Partnertext från Hogia

Support och automatisering – bra redskap för förvaltning

Charlott Jerndahl har arbetat som fastighetsförvaltare hela sitt yrkesliv. Hon är en engagerad förvaltare som vill serva sina uppdragsgivare. Därför använder hon Hogias Fastighetssystem – den förenklar och digitaliserar stora delar av administrationen.

– Jag har jobbat i över 20 år med fastighetsförvaltning. Främst med privatvärdar och bostadsrättsföreningar. Jag är en engagerad förvaltare som vill göra skillnad, säger Charlott Jerndahl.

Att det blev just fastighetsförvaltning var lite av en slump. Hon gick på Handelshögskolan i Stockholm när den fastighet som hennes mamma bodde i ombildades till en bostadsrättsförening. Tyvärr fungerade inte den nya bostadsrättsföreningens förvaltning så bra och Charlott fick frågan om hon kunde ta över.

– Det var så intressant att jag fortsatte i yrket, säger Charlott Jerndahl som sedan dess har jobbat i olika roller inom fastighetsförvaltning. Numera har hon trappat ner i arbetstid och driver eget bolag med ett fåtal utvalda kunder.

Viktigt att vara påläst
Charlott Jerndahl säger att en förvaltare behöver ha en bred generell kunskap och vara väl inläst på nya regler. Det är särskilt viktigt när det gäller bostadsrättsföreningar vars styrelser väljs på något eller några år.

– Det är sällan hela styrelsen byts ut, men det händer att jag får en ny uppdragsgivare varje år. Då får man hitta sätt att kommunicera på och utbilda de nya utan att skriva någon på näsan. Det är roligt att kunna göra skillnad och att hela tiden utmanas i sitt arbete. Det är också en av anledningarna till att jag valde Hogia eftersom deras fastighetssystem är ett enkelt sätt att bli hyfsat digital. Dessutom har Hogia en väldigt bra kundtjänst, säger hon.

Integrerade program ger ökad tid för kunder
Idag använder Charlott Jerndahl flera olika delar av Hogias Fastighetssystem: Hogia Fastighet Pro, Hogia Ekonomi Fastighet och Hogia Approval Manager för attesthantering.

Att programmen fungerar ihop är viktigt eftersom det ger henne möjlighet att lägga tid på det som hon vill prioritera – sina kunder.

– Integreringen mellan Hogias program fungerar klockrent och det är ett måste för min verksamhet. Med hjälp av programmen håller jag enkelt koll på reskontra och andra dagliga avstämningar. Det är viktigt för mig att ha ett system som fungerar utan att jag ska behöva använda manuell handpåläggning. Istället kan jag använda min tid till att serva mina kunder, hjälpa dem med dagliga problem och att vara proaktiv, säger hon.

Dagliga avstämningar, inbetalningar, hyresavier, betalningar av leverantörsfaktura är sådant som delvis automatiseras via programmen. Men även sådant som måste attesteras av till exempel en bostadsrättsförening.

– En stor fördel i Hogias system är att man inte är bunden till ett visst antal attestgivare utan det kan man bestämma själv. När sedan det som har attesterats kommer till mig kan jag lägga in att det ska automatkonteras. Samma sak gäller både in- och utbetalningarna. Allt sker med filhantering. I systemet finns också utskick av hyresavier och det är superlätt att skapa både autogiro och e-fakturor. Jag skickar bara en fil till banken och så rasslar det till, säger Charlott Jerndahl.

Bra kundtjänst är viktigt
För Charlott Jerndahl, som själv är en servicemänniska, är också bemötandet av Hogias kundtjänst en anledning till hennes leverantörsval.

– När jag stöter på ett problem eller önskemål från en kund är det viktigt att jag kan diskutera det med supportfunktionen för programmet. Det funkar alltid med Hogias kundtjänst som är hjälpsamma och så kundfokuserade att du nästan blir bundis med dem. Dessutom är det bra program, säger hon.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega