Så fick Mimer stopp på vägglössen

Mikael Fredling och Thomas Ljung på Mimer har många bra tips.

På två år har Mimer gått från över 100 till 16 pågående ärenden om vägglöss. De ansvariga delar med sig av alla framgångsfaktorerna bakom bolagets lyckade sanering.

Många bostadsbolag i Mimers storlek har nästan 100 pågående ärenden om vägglöss om de jobbar på traditionellt sätt med saneringen. Men Mimer i Västerås som har cirka 11 000 lägenheter har börjat med nya rutiner som har fått ner antalet ärenden radikalt.

– Vi gick in med 120 pågående saneringar 2018, sen sjönk det hela det året och sen har det sakta men säkert gått ner hela tiden. Enda gången det gick upp lite i år var i september efter semestrarna, säger Thomas Ljung, chef Bo & Besiktning på Mimer.

– Då har folk rest på semester i juni, juli och augusti och så får de vägglöss med sig hem. Sen fattar de inte vad det är och struntar lite grann i det. Och sen får de reda på vad det är och då ringer de oss i september, säger Mikael Fredling, skadedjurssamordnare på Mimer.

Skadedjurssamordnare
En av de absolut viktigaste åtgärderna för att komma till rätta med vägglössen är att Mimer inrättade en tjänst som skadedjurssamordnare.

– Det går inte med vår storlek att bara köpa alla de här tjänsterna. Att vi fick en skadedjurssamordnare är en av de främsta framgångsfaktorerna, så att någon håller i det här, säger Thomas.

Han berättar att en annan framgångsfaktor är att drabbade hyresgäster ringer direkt till Mimer när de misstänker att de fått vägglöss.

– Hyresgästerna ska inte ringa själva till skadedjurssaneringsbolagen. Det är bättre de ringer till oss, så att vi kan ha koll hela vägen, säger Mikael.

Avtal med hyresgäster
Mimers drabbade hyresgäster skriver på en överenskommelse som beskriver vad de måste göra vid saneringen. Bryter hyresgästen mot avtalet kostar det 3 000 kronor.

– Jag informerar dem om det innan de skriver på. Jag förklarar att de ska läsa igenom det här och att om de inte gör som vi har sagt debiterar vi dem 3 000 kronor, säger Mikael.

Han understryker att det är viktigt att bolaget har bevis på att det finns vägglöss i en lägenhet för att undvika tvister. Därför fotograferar och dokumenterar teknikerna innan överenskommelsen skickas ut.

Hjälper gamla och sjuka
Vad händer om hyresgäster är gamla, sjuka eller av andra skäl inte kan uppfylla kraven i överenskommelsen?

– Vi är ändå medmänniskor och vi vill ju ha bort de här krypen. Så vi har hjälpt folk som inte mår bra och när vi märker att de inte klarar det. Vi har även vår bostadssociala grupp som kan gå in och hjälpa till, säger Mikael.

– I de fallen är det också en fördel att ha en skadedjurssamordnare. Har man inte det kan det ta lång tid innan man reder ut sånt där, säger Thomas.

Samarbete med saneringsföretaget
En annan framgångsfaktor är att Mimer kräver att saneringsföretaget har en huvudansvarig person som har avstämningsmöten varje månad med skadedjurssamordnaren där de går igenom alla ärenden för att ha koll.

– Man är ju inte i en lägenhet en gång, utan det löper över tre eller fyra månader och då måste man ha koll så att man inte springer på samma insatser hela tiden, säger Thomas.

– Det är också ett måste att ha en bra dialog med teknikerna som är ute och sanerar. Det är väldigt viktigt att man är med på vilka saneringsmetoder de väljer. Många använder värmebehandling och då kör de bara med värmefläkt. Det vill inte vi ha för det sprider vägglössen till grannarna när rummen blir uppvärmda. Ibland har man inget annat val än värmebehandling, men då måste man förebygga med kiselgur först, säger Mikael.

Information är a och o
Bra information till alla berörda är jätteviktigt, enligt Mikael och Thomas. Mimer har till exempel information om vägglöss på sin hemsida, i en broschyr som nyinflyttade får och i foldrar från saneringsföretaget som drabbade hyresgäster får.

Mimer informerar också om vägglöss i sin Boskola för nyanlända som går på SFI. Dessutom får nyinflyttade information om vägglöss när bolagets medarbetare besöker dem för att hälsa välkommen.

– Jag kan rekommendera bostadsbolag att ta hjälp av kollegor som är flerspråkiga. Det händer ibland när man frågar om hyresgästen förstår och sen gör de inte det, säger Mikael.

Mörka aldrig!
Mimer informerar även inflyttande hyresgäster om det har varit vägglöss i lägenheten tidigare.

– Vägglusen är så lurig att den kan leva länge utan blod. Kommer det fram en rackare i lägenheten är det bra för hyresgästen att känna till. Då kan vi gå in snabbt, säger Mikael.

– Ju tidigare man börjar agera, desto lättare är det att sanera. Så man ska aldrig mörka, säger Thomas.

Dölj inte kontaktuppgifter
Alla bostadsbolag har numera en växel som man ska ringa till, men Mimer ger de drabbade kontaktuppgifter och telefonnummer direkt till skadedjurssamordnaren.

– När vi har ett fall av sanering delar vi ut papper med information i brevlådorna hos grannarna runtomkring, så att de vet att det pågår en sanering. Där finns kontaktuppgifter till Mikael. Det är också en viktig framgångsfaktor, säger Thomas.

– Man får heller inte glömma bort de som varit drabbade av vägglöss. Många ringer långt senare eftersom det sätter sig psykiskt. Därför ska man ta sig tid att prata med dem och ibland får man åka ut till vissa och göra en extra koll, säger Mikael.

Rutiner för hemtjänsten
Mikael har hjälpt hemtjänsten att utforma rutiner hur de ska bete sig när de misstänker att någon vårdtagare har fått vägglöss.

– Nu har de gjort en rutin som ligger på kommunens hemsida. Många av våra hyresgäster är beroende av vård och omsorg, så när hemtjänsten misstänker att någon av våra hyresgäster har drabbats av vägglöss ringer de oss, säger Mikael.

Tydliga rutiner minskar också risken för att hemtjänstens personal sprider vägglössen vidare till andra vårdtagare.

Andra viktiga åtgärder
Om berörda hyresgäster inte hör av sig efter att ha fått brev skickar Mimer ett nytt brev där bolaget klargör att om hyresgästen inte kontaktar bolaget senast ett visst datum kommer huvudnyckeln användas för att gå in i lägenheten och kolla om det finns vägglöss.

Mikael tar också upp att det är viktigt att besiktningsmännen är på alerten och vet var de ska leta efter vägglöss när de besiktigar en lägenhet vid utflyttning.

För att inte hyresgäster ska få med sig vägglöss i begagnade möbler har Mimer inga bytesrum för kasserade möbler och inga behållare för grovsopor i sina miljöbodar.

Spärra lägenheten
Hur ser processen ut när hyresgäster ringer till Mimers felanmälan och säger att de har problem som kan bero på vägglöss?

– Då har vi pratat med felanmälan så att de ska ställa några frågor om de misstänker att det kan vara vägglöss eller andra skadedjur. Är det så att det kan vara vägglöss får jag en felanmälan till mig. Sen skickar jag en order till skadedjurssaneringsfirman som bokar tid med hyresgästen. Visar det sig att det finns vägglöss gör jag en spärr så att ingen entreprenör kan komma in och åtgärda andra fel, säger Mikael.

– De kan ju gå in i en lägenhet och få med sig vägglössen i jackan eller skorna. Och sen går de in i nästa lägenhet för att göra ett jobb och då får de hyresgästerna också vägglöss, säger Thomas.

Second hand-möbler
Begagnade möbler, framför allt sängar, soffor och fåtöljer kan sprida vägglöss. Det gäller även tavlor och kläder. Mikael har på eget initiativ besökt second hand-butiker i Västerås för att kolla hur de hanterar problemet.

– Det här är inte bara fastighetsägarnas ansvar. Alla blir ju drabbade på ett eller annat sätt. En stor second hand-aktör i stan frågade vad han kunde göra. Han tänkte mest på möbler, tavlor och sånt som det är tyg i. Jag sa: köp en billig ångmaskin, säger Mikael.

Mikael fick även veta att några second hand-butiker inte tvättar kläder innan de säljs. Men det är inte bara second hand-butikerna som orsakar problem. Hyresgäster handlar också möbler på Blocket utan att tänka på risken för vägglöss.

Sanera och släng lösöre
Mimer hjälper också hyresgäster att sanera eller slänga lösöre när det har varit väldigt mycket vägglöss i soffor och sängar. Men det har inte behövts på senare tid.

– Vi har en firma som har släp enbart för vägglöss-grejor. Innan man lyfter ut möblerna från lägenheten plastar man in dem så att inte vägglössen rasar av i trapphuset. Om möblerna saneras körs de i ett rent släp tillbaka, säger Mikael.

För saneringen har Mimer haft två egna frys-containrar på ett inhägnat område utanför stan. Men det blev så dyrt att bolaget nu har skaffat en gas-container vilket är billigare.

Sparar mycket pengar
Mimer använder inte hundar längre för att spåra vägglöss.

– Jag är lite tveksam till det. Vi hittade mycket pälsängrar när vi använde hundar, men ofta inga spår efter vägglöss. Ett bra samarbete med saneringsteknikerna är bättre. En noggrann tekniker kan hitta mycket och då spar vi pengar, säger Mikael.

Totalt sett har Mimer sparat mycket pengar sedan man började prioritera saneringen av vägglöss.

– Bara i år sparar vi en halv miljon kronor för att vi slipper sanera lösöre. Sen blir det billigare att handla upp den här tjänsten från saneringsfirman. Har du 16 fall i månaden i stället för 120 är det klart att det blir mycket billigare, säger Thomas.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Framgångsfaktorer bakom Mimers sanering

  • Egen skadedjurssamordnare.
  • Huvudansvarig person på saneringsföretaget.
  • Regelbundna möten mellan de båda ovanstående.
  • Hyresgäster ska ringa till bostadsbolaget om vägglöss.
  • Skriftligt avtal med hyresgäster, så att de gör sin del i saneringen.
  • Hjälp sjuka och gamla som inte kan leva upp till överenskommelsen.
  • Använd värmebehandling sparsamt och förebygg i så fall spridning.
  • Saneringsföretaget ska fotografera och dokumentera när de upptäcker vägglöss.
  • Samarbeta med hemtjänsten och se till att kommunen har bra rutiner.
  • Ta bort behållare för grovavfall och bytesrum för möbler.
  • Informera boende om vägglöss i alla kanaler och på alla språk.
  • Informera grannar till den som är drabbad av vägglöss.
  • Sprid skadedjurssamordnarens kontaktuppgifter till drabbade.
  • Meddela att ni går in i lägenheter om de boende inte hör av sig.
  • Hjälp de värst drabbade med att sanera och slänga möbler.
  • Utbilda besiktningsmän och de som jobbar med felanmälningar.
  • Spärra drabbade lägenheter så att andra fel inte kan åtgärdas.
  • Informera inflyttande hyresgäster om lägenheten har haft vägglöss.
  • Ta dig tid att prata och lugna hyresgäster som har drabbats.
  • Åtgärda alltid vägglössen så snabbt som möjligt.

 

Information om vägglöss på Mimers hemsida:

Anmäl om du misstänker skadedjur
Inför resa utomlands – tänk på det här

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega