Digital inkludering ingår i Stenas sociala hållbarhet

Foto: Stena Fastigheter

En viktig aspekt av hållbarhet är det sociala och kommande EU-direktiv ställer höga krav på fastighetsägarens hållbarhetsarbete. Stena Fastigheter erbjuder därför internet till boende för att inkludera alla i det som gynnar både samhälle och bolag.

Cecilia Fredholm Vaarning, Stena Fastigheter

Att inte ha tillgång till internet i sitt hem spär på det digitala utanförskapet, säger Cecilia Fredholm Vaarning, Chef hållbara affärer på Stena fastigheter. Därför har Stena Fastigheter, i samarbete med Tele2, startat ett kostnadsfritt internet till boende vars ekonomi inte tillåter nätverkstjänster.

– Kostnaden på internetuppkopplingen ska inte vara det som avgör om du har tillgång till internet, säger Cecilia Fredholm Vaarning.

Ska minska det digitala gapet
Genom att erbjuda en bredbandstjänst kallad ”Digital Inkludering” till sina hyresgäster försöker nu Stena Fastigheter och Tele2 minska det digitala gapet, berättar Cecilia Fredholm Vaarning. Tjänsten riktar sig till de som av någon anledning inte har råd eller möjlighet att betala för eget internetavtal.

– Idag behöver man ha uppkoppling för att göra allting i vardagen. Exempelvis bankärenden, sjukvård och myndighetskontakt sker via nätet idag. Att inte ha möjlighet till det i sitt hem skapar ett utanförskap.

Gratis internet med begränsad hastighet
En internetuppkoppling med en hastighet på 1 Mbit/sekund finns numera tillgänglig för alla Stenas hyresgäster. Det låter kanske klent, men syftet är inte att strömma tolv avsnitt av den senaste serien, utan att få tillgång till samhällsviktig information. Samtidigt ska det skapa förutsättningar för att utföra det mest nödvändiga.

– Det är en hastighet som räcker till det basala, till exempel att kolla mailen, nyheter och logga in på banken. Allt man behöver som användare är att ha en router i sin lägenhet, sen kan man surfa fritt, säger Cecilia Fredholm Vaarning.

Förhandla fram hållbara lösningar
Som fastighetsägare kan man i många fall förhandla in lösningar som detta, betonar Cecilia och berättar att deras tjänst “Digital Inkludering” är ett resultat av ett tydligt fokus på social hållbarhet i samband med avtalsförhandlingar.

– När vi förhandlar med entreprenörer och leverantörer försöker vi att addera en social hållbarhetsaspekt i avtalen. Det här var en större upphandling kring TV, bredband och så vidare, då passade vi på att även förhandla in det här med TELE2. Det kändes som en passande del i avtalet då båda parter vill verka för digital inkludering. Det blir en positiv lösning för alla parter, säger Cecilia och fortsätter:

– Vi är väldigt stolta och glada över det här samarbetet. Det är väldigt roligt att få utvidga vårt sociala hållbarhetsarbete kring digital inkludering.

Vissa grupper särskilt utsatta

Malin Ekman Aldén, Myndigheten för delaktighet

Digital inkludering handlar i grund och botten om alla människors möjlighet att ta del av digitala tjänster och verktyg. Tillgång till dator och nätverk. Trots att svenskar är relativt digitala och har god tillgång till bland annat internet, hamnar vissa grupper i kläm.

– Det är en ganska stor grupp, varav många är äldre. Även om det är en föränderlig grupp, där de som blir äldre nu tar med sig sin kunskap och erfarenhet in i äldre dagar. Men en del av oss kommer att förlora en stor del av den digitala kompetensen ju äldre vi blir, samtidigt som det blir jobbigare att hänga med i utvecklingen, säger Malin Ekman Aldén, generaldirektör på Myndigheten för delaktighet.

Idag måste man vara uppkopplad, samtidigt som man ofta är beroende av infrastrukturen runt omkring en, berättar Malin, och lyfter fram att man troligtvis är mer beroende av människor i sitt nätverk än vad man tror. Ett barn som fixar routern, en partner som håller koll på avtal.

– När man förlorar nätverket i takt med att man blir äldre så tappar man den kompetensen. Saker och ting förändras, och man klarar inte av det.

Ekonomi en viktig faktor
En annan grupp i samhället som ofta hamnar i glappet mellan det digitala och samhället är de med ekonomiska utmaningar. De kanske inte har råd med ny utrustning eller möjlighet att ingå avtal med leverantörer, menar Malin.

– Ska vi klara av att ha en utveckling och välfärd som vi är vana vid att ha så är digitala lösningar en komponent i det, och då måste alla kunna använda lösningarna.

Vad kan man som fastighetsägare göra för att minska det digitala utanförskapet?
– Ha användarvänliga gränssnitt. Har man större bestånd så borde man dessutom kunna ha en support i frågor som handlar om detta, som kan stötta boende som tycker det är svårt. I större bostadsområden skulle ett smart sätt kunna vara att starta någon form av hub med stöd åt de som bor i området, där boende kan få hjälp, stöd och tips. Det behöver inte vara en tekniker, utan det kan vara duktiga äldre personer som vill tjäna lite extra efter pensionen, eller det lokala föreningslivet som hjälper till. Att erbjuda stödfunktioner till sina hyresgäster, helt enkelt, säger Malin Ekman Aldén.

Text: Jakob Gromer
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega