bo och framförallt hur. Skribenten undrar hur ofta kommunen ställt krav på om och hur byggaren har undersökt vilka som vill bo i området, tagit reda på vad de är beredda att betala för och kanske lika viktigt, vad de inte vill betala för. Han kallar detta för “tidig kundmedverkan”, något som väldigt sällan sker enligt denna skribent. Om detta är sant är det för mig fullständigt ofattbart.

Nu kan det vara så att bostadsbristen gör att marknaden ägs av byggaren/försäljaren/uthyraren, men visst borde det vara självklart även i denna bransch att ha en acceptans från kunden innan man förverkligar sina projekt. Det borde, om inte annat, påskynda både försäljningen och uthyrningen.

Kanske är detta inget stort problem, men för mig med den erfarenhet jag skaffat mig under 40 år i branschen är nöjda kunder både det bästa och det mest lönsamma sättet att bedriva en kommersiell verksamhet.

Nytt avsnitt av Realpodden
Nu är ett nytt avsnitt av Realpodden ute. Den här gången är det Henrik Jarl från Compare IT som sticker ut hakan med sin tidigare artikel “Släpp sargen – så ska fastighetsbranschen lyckas med sin digitalisering” som vi i podden försöker utveckla och fördjupa oss i. I Real fastighetspodd hittar du också en miniserie på tre avsnitt där konsultföretaget Meta ger ovärderliga tips kring hur du kommer igång med digitaliseringen i ditt fastighetsbestånd.

Vill du dessutom veta lite mer om Real fastighetssystem, både programvaran och företaget så titta på den korta informationsfilmen, här intill.

Björn Reimers
senior adviser, Real Fastighetssystem

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega