Förvaltaren ger SOS Alarm access med smart tagg

Foto: SOS Alarm

Allmännyttiga Förvaltaren i Sundbyberg har ingått avtal med SOS Alarm för att ge dem access till bolagets 66 fastigheter med smarta taggar. Ökad trygghet, kortare insatstid och mindre åverkan på fastigheten är några av fördelarna.

– Trygghetsfrågan är otroligt viktig fråga för oss som fastighetsägare och det här är en lösning som är för bra för att låta bli. Vi behöver inte ens byta ut låsen. Det är system med en mjukvara som ökar accessen, tryggheten och tillgängligheten, säger Petra Karlsson Ekström, vd på allmännyttiga Förvaltaren i Sundbyberg som är det första allmännyttiga fastighetsbolaget i Stockholm som nu har installerat Smart Passage i sina 66 fastigheter.

Smart passage är en tjänst från SOS Alarm som förenklar inpassering till fastigheter. Det unika med detta koncept är att varje access är kopplat till ett pågående alarm. Det är bara aktivt när larmet går och försvinner sedan vilket gör att dörrar och passager inte står öppna en längre tid.

Så fungerar det
Malin Cohn är produktägare och tjänsteutvecklare på SOS Alarm och hon berättar om hur tjänsten fungerar.

– När någon befinner sig i Förvaltarens fastigheter och ringer 112 så skjuter vi ut och tilldelar access till den utryckande bilen. Sedan använder utryckningspersonalen en tagg som då fungerar till just den fastigheten. Konceptet är framtaget tillsammans med räddningstjänst och ambulans och det har utgått från ett behov och fungerar i praktiken.

Man kan tro att räddningstjänsten har nycklar till alla fastigheter men i dagsläget kan det vara så att räddningstjänsten inte kommer in i flerbostadshus, enligt Malin Cohn. Man får ringa runt till grannar och någon måste komma och öppna. I värsta fall kan man behöva slå in en dörr, vilket ger åverkan på fastigheten.

Enligt Malin Cohn är fördelarna med Smart Passage:

  • Räddningstjänsten får snabb access till alla fastigheter när alarmet har gått.
  • Som larmpersonal vet man att man har en fungerande tagg och kommer in.
  • Accessen är bara aktiv under pågående larm, blir taggen stulen går det inte att komma in vid annat tillfälle.
  • En tagg kan spärras.
  • En dörr öppnas bara när larmet går. Den står inte öppen efteråt.
  • Alla passeringar loggas.
  • Lösningen kan enkelt kopplas in på befintliga passersystem som fastighetsägaren redan har i sitt hus.
  • Det ger minskad insatstid.
  • Minskad risk för skada på egendom på fastigheten.
  • Det ger ökad trygghet för de boende.

Petra Karlsson Ekström på Förvaltaren säger att det är ett smart och enkelt koncept och att det är kul att få vara först ut i Stockholm.

– Vi har förhandlat fram ett avtal med SOS Alarm, via Amido, på en kostnad av 75 000 kronor om året. Det är en billig peng för en upplevd ökad trygghet för så många hyresgäster och ligger i linje med vår verksamhetsutveckling.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Smart Passage

Konceptet är framtaget av SOS Alarm i samverkan med fastighetsägare, Amido och Swedlock

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega