Fabege driftar 2 000 kvm återbrukslager – med central plattform

I Fabeges “Återhus” samlas allt återbruk. När en förvaltare beställer ut något från lagret så sköter en logistikpartner transport från lager till fastighet, likt vanlig E-handel.

Återbruk i fastigheter blir ett allt viktigare inslag i förvaltarens vardag. Men att få snurr på återbruket och logistiken har varit utmaningar för fastighetsbranschen. Nu har Fabege tillsammans med Palats hittat en lösning i en central plattform.

Sönke Leve, Fabege.

Sönke Leve, hållbarhetssamordnare på Fabege, berättar att bolaget har upprättat ett centralt lager – ett lager där bolaget samlar material och produkter som går att återbruka i bolagets egna fastigheter. Materialet kan komma från exempelvis rot-renoveringar och förvaltningen.

– Vi har alltid jobbat med återbruk, men att skala upp det och att ha en plattform har saknats. Det har varit mycket excel-filer på sin höjd som har snurrat runt i organisationen.

Det har gått snabbt, berättar Sönke. Från att vid årsskiftet ha upprättat en ny strategi för återvinning till att idag drifta ett eget centrallager fyllt med återbruksprodukter från det egna beståndet.

– Det är en lokal på 2 000 kvm fyllt med material och produkter. Vi har entreprenörer som inventerar, demonterar och sköter logistiken mellan projekten och lagret. Material som kan återanvändas transporteras till lagret och registreras på plattformen. Då kan exempelvis projektledare eller förvaltningen beställa det direkt.

Tar hjälp av återbrukstjänst
En utmaning är att veta vad man faktiskt har i fastigheterna. Inventering tar tid och kostar pengar. Idag finns det flera tjänster för hantering av återbruk, men Fabege har valt att använda tjänsten Palats, berättar Sönke Leve.

– Att ha information om material och produkter som bild, mått och detaljer på ett och samma ställe, det verktyget har saknats tidigare.

Svårt att veta vad man har

Henrik Olausson, Palats.

Genom ett tätt samarbete med återbrukstjänsten Palats har Fabege åtminstone lyckats tackla några av utmaningarna. Henrik Olausson, medgrundare och vd på Palats, berättar att idén uppstod i samband med studierna, där han blev introducerad till fastighetsbranschens stora avfallsproblematik. Det blev startskottet för återbrukstjänsten Palats.

– Det största hindret idag är att man inte vet vad man äger. Det tar dessutom för lång tid att ta reda på det, säger han.

Inventering vid lokalanpassning
Ett hyreskontrakt sträcker sig ofta över minst tre år, och vid byte av hyresgäster följer i många fall en lokalanpassning. Men byggmaterial har betydligt längre livslängd än tre år, berättar Henrik, och menar att det inte är ovanligt att man river ut allt för att bygga nytt.

– Med Palats kan man göra en inventering av befintligt material och möbler som ger förvaltaren en digital överblick. Sedan kan förvaltaren ge inventeringen till arkitekten som helt enkelt kan välja produkter ur sin katalog. Alla produkter är kopplat till klimatdata, så man kan till exempel se hur mycket man minskar avfallet och hur mycket pengar man sparar genom att använda en produkt på nytt.

En plattform för alla förråd
I tjänsten kan även förvaltare inventera och dokumentera produkter som finns tillgängliga för återbruk i fastigheten, och sedan kan näste person ta vid.

– Förvaltare och fastighetstekniker har ofta förråd i sina fastigheter, men ingen vet vad som finns i dem. Man vet inte heller vad som finns i de andra fastigheterna. När produkterna är registrerade i appen kan alla på företaget gå in och kolla vad som finns tillgängligt. Då behöver man inte bara beställa nytt hela tiden.

Automatisk identifiering
Tanken är att det ska vara enkelt att registrera produkter, berättar Henrik, och lyfter fram att tjänsten automatiskt identifierar vad det är för typ av produkt man registrerar. Tar man bild på en armatur så känner systemet av det, och som förvaltare behöver man bara fylla i modellen.

– Nästa steg är att den ska känna igen registrering från tidigare produkter, så man till och med slipper välja modell.

Sparade 200 nya kylskåp
Henrik Lyfter ett exempel på när återbruk har gynnat både miljö och plånbok. I samband med en ROT-renovering var en fastighetsägare nära att slänga 200 kylskåp – som var ett år gamla. Tack vare inventeringen kunde man snabbt besluta om att återbruka vitvarorna.

– Det är helt sjuka saker vi pratar om ibland. Bara genom att faktiskt gå in och inventera i lägenheterna så fick de en bra överblick över saker som faktiskt gick att bara bära ut och använda igen, istället för att slänga.

Vanligast att återbruka bland fastighetsägare:

  • Vitvaror
  • Porslin (tvättställ, toalettstolar, badrumsmöbler etcetera)
  • Glaspartier

Text: Jakob Gromer
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega