4 råd som minskar risken för brand

I december ökar brandrisken med 40 procent. Fastighetsägare har det övergripande ansvaret för kontroll av brandskydd i fastigheten, men även de boende har visst ansvar. SBC reder ut vem som ansvarar för vad och hur man kan hålla brandsäkerheten uppe.

Årligen inträffar omkring 24 000 bostadsbränder i Sverige och cirka 100 personer omkommer till följd av bränderna. Enligt försäkringsbolaget Trygg Hansa sker det dessutom i snitt 40 procent fler bränder i december jämfört med årets övriga månader. Det är fastighetsägaren som har ansvar för kontroll av brandskyddet i fastigheten. Men för bostadsrättsföreningar kan det ibland råda viss osäkerhet kring vem som ansvarar över vad. Ansvaret för brandskydd delas nämligen mellan styrelsen och de boende, där styrelsen har ett ansvar att genomföra ett systematiskt brandskyddsarbete.

– Brandrisk är givetvis viktigt att vara varse om under hela året, men när vi närmar oss julen och antalet bränder ökar är det extra viktigt att se över brandsäkerheten i huset. Eftersom ansvaret ligger fördelat på styrelsen och de boende är det något som rör alla. Många föreningar har en gemensam höststädning och något vi rekommenderar är att i samband med den genomföra en brandövning. På så sätt är fler i huset förberedda om det skulle börja brinna och det ger betydligt bättre förutsättningar för att en potentiell utrymning går smidigt till, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk förvaltning på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Systematiskt brandskyddsarbete
Styrelsen och fastighetsägaren ansvarar för att byggnaden är utrustad med larmsystem och släckningsutrustning, vilket bland annat innefattar brandvarnare, brandslang och pulversläckare. Därefter ska fastighetsägaren/styrelsen genomföra ett systematiskt brandskyddsarbete. Det kan innebära besiktning av rökdetektorer och släckningsutrustning i allmänna utrymmen, men också att inspektera och besiktiga gemensamma anläggningar, exempelvis sprinkleranläggningar.

Boende bär en viktig roll i att upprätta säkerheten genom att ansvara för brandskydd i sina egna bostäder, som att ha en fungerande brandvarnare. De har också ett ansvar att inte blockera utrymningsvägar i gemensamma utrymmen. Trots att det inte är en skyldighet, uppmanas boende också vara medvetna om bandrutiner för att snabbt kunna agera ifall en brand skulle uppstå.

Fyra tips som minskar risken för brand:

  1. Genomför en brandövning
    Att ha en brandövning i fastigheten är en god idé för att säkerställa att alla boende vet vad de ska göra ifall en brand uppstår. Är det svårt att få till en tid när alla kan går det också bra att brandöva på egen hand. Styrelsen i en brf kan underlätta genom att skicka ut information till de boende om hur en brandövning kan gå till.

  2. Gör en plan
    Håll en dialog i styrelsen om hur brandskyddsarbetet ska gå till. Se över var riskerna finns och att brandskyddsutrustningen är placerad på rätt platser. Kom även fram till om ni ska dokumentera arbetet och vem som ansvarar för det. Genomför systematiskt brandskyddsarbete för att säkerställa att brandskydden fungerar som de ska.

  3. Kontrollera brandskydden
    Rekommendationen är att testa brandvarnaren en gång i månaden. Boende ansvarar för detta i sina enskilda lägenheter medan styrelsen och fastighetsägren har ansvar för de gemensamma utrymmena. Ägaren/styrelsen kan också informera medlemmarna om hur man testar brandvarnaren samt påminna om att årligen byta batteri. För att kontrollera att brandvarnaren fungerar trycker man på testknappen. Om den inte ger ifrån sig ett ljud behöver batterierna bytas. Tjuter den inte efter det ska brandvarnaren bytas ut. Det är även rekommenderat att ha en brandfilt, gärna nära köket, samt en brandsläckare nära till hands.

  4. Installera en spisvakt
    Det är många som tror att den vanligaste orsaken till brand är tända ljus, men i själva verket är det en bortglömd spis. Genom att installera en spisvakt, en apparat som varnar om spisen blir överhettad, kan boende själva minska risken för brand markant.

Källa: SBC

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega