Automatiserad uthyrning och ny boendeapp

– Vårt mål är att minska pappershanteringen och få bort pappersfakturorna, säger SBB Nordens tekniske chef Peter Olausson.

SBB Norden storsatsar på digitalisering. Bolaget har redan automatiserat sin uthyrning och nu testas en boendeapp där hyresgästerna kan betala sin hyra. Dessutom utvecklar man ett eget system för att följa upp energianvändningen i sina hus.

Bolaget har sedan ett år automatiserat merparten av sin uthyrning av bostäder. Lediga lägenheter annonseras ut på bolagets hemsida och hyresgäster kan lämna intresseanmälan genom att signera med bank-id.

– Det gör att vi får en bakgrundkontroll på deras inkomster och eventuella betalningsanmärkningar. Utifrån det skickar vi digitala erbjudanden att komma på visning och hyresgästerna får även signera hyreskontrakten digitalt med hjälp av bank-id, berättar Peter Olausson som är teknisk chef på SBB Norden.

– Det funkar väldigt bra. Det tar bort arbete som är administrativt krävande för vår uthyrningspersonal och skapar tid över för att arbeta med kundrelationen och införsäljning av våra lediga lägenheter. Vi spar tid, minskar pappershanteringen och ger kunderna högre kvalitet, säger han.

Betala hyran i boendeapp
Nyligen har bolaget lanserat en boendeapp i ett bostadsområde i Borås med 400 lägenheter där hyresgästerna kan ta emot sina hyresavier och betala hyran.

– Det är ett smidigare sätt att betala samtidigt som vi minskar pappersutskicken, säger Peter Olausson. Vi erbjuder hyresgästerna att kunna ta emot och betala sin hyresavi digitalt med ett klick eller med swish.  Men man kan också betala som vanligt i sin internetbank. De som fortfarande inte är datoranvändare ska kunna behålla sin pappersfaktura, alternativt att vi hjälper dem med att ordna ett autogiro. Vårt mål är att få bort pappersfakturorna.

Felanmälan och tvättstugebokning
I appen ska hyresgästerna bland annat även kunna göra felanmälan och boka tvättstuga.

För SBB Norden blir det enklare att kommunicera med hyresgästerna genom att skicka en push-notis när till exempel vattnet behöver stängas av, i stället för att sätta upp lappar i trapphusen.

Bidra till merförsäljning
Men bolaget hoppas också att appen ska bidra till merförsäljning. SBB Norden renoverar i dag kontinuerligt de lägenheter som blir vakanta. Genom appen kan man erbjuda alla befintliga hyresgäster olika sorters tillval och renoveringsnivåer och ställer just nu i ordning en visningslägenhet.

– Vi vill skapa erbjudanden som är bra för hyresgästerna men som också ger oss intäkter vid sidan av hyrorna, säger Peter Olausson.

Positiva reaktioner
Satsningen i Borås är ett pilotprojekt som ska utvärderas i sommar. Om det faller väl ut är ambitionen att införa appen i alla bolagets lägenheter.

– Ungefär hälften av hyresgästerna har laddat ned appen efter två veckor och vi förväntar oss att det blir fler när nästa hyra aviseras. Vi har redan fått positiva reaktioner från våra anställda som upplever att det är enklare och går snabbare att kommunicera med hyresgästerna. Vi vill ju att hyresgästerna ska uppfatta oss som ett modernt fastighetsbolag.

Automatisera energiavläsningen
Nästa steg är att på ett mer systematiskt sätt digitalisera datainsamlingen kring bolagets energianvändning, där i princip alla fastigheter och orter har olika energileverantörer, vilket gör det svårt och tidskrävande att samla in information om förbrukningar.

– Därför utvecklar vi ett eget enhetligt system så att vi kan automatisera avläsningen av information och lägga tiden på att analysera resultat och vidta åtgärder, säger Peter Olausson.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega