Förvaltarens nya arbetssätt ger David full koll på ”sina” hus

David Haleving, fastighetsvärd i Rissne. Foto: Beatrice Graalheim.

Under året har Förvaltaren i Sundbybergs bovärdar bytt titel till fastighetsvärdar. De har nu också fått sina egna fastigheter att sköta om, vilket gör att de lär känna sina hus – och hyresgästerna – ännu bättre.

– Det blir ett tydligare ägandeskap när man har ett antal fastigheter som man har ansvar för, säger förvaltningschef Annika Lidén. Man lär känna sina hus och hyresgästerna känner igen vår personal vilket skapar en ökad trygghet.

Förändringen är en del av en organisationsförändring, som både handlar om en ny indelning av fastighetsbolagets förvaltningsområden och att flera olika yrkesroller nu är knutna till sina specifika områden och fastigheter.

Ny indelning av fastigheter
Förvaltarens tre nya förvaltningsområden är Rissne och Ursvik, centrala Sundbyberg samt Hallonbergen och Ör.

– Tidigare hade våra förvaltningsområden fastigheter i hela Sundbyberg, berättar fastighetsvärd David Haleving. Då kunde det vara så att jag hade ett jobb i Hallonbergen och när det var klart skulle jag i väg till centrala Sundbyberg. Nu när jag har alla mina fastigheter i Rissne blir det inte lika mycket flängande hit och dit.

David håller med om att det blir ett större ägandeskap nu när alla fastighetsvärdar även har sina egna fastigheter.

– För mig blir det tydligare, det är mitt hus och mitt ansvar. Jag känner ett personligt engagemang och jag har koll på allt som gäller mina hus.

I samband med namnbytet uppdaterar bolaget också informationen i trapphustavlorna, så att hyresgästerna kan se vem som är fastighetsvärd i just deras hus.

Fastighetsvärdar samt miljövärdar
Namnbytet till fastighetsvärd visar på att uppdraget omfattar skötsel av hela fastigheten, där även lokaler och andra ytor ingår. Förutom att hantera felanmälningar ronderar fastighetsvärdarna fastigheterna och utför regelbundet brandskyddskontroller.

I en kundundersökning, som gick ut under våren -23, kunde bolaget se att hyresgästerna nu är nöjdare med städningen i de allmänna utrymmena och vid miljörummen.

– Det är jättekul att se att vi har höjt oss i de frågor som handlar om att hålla rent och snyggt, säger förvaltningschef Annika Lidén. En anledning kan vara att vi sedan en tid tillbaka har miljövärdar som har i uppgift att hålla rent och snyggt i våra områden. Tidigare låg uppgiften på fastighetsvärdarna men nu kan de i stället fokusera på det som de är bäst på; att ta hand om husen och de felanmälningar som våra hyresgäster gör.

Ökad trygghet ska leda till nöjdare kunder
Miljövärdarna ronderar också större garage och allmänna utrymmen, kollar brandsäkerheten och utför enklare underhållsjobb som att byta lampor.

– Vi hoppas att det här ska öka tryggheten i garage och allmänna utrymmen, och leda till ännu nöjdare hyresgäster, säger förvaltningschef Annika Lidén.

Källa: Förvaltaren i Sundbyberg

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega