Fabeges återbrukshubb ska öka graden av återbruk — för fler

Fabege har skapat en återbrukshubb i Solna Business Park. Med ett stort fysiskt lager och en digital marknadsplats skalas återbruket upp. Målet är att skapa en fungerande återbruksmarknad och minskade klimatutsläpp för fastighetsbranschen.

På cirka 2000 kvm i Solna Business Park samlas byggmaterial, installationer, utrustning och möbler som ska återbrukas och allt dokumenteras på en digital marknadsplats. Återbrukshubben är en viktig hörnsten i Fabeges återbruksstrategi och en förutsättning för att skala upp återbruksarbetet och bidra till att Fabege halverar CO2-utsläppen i byggprojekt till 2030. Läs mer om detta i en tidigare artikel här på Förvaltarforum.

— Vi vill, vi kan och vi ska göra skillnad. Återbrukshubben är en katalysator som möjliggör ökad grad av återbruk i Fabeges verksamhet och på sikt vill vi även öppna upp den för andra aktörer, som ett ”byggvaruhus för fastighetsbranschen, fast med återbrukat material”, säger Stefan Windefalk, Chef Ombyggnad på Fabege.

Likt vilken lagerlokal som helst står material och produkter uppradade och märkta i ordning på stora lagerhyllor. Det som skiljer den här lagerlokalen från andra är att allt som kommer hit ska återbrukas.

— Vi behöver skapa förutsättningar för cirkulära materialflöden för att lyckas. Det betyder att vi i första hand ska bygga med återbrukat material och i andra hand använda material som har hög andel återvunnet eller förnyelsebart innehåll. Vi har som målsättning att minst 20 procent av mängden material som tillförs i ett ombyggnadsprojekt ska vara cirkulära, säger Mia Häggström, Hållbarhetschef på Fabege.

Fabege vill utmana inställningen till återbruk och öka incitamenten att skala upp återbruksarbetet i branschen.

— Vi sprider vår återbruksstrategi och delar med oss av våra erfarenheter, system och arbetssätt kring återbruk. Intresset från branschen är stort och vi ser att hela branschen kan förflytta sig framåt gemensamt. Potentialen i återbruksmarknaden för byggmaterial är enorm, avslutar Stefan Windefalk.

Källa: Fabege

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega