Hur är förvaltarens roll i det stora vs. lilla bolaget?

Rollen som fastighetsförvaltare kan se olika ut, beroende på vem du har som arbetsgivare. Förutsättningar och möjligheter skiljer sig åt om du jobbar inom den stora eller lilla förvaltningen. Och det finns fördelar – och utmaningar – inom bägge.

Två förvaltare som både har testat den mindre och större fastighetsägaren är förvaltarna Björn Sandvall och Kristina Engström. Duon jobbade tillsammans på Rocklunda fastigheter innan de bägge tog klivet till Castellum i Västerås.

Björn Sandvall, Castellum

– Förvaltarrollen är väldigt bred oavsett om du är på ett större eller ett mindre bolag. Men du kunde nästan ha tio olika yrken på en dag, berättar Björn Sandvall om sin tid på Rocklunda fastigheter.

Rocklunda, som visserligen titulerar sig som ‘ett av Skandinaviens största sammansatta idrottsområden’, förvaltar 70 000 kvm fördelat på fastigheter och arenor, samlade på ett och samma ställe. Castellum å sin sida, har ett brett utbud av kontor och industrifastigheter på sina 650 000 kvm förvaltade ytor, utspridda i Västerås. Rocklunda löser sin förvaltning på fyra personer, medan Castellum Västerås har cirka 40 medarbetare i förvaltningen.

På Rocklunda Fastigheter var uppgifterna varierade och man stod ofta inför utmaningar som snabba växlingar mellan uppvärmd konsert och kall bandymatch i samma lokaler, på kort tid. Det gav en bredd till yrkesrollen, att behöva ta itu med alla frågor som dök upp och det var väldigt lärorikt, menar Björn.

Rollbeskrivning – i stort och smått
Samtidigt ser han andra fördelar med att arbeta på ett stort bolag som Castellum. Han nämner att rollen som fastighetsförvaltare automatiskt blir lite smalare i det större bolaget. Det kan erbjudas intressanta internutbildning och du kan utveckla och specialisera dig inom din yrkesroll. Innehållet i rollerna blir viktigare att bena ut – och att arbeta efter, inom den stora förvaltningen.

– I ett mindre bolag får man göra det bästa av personerna, det fanns inte rollfördelningar på samma sätt. Vi testade det, men det dröjde inte länge innan vi fick släppa rollbeskrivningen till förmån för vardagen, säger Björn och menar att verkligheten inte alltid tillåter en inramad rollfördelning hos den mindre fastighetsägaren.

Kristina Engström, Castellum

Personberoendet högre
Bemanningen lyfter Björn Sandvall och Kristina Engström fram som en av de större skillnaderna mellan stora och mindre bolag. Ett personalbortfall blir enklare att hantera på ett större bolag, tack vare att det går att låna medarbetare från andra delar av förvaltningen. Men på det mindre bolaget gäller det att ha ett nätverk av experter som kan rycka in vid behov. Personer som också är insatta i alla system och känner till hyresgästerna och deras verksamheter, menar Kristina och Björn fyller i:

– Personberoendet är väl inte helt borta på ett större bolag heller, men det finns mer mallar och rutiner för att hantera det. Det finns andra med samma roll som kan hoppa in, säger han.

Fördomar kring beslutsprocesser
Mandatet, och beslutsfattandet, är en annan sak som både skiljer sig åt – och är gemensamt. På det mindre bolaget låg det närmare förvaltaren, berättar Kristina, men betonar att det inte per automatik innebar en snabbare beslutsprocess. Hennes erfarenhet är att beslutsvägarna inte är mer långsamma på det större bolaget och att det går lika snabbt nu som på förra arbetsplatsen.

Samtidigt lyfter Björn fram att det är fler personer involverade i besluten, och att det finns andra aspekter att ta hänsyn till när det kommer till större bolag. Aspekter som inte var lika aktuella i det mindre bolaget.

– I ett mindre bolag så kan man nog köra mer speciallösning när man väl behövde det, men det går inte riktigt att göra här, utan här måste man se över hur tekniska lösningar passar in i den stora bilden.

Vad finns det för utmaningar i ett större bolag som kanske inte finns i ett mindre förvaltningsbolag?

– Att verkligen få alla att jobba i samma riktning och med samma arbetssätt. En teknisk förvaltare som sitter i Västerås ska göra samma som en i Östersund. Det är en stor utmaning i ett större bolag. Vi har många kunder som finns på flera platser i landet, och det ska inte vara några skillnader i bemötandet. Det handlar om allt från bra gränsdragningslistor till tydliga rutiner, säger Björn Sandvall och Kristina Engström sammanfattar:

– Men i grund och botten handlar det om samma sak. Du har en hyresgäst och kund som du servar på bästa möjliga sätt, oavsett om det handlar om ett idrottsevent eller om det är en industriell produktion.

Text: Jakob Gromer
redaktionen@forvaltarforum.se

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega