KOMPETENS & UTBILDNING

Hittade framtidsbransch genom egen research

Foto: Peter Lydén.

Ända sedan studierna har hon behövt förklara vad fastighetsförvaltning är för sin omgivning. Möt Daniella Näslund, som gjort en intern karriärresa på Svenska Bostäder och klev in i rollen som centrumuthyrare – precis när pandemin bröt ut.

– Ja, det blev något av en rollercoaster när jag började i min nya roll i mars. Jag hann få ett smakprov, men sen innebar plötsligt tjänsten 90 procent corona-hantering, säger Daniella Näslund.

Hon berättar engagerat att det främst handlat om att öka dialogen med lokalhyresgästerna, att få in underlag, göra analyser, hitta ekonomiska och praktiska sätt att underlätta för deras fortsatta verksamhet där behovet finns. Svenska Bostäder har fokuserat på individuella bedömningar, framför SNI-koder i särskilda fall, när de gett hyresreduceringar.

– Det har säkert inneburit mer arbete, men också medfört att den extra hjälpen gått till dem som behövt den som mest. Jag tycker vi har fått en bra dialog med våra lokalhyresgäster, mer samarbete än konflikt. Eftersom jag är ett nytt ansikte har det också varit naturligt att jag kommit och besökt lokalhyresgästerna för att presentera mig i samband med dialoger härledda från corona. På lite avstånd, givetvis.

– Exempelvis är öppettider reglerat i avtal och likaså huruvida hyresgästen får flytta ut verksamhet utanför själva lokalen. Men här har vi fått göra avsteg och anpassningar, hitta nya lösningar som funkar temporärt och är säkra i enlighet med folkhälsomyndighetens rekommendationer.

De boendes ”andra vardagsrum”
Rädslan över att inte veta hur länge pandemin kommer fortgå menar hon har gjort läget extra oroligt för lokalhyresgästerna. Frågor kring uppsägningstider och överlåtelser har ökat, likväl ses en högre risk för konkurser för de nya och mindre företagarna främst. Samtidigt har många nu fått igång ett anpassat och bättre flöde i sina verksamheter igen efter vårens ”pik”.

– Man håller hårt i en centrumlokal, restaurang eller retail-lokal i innerstan. Min bedömning är att högre vakanser härledda från corona främst kan komma att drabba våra ytterförorter i första hand. Våra hyresgäster i centrumanläggningarna är varierat drabbade, men tillsammans har vi lyckats hitta vägar för att rädda de verksamheter som varit nära att inte klara tiden under pandemin. Dock budgeterar vi och tar höjd för att situationen kan förvärras, även inom de mer eftertraktade områdena vad gäller situationer och olika utfall som kan uppstå, resonerar Daniella Näslund.

Hon ansvarar för fyra centrumanläggningar och en torgbildning och berättar att de på Svenska Bostäder pratar om sina centrum och torg som de boendes ”andra vardagsrum”, något som gör hennes jobb än mer variationsrikt. Hon nämner bland annat ett stort fokus på trygghetsperspektiv, socialt ansvar, hyresgästrelationer, kvinnligt företagande och lyfter fram Husby centrum som ett exempel.

Såg möjligheterna – och pensionsavgångarna
Daniella Näslund har en kandidatexamen i ekonomi från Högskolan i Gävle, läst programmet Ekonomisk fastighetsförvaltning och kompletterat med kurser i nationalekonomi och fastighetsförmedling för att bredda sin kompetens. Hon såg värdet av att snabbt skaffa sig administrativ erfarenhet då hon tidigare arbetat inom försäljning och hittade den bland annat genom arbete som bostadsrättshandläggare inom kundtjänst på HSB Stockholm där hon arbetade samtidigt som hon studerade. Fastighetsbranschen i sig fann hon genom egen research.

– Jag har alltid fascinerats av fastigheter och tittat på hus och detaljer omkring mig sedan barnsben. Att jag valde fastighetsbranschen var främst för att jag alltid funnit branschen väldigt intressant. Jag har dragits till kombinationen av ekonomi, juridik och förvaltning. Tryggheten i mitt val av utbildning, att ha mod att följa min magkänsla, fick jag genom att branschen verkade ge bra möjligheter framåt.

– På webben i olika forum läste jag att 60 procent av dåtidens fastighetsförvaltare inom tio år skulle gå i pension. När jag började studera 2012 fanns det inte YH-utbildningar och liknande på samma sätt som det gör idag. Nu är det lättare att få in fler till branschen genom dessa utbildningar och jag har själv ett flertal vänner och bekanta som efter jag studerat valt att ta den vägen in i fastighetsbranschen i olika roller.

”Daniella ska bli fastighetsskötare!”
Hon är tidig nittiotalist och berättar att hon var den enda bland sina vänner som då valde att plugga vidare.

– Jag minns att en av mina kompisar var så stolt över det och berättade för alla att ”Daniella ska bli fastighetsskötare!”. Det var ju nästan ingen som förstod vad jag skulle utbilda mig till. Jag har även blivit kallad ”mäklare” av mina nära trots att jag förklarat vad jag arbetar med.

– Väldigt många vet inte vad fastighetsförvaltning innebär och vad vi i alla våra roller inom branschen gör. Jag som uthyrare behöver förklara bredden i vad jag faktiskt arbetar med på Svenska Bostäder. Jag har mött mycket okunskap, ”Jaha, wow, då gör ni ju väldigt mycket olika saker” är en vanlig reaktion.

Hon tror att mycket förvirring kring vilka som gör vad inom fastighetsbranschen kan bero på att det finns stora skillnader bolag emellan.

– En uthyrare på ett annat fastighetsbolag kan vanligen jobba med fokus på nyuthyrning till exempel och då är det förvaltare som hanterar omförhandlingar, uppsägningar, evakueringar, budget med mera. Som uthyrare på Svenska Bostäder ingår allt nämnt i mina arbetsuppgifter. Sådana skillnader i ansvar på olika befattningar tror jag kan vara bidragande till att andra utanför fastighetsbranschen har svårare för att nå en allmän förståelse.

En ”allvarlig” bransch
Daniella Näslund gillar den komplexitet vardagen och olika ärenden kan utge och ser service och kundbemötande tillsammans med det tekniska som branschens stomme.

– Det är så mycket som bara ska fungera, vi arbetar ju i och med människors hem, arbetsplatser och människors levebröd. Fastighetsbranschen är en ”allvarlig” och viktig bransch på så vis att den på ett eller annat sätt berör oss alla. Det är i lokalerna jag hyr ut man handlar sin middag, driver sitt företag, gör sina vårdbesök, tränar och lägger om sulor på sina skor. Det är vi som fastighetsägare som spelar en avgörande roll för vilken service och vilka funktioner som finns runt om i våra stadsdelar, självklart tillsammans med våra handlare och företagare som hyresgäster.

Hur okunskapen ska minska kring vad fastighetsbranschen och dess roller innebär tycker hon är en svår, men viktig fråga för att locka fler unga till branschen.

– Det gäller att framhäva branschen, vad den kan erbjuda och dess vikt i olika forum och media. Jag tycker om att prata jobb, jag älskar mitt jobb. Jag trodde nog inte riktigt att jag någonsin skulle känna så, men jag tycker verkligen att det jag jobbar med är så intressant, kul och ständigt utvecklande. I min roll som uthyrare inom förvaltningen är ingen dag den andra lik. Att jag är med och intervjuas här och bidrar med min historia är kanske ett sätt att bidra till att fler kan få upp ögonen för branschen.

Utmanande med luckor i lagen
På Svenska Bostäder har hon gått från inhyrd lokaladministratör till att bli lokalenhetens centrumuthyrare. Läs mer om hennes interna karriärresa: ”Det har varit en extremt lärorik och rolig väg”.

– Jag märkte redan under utbildningen att jag drogs mer till de juridiska och ekonomiska delarna än de tekniska. Jag tycker att de kommersiella är mest spännande, att jobba med affärsmässighet i fokus och att möta de olika utmaningar som finns i många skepnader. I många scenarion finns det inte alltid konkreta lagrum att luta sig mot, utan man får utgå från praxis, erfarenheter och göra en allmän bedömning av den individuella situationen.

”Min arbetsgivare har kommit med förslag och pushat”
Men det viktigaste med jobbet för Daniella Näslund, oavsett arbetsuppgifterna, är trivseln.

– Det jag vill pin-pointa för att se en framtid i det jag gör, är att jag trivs med mina kollegor och fortsätter att utvecklas. Jag har alltid sagt att jag vill arbeta i en organisation som främjar personlig utveckling. Min arbetsgivare har alltid varit lyhörd och kontinuerligt pushat mig till att testa nya vägar, gå kurser och annat. Det har varit både jag och Svenska Bostäder som har haft tankar om min kompetensutveckling och nya arbetsuppgifter. Jag har till exempel även utöver min roll varit delaktig i en hel del förändringsarbete på organisationsnivå. Det har breddat både min förståelse och insyn i både bolaget och Stockholms stad som helhet samt mitt kontaktnät.

– Det finns veteraner som har jobbat här länge, ur dem mjölkar jag lärdom, vill alltid lära mig mer och gärna om allt. Men det handlar ju såklart också om vad jag kan bidra med, om utbyte. Eftersom jag tidigare arbetat som lokaladministratör och är delaktig inom diverse olika utvecklingsprojekt har jag fått en bredare insyn i bolagets samtliga avdelningar. Det finns därmed många systemadministrativa uppgifter och rutinfrågor till exempel som jag ofta kan hjälpa till med.

Tillit från chefen viktigare än gränser
För att hon och hennes generation ska trivas och stanna i branschen tror hon att det behövs en bra och tydlig väg för kontinuerlig utveckling i sin roll och inom företaget, en bra chef och kollegor samt frihet under ansvar i sitt arbete.

– Sen behöver det vara bra löner, det låter kanske rakt på sak, men lönen är viktig för unga. Lönen och de förmåner som erbjuds i och med en anställning spelar stor roll i val av arbetsplats även om det inte är den viktigaste parametern.

– På jobbet upplever jag att vi är sammansvetsade, vi kan ha roligt med varandra och stöttar varandra. Jag är trygg med min chef och känner att jag kan prata med honom om högt och lågt. Det sociala är viktigt för mig vad gäller trivsel då jag är en ”peoples-person”.  Jag trivs allra bäst när det är en professionell och affärsmässig nivå i bra balans med en ”familjär” känsla i vardagen, vilket jag har hittat hos Svenska Bostäder.

Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum.se

 

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega