5 tips från Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare

Foto: Marlene Berglund

Varje år delas pris ut till Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare. I år intog Riksbyggens Amanda Rosén första platsen som går till den enskilda medarbetare som lyckats med högst engagemang inom kundservice under 2023. Lyssna på hennes 5 bästa tips!

Brilliant Future mäter medarbetares engagemang och kunders upplevelse av olika varumärken. Genom kundundersökningar med totalt cirka 2,3 miljoner svar och bland cirka 10 000 kundservicemedarbetare toppar Amanda Rosén, kundservicemedarbetare på Riksbyggen, listan över 2023 års mest engagerade medarbetare.

– Jag drivs av att vilja hjälpa andra och jag använder kundundersökningar som ett verktyg för att hela tiden skruva och förbättra mig. Att visa engagemang och skapa trygghet från start är helt avgörande. I utmanande lägen fokuserar jag alltid på vad som är positivt och vad som är nästa steg, säger Amanda Rosén.

Enastående prestation
Riksbyggens kundservice, som drivs i egen regi, är stationerad i Kalmar och har öppet dygnet runt. Cirka 60 medarbetare tar hand om de dryga 500 000 ärenden som årligen kommer in till kundservice.

– Det här är en utmärkelse för en enastående prestation av Amanda. Jag är mycket stolt över henne och över alla medarbetare här på Riksbyggens kundservice. Vi strävar tillsammans efter att våra kunder och medlemmar alltid ska gilla oss lite mer, säger Mikael Gustafsson, chef för Riksbyggens kundservice.

Fem tips från Amanda om hur man ger bra kundservice

  • Trygga kunden redan från start kring att du har viljan och engagemanget att lösa kundens utmaning.
  • Påminn dig om att det är en ynnest att få prata med så många olika människor, att förstå att du i princip får kliva in i någon annans hem för några minuter.
  • Var dig själv, lita på din egen personlighet och dra nytta av det i samtalet.
  • Nyttja företagets kompetens genom att ta hjälp av kollegor så du kan komma framåt i ärendet du hanterar.
  • Sammanfatta samtalet för kund, detta ger en snabb överblick kring vad personen ringde om och vad du lyckades åstadkomma.

Data från Brilliant Future visar att de organisationer som har ett högt medarbetarengagemang har fler lojala kunder än de organisationer som har ett lågt medarbetarengagemang.

– Kundservice är avgörande för att säkra kundlojalitet, särskilt i ekonomiskt utmanande tider. Genom att använda kundfeedback för att förbättra kundupplevelsen kan organisationer vara proaktiva och snabbt reagera på utvecklingsområden, säger Ulrika Jonsson, vd på Brilliant Future.

Källa: Riksbyggen

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega