Så fungerar en samverkansentreprenad

Foto: Marit Solblad

Att handla upp drift och förvaltning i samverkan kan vara ett bra sätt att säkerställa kvaliteten i en entreprenad och undvika prisdumpning. Men branschen har hittills inte varit mogen.

Samverkansentreprenad är förvaltningsbranschen motsvarighet till byggbranschens partnering, som blir allt vanligare. Samverkan i samband med upphandling av teknisk fastighetsdrift är inte helt ovanligt i privata sammanhang men har tidigare aldrig gjorts i offentliga upphandlingar.

Jessica Molén, upphandlingsspecialist och förvaltningskonsult på Svefa hoppas att upphandlingsformen nu blir vanligare.

Tar tillvara kompetensen
– Den stora fördelen är att du tar tillvara leverantörens stora kompetens på ett sätt som inte sker i andra upphandlingar. I stället för att fastighetsägaren anlitar tekniska konsulter för att ta fram rätt specifikationer låter man leverantören skräddarsy sådana för fastigheter, och för den personal som ska jobba med det, säger hon.

Leverantörens ansvar
I samverkansentreprenader ligger ansvaret på leverantören att ta fram avtalshandlingarna, i samråd med beställaren, där parterna ska komma överens om gemensamma mål. Det borgar för att kvaliteten i leveransen säkerställs och att arbetet hela tiden utvecklas.

Mer kreativt
– I ”vanliga” offentliga upphandlingar saknas ofta kreativitet. I en samverkansentreprenad handlar det om att hitta bäst lösningar, vara flexibel och komma överens om en rimlig prisnivå.

Ekonomin ska vara transparent, båda parter vet vad det kostar.

– För att få det man vill ha får man vara beredd på att det kostar lite mer initialt, men att det för den skull inte behöver vara dyrt i slutänden.

Kan dra ut på tiden
En nackdel med samverkansentreprenad är att det i samrådet kan vara svårt att komma överens om rätt nivå och att det därför drar ut på tiden eller i värsta fall inte blir något avtal. Det gäller därför att vara ute i extra god tid för att hinna göra en ny upphandling.

För fastighetsägaren gäller det att vara en duktig beställare som vet vilken kvalitetsnivå hen har behov av.

– Annars kan finnas en risk att leverantören försöker tvinga fram en högre kvalitetsnivå än nödvändigt.

Roligare uppdrag
Jessica Molén hoppas att fler ska våga ta steget att handla upp i samverkan.

– Jag tror att många leverantörer ser fördelen i att få bidra med sin kompetens, eftersom de ofta kan kan andra saker än beställaren. Det blir roligare och bättre uppdrag då. I stället för att bli styrd hela tiden ges utrymme för att hitta nya metoder och lösningar. Jag tror det kan bidra till att flytta fram hela branschen, som ju är ganska mossig i dag.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

För- och nackdelar med samverkansentreprenad

Fördelar

  • Säkerställer rätt kvalitet
  • Tar tillvara leverantörens kompetens
  • Bättre relationer
  • Mer kreativt
  • Minimerar risken för prisdumpning

Nackdelar

  • Kan bli dyrare
  • Kan dra ut på tiden
  • Oenighet kan leda till ny upphandling
  • Mer administration
  • Branschen inte mogen ännu

Läs mer om upphandling i samverkan här

Läs mer: Först med att handla upp drift i samverkan

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega