Vill du nå våra 25 000 andra förvaltare?
Vill du ha förvaltarforum direkt i mailen?

”Så hjälper vi våra hyresgäster”

Uppfinningsrikedomen hos bostadsbolagen är stor i corona-tider. Klicka på bilden för att se Uppsalahems video som visar hyresgästerna hur man gör egen handsprit.

Uppskov med hyresinbetalningar, nya rutiner för hyresgästbesök, allsång och underhållning utomhus. Det är några av alla sätt som bostadsbolagen vill hjälpa sina hyresgäster och minska risken för smittspridning i dessa orostider.

Det råder stor kreativitet bland landets bostadsbolag. Sveriges Allmännytta har gjort en sammanställning av några av alla nya initiativ som tas i dagens kristider. Och det handlar alltså om allt från att hjälpa sina hyresgäster ekonomiskt till att få dem att må bra och undvika smitta.

Handlingshjälp och underhållning
Flera bolag, bland andra Vätterhem och Lysekilsbostäder, hjälper sina äldre hyresgäster att handla och även med annan hemservice och MKB arrangerar musik och gympa för barn, unga och äldre för att hålla upp humöret.

Minska smittspridningen
Eidar och Bostadsbolaget bland flera har lagt om sina rutiner för hur hyresgästerna ska besöka kundservice. Hos Bostadsbolaget får hyresgästerna i dag boka besök och hos Eidar får besökarna vänta med en kölapp på sin tur utanför huvudentrén.

Uppsalahem har tagit fram en video där man visar hyresgästerna hur man tillverkar egen handsprit av T-röd och kokosolja och ABK:s måleriavdelning har skänkt skyddsdräkter till vården.

Ekonomiskt stöd
Flera allmännyttiga bolag som bland annat Mimer och Hallstahem har redan tagit beslut att ge sina lokalhyresgäster hyresstöd och Stångåstaden lovar uppskov med hyran till förmånliga villkor. Förvaltaren efterskänker upptill tre hyresfria månader till drabbade företag.

Prioriterar om underhållet
På Mitthem prioriterar man om underhållsarbetet genom att skjuta upp en del av det invändiga underhållet och icke-akuta reparationer för att istället satsa på utvändigt underhåll.

– Vi kommer att byta tak, måla fasader, jobba med utemiljöer och fräscha upp lekplatser. Det här är åtgärder som skulle ha genomförts de kommande åren som vi nu startar direkt. Det känns bra att vi på det här sättet kan förbättra miljön för våra boende samtidigt som vi bidrar till att lokala företag har jobb, säger Lotta Björklund, vd på Mitthem.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Bli den första att kommentera "”Så hjälper vi våra hyresgäster”"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega