Partnertext från Eways

Eways och CTEK hjälper Bring att elektrifiera fordonsflottan

Logistikföretaget Bring har som målsättning att alla leveranser ska vara fossilfria 2025. Nu pågår arbetet med att elektrifiera fordonsflottan. Mindre distributionsbilar och tunga lastbilar ska få en driftsäker laddlösning med hjälp av Eways och CTEK.

– Elektrifiering är en viktig pusselbit för att vi ska nå vårt mål om att alla leveranser ska vara fossilfria 2025. För att klara det högt ställda målet behöver vi tänka nytt, och vi är väldigt nöjda med de innovativa lösningar vi fått på plats med hjälp av Eways, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Bring initierade sin elektrifieringsresa med hemleveranser, det vill säga transporter som går från de lokala terminalerna och ut till slutkunden. Den delen hanteras till stor del med mindre lastfordon upp till 3,5 ton som oftast ägs av lokala åkare.

– Fordonen lastas och utgår tidigt på morgonen och då skall de vara fulladdade. Bring hade därför ett behov av många laddplatser på terminalerna där bilarna kunde laddas med låg effekt under hela natten, förklarar Göran Fermbäck som arbetar som kundansvarig på Eways.

Lätthanterlig laddning vid lastkaj
Bring har höga ambitioner när det gäller elektrifieringen av sin fordonsflotta. Eways har kunnat erbjuda installationer som är anpassade till de krav och förutsättningar som gäller på Brings olika terminaler. Bland annat har man installerat lätthanterlig laddning av bilar vid lastkajer.

– Vi har kunnat erbjuda innovativa lösningar anpassade till förutsättningarna på olika ställen. CTEK:s laddare har erbjudit en driftsäker laddlösning som levt upp till de krav som verksamheten kräver.

Snabbladdning
I skrivande stund rör det sig om 60 AC-laddplatser, fördelat som 30 för laddning över natten och 30 för laddning vid lastkaj. Tekniken för detta har levererats av CTEK. Laddeffekten ligger på 22 kW på varje uttag vilket innebär 44kW totalt per laddstolpe.

Vissa bilar kör två rundor per dag och kräver då en snabbare laddning mitt på dagen under omlastningen. Från sommaren kör man även så kallade “long haul-fordon” mellan terminalerna.

– Dessa kräver DC-laddning med effekter över 150 kW för att hålla nere laddtiderna och inte inkräkta för mycket på körtiderna. Vi har även installerat tolv laddplatser för DC-laddning. Totalt driftar vi cirka 110 laddplatser för Brings räkning på olika orter, säger Göran Fermbäck.

Lastbalansering med Nanogrid
Installationerna har skett på flera olika anläggningar med olika komplexitet.

– I Västberga i Stockholm har vi förutom själva laddarna installerat ett nytt eldistributionsnät från ett nytt abonnemang. Installationen av laddplatserna har gått smidigt och snabbt med hjälp av vår partner Zälls el, berättar Göran Fermbäck.

Samtliga laddare ingår i olika kluster av lastbalanseringssystem genom CTEK:s system Nanogrid där man har använt sig av CGC100. Lastbalansering är en förutsättning för att kunna hantera laddinfrastruktur av den här digniteten.

– I Västberga har vi dessutom byggt ett system där CTEK-laddarna ”samarbetar” med DC-laddarna för att hantera det samlade effektbehovet och anpassa det till den tillgängliga effekten i området. Detta görs i samarbete med Ellevio. Att Bring löpande beställer nya installationer får ses som ett kvitto på att de är nöjda med det vi levererat!

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega