Följ Daniella Näslunds interna karriärresa. Här berättar hon själv om sina fyra första år på Svenska Bostäder.
Februari 2016 till april 2017: lokaladministratör och uthyrningsstöd
”Jag var den på lokalenheten som var mest på plats, majoriteten av min tid gick till att agera uthyrningsstöd till uthyrarna och lokaluthyrningschefen. Jag var i stort sett administrativt ansvarig och arbetade med allt från rapport- och statistikframtagning till marknadsföring och administrering av hyresavtal. Jag drev ett flertal mindre interna utvecklingsprojekt och hade stor delaktighet/ansvar i rutinframtagning och andra rationaliseringsåtgärder. En bra start, jag fick övergripande koll och var ofta den som fick se till att vårt perspektiv kom fram i olika frågor som berörde andra avdelningar inom bolaget. Redan en månad efter att jag börjat jobba på SB via ett konsultbolag började jag tjata på min chef om att bli fast anställd. Efter åtta månader blev det också så!”
Maj 2017 till mars 2020: kommersiell lokaluthyrare, distrikt söderort
”Jag SKA bli uthyrare, var min inställning. Och när en kollega på uthyrningen bytte bolag sökte jag och fick den lediga tjänsten. Jag hade varit med ute på fältet en del eftersom jag var väldigt mån om att få följa med uthyrarna i deras arbetsdagar för att stötta dom och lära mig av dom, och det har jag haft nytta av sen. Rollen som uthyrare på SB är bred som jag nämnde tidigare, på bolaget är det uthyrarna, vår uthyrningsstrateg och lokalchef som står för den kommersiella expertisen i stort sett i alla frågor där lokaler berörs för att stötta och guida förvaltningen.”
September 2019 till mars 2020: kommersiell lokaluthyrare, innerstaden retail
”Retail är extra kul. Jag hoppade in som tillförordnad för butiker och restauranger i innerstan när det uppstod ett tillfälligt behov, vilket bara har ökat och breddat min erfarenhet. Jag har haft något av ett motto vad gäller att vara en ”yes-girl” under min tid på SB. Med det menar jag att hoppa in där det har behövts, ta mig an uppgifter utöver mina egna, med mål om att vara just en väldiversifierad kollega man kan lita på. Det är faktiskt just den inställningen som jag tror tagit mig från administratör till centrumuthyrare och det har varit en extremt lärorik och rolig väg.”
Mars 2020 och pågående: centrumuthyrare för lokalenheten
”SB har ett stort fokus på centrumanläggningarna och jobbar med dessa väldigt aktivt. För att möjliggöra att tillräckligt med tid och resurser finns för de flertalet frågor och aktiviteter som föreligger i centrum valde man att skapa heltidstjänster som centrumuthyrare respektive centrumledare. Rollerna fanns innan, men då som en tjänst uppdelad till 50 procent centrumuthyrare och 50 procent centrumledare. Jag hade långt innan detta varit väldigt mån om att låta min chef veta att jag vill vidareutvecklas och fördjupa mig i min retail-kunskap och i större strategiska frågor. Jag vill tro att min tf-tid i innerstaden gjorde denna tjänst möjlig för mig, vilket jag är väldigt glad för idag.”
Tankar om framtiden?
”Det viktiga för mig är att fortsätta utvecklas och fördjupa mig i de ämnen jag kan. Längre fram skulle jag vilja lära mig mer om den rent tekniska förvaltningen också. I närmare framtid ser jag mig som en kommersiell förvaltare i ett större sammanhang. Tankarna har även dragit mig mot en ”helvändning” till projektledare för ombyggnad av kommersiella fastigheter.”
Personalansvar?
”Vore jättekul och är helt klart det långsiktiga målet! Men mitt mål idag är inte att vara högsta chef på ett företag, det innebär för mycket politik. Jag vill jobba lite mer hands-on men ändå övergripande, exempelvis i en roll som områdeschef eller regionchef”.