Hur ska vi göra med hyresstödet?

Vilka lokalhyresgäster ska vi hjälpa i corona-krisen? Och hur ska vi agera när hyran inte betalas? Förvaltarforum frågade Fastighetsägarnas vd Reinhold Lennebo.

Regeringens tillfälliga rabatt för fasta hyreskostnader i utsatta branscher innebär att hyresvärdar som sänker hyran 1 april till 30 juni kan söka stöd.

Kompensation ges med maximalt 50 procent av den nedsatta fasta hyran, dock maximalt 25 procent av den ursprungliga fasta hyran.

Fastighetsägarna har tillsammans med Sveriges Allmännytta tagit fram ett formulär för att underlätta för fastighetsägare att använda hyresstödet.

Hur ska fastighetsägare hantera hyresstödet?
– Allting finns på vår hemsida. Det finns en mall för överenskommelse om tillfällig hyresrabatt och i den finns en guide så att man kommer vidare, säger Reinhold Lennebo och tillägger;

– Stödförordningen är ganska dåligt formulerad och har rätt många otydligheter. Och de kan inte vi reda ut, utan det får ju myndigheterna göra. Så givet det som står i stödförordningen så kan alla tillämpa mallen som finns på vår hemsida. Men tanken är inte att det här stödet ska tillämpas generellt. Det ska vara ett stöd riktat till de branscher som har råkat illa ut.

Vad kan fastighetsägare göra när hyresgäster inte betalar hyran?
– Det förekommer faktiskt i rätt stor omfattning. Jag tror att det gäller nästan två av tio hyresgäster. Om man tittar på de stora kontraktsvolymerna är det rätt många som själv ensidigt väljer att inte betala. Där har vi ingen generell rekommendation hur man ska hantera det. Men vi har varit väldigt tydliga mot branschorganisationerna Visita och Svensk Handel att det inte är acceptabelt med ett sånt beteende från deras medlemmar.

– Råkar man ut för det måste man hantera det på något sätt gentemot sin motpart. Man måste fatta ett antal val: vill jag ha kvar den här kunden, accepterar jag kundens avtalsbrytande beteende och hur hanterar jag det? Det får man själv svara på först och om man kommer till ett läge där man känner att man behöver hjälp att processa får man söka den juridiska hjälpen man behöver.

Vilka lokalhyresgäster ska fastighetsägare hjälpa?
– Man ska se på det utifrån strikt affärsmässiga bedömningar i case för case. I ena fallet kan det vara så att man har en kund som hade gått i konkurs i alla fall. Då är det ingen mening med att hjälpa till. I det andra fallet kanske jag ser att om jag hjälper den här kunden under kvartal två så kommer kvartal tre och fyra att bli bättre.

Vilka oklarheter finns i stödförordningen och vem ska reda ut vad som gäller?
– Det är många oklarheter som vi vill ha besked om. Hur ska momsen räknas? Gäller stödet en, två eller bara tre månader? Hur ska man se på fast hyra, vad betyder det?

– Regeringen har utformat en stödförordning, så de är färdiga med sitt arbete. Den här stödförordningen är till sitt innehåll delvis väldigt otydlig. Därför måste Boverket och länsstyrelserna komma med många förtydliganden innan det kan bli en trygg plattform för fastighetsägare att agera i.

Hur många fastighetsägare hjälper drabbade lokalhyresgäster?
– Fastighetsägarna Syd gjorde en undersökning som visade att åtta av tio bolag har gjort eller planerar att göra sådana åtgärder. Fastighetsägarna Sverige har gjort motsvarande undersökning för de allra största fastighetsbolagen och där hade majoriteten redan gjort åtgärder för att minska effekten av krisen för kunderna, säger Reinhold Lennebo.

Resultatet i Fastighetsägarnas undersökning för de största svenska fastighetsbolagen

  • I tre fall av tio fortsätter hyresgästerna att betala sin hyra enligt avtal.
  • I fyra fall av tio har hyresgästerna kommit överens med fastighetsägaren om nedsatt hyra eller om anstånd med betalning.
  • I en majoritet av fallen med nedsatt eller ej betald hyra, har fastighetsägarna alltså kommit överens med hyresgästerna och godkänt anstånd med betalning och/eller en hyresreduktion.
  • Kedjor och storföretag inom handeln betalar hyran i lägre grad (31,5 procent) än små- och medelstora handlare (40,7 procent).
  • En dryg tredjedel av fastighetsägarna menar att det ofta/mycket ofta kommer begäran om nedsatt hyra också från branscher som inte bör ha påverkats av krisen.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega