Handla upp laddtjänster bättre – i 7 steg

Från avställningsyta till funktionell förvaring. När eldrivna fordon blir vanligare ställs nya krav på parkeringsplatserna. Ville Gruner på HBV delar med sig av tips som underlättar upphandling av laddtjänster.

Var ska laddpunkterna placeras? Hur många ska de vara? Ska även besökare kunna ladda sin elbil? Och hur ska betalningslösningen se ut?

Ville Gruner, HBV

Genom att erbjuda laddtjänster förändras karaktären på bostadsnära parkeringsplatser. Från att i princip enbart ha varit en uppställningsplats för fordon får p-platsen fler funktioner. Bostadsbolag som står inför upphandling får en rad nya frågor att ta ställning till, som inte bara handlar om val av teknik.

– Mycket handlar om att fundera över vilken affärsmodell som passar bostadsbolaget och den enskilde parkeringsplatsen och att tänka strategiskt inför framtiden, säger Ville Gruner på allmännyttans upphandlingsorganisation HBV.

HBV har tagit fram beställarhandledning
HBV hjälper allmännyttans 381 medlemsbolag med upphandlingar av bland annat mobilitetslösningar och laddtjänster. Via HBV har allmännyttiga bostadsbolag avtal med upphandlade leverantörer och kan få hjälp med allt från förstudier till betalningslösningar och drift.

Även privatägda bostadsbolag kan ta del av den beställarhandledning, som HBV har tagit fram i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet (se nedan). Att ge generella råd vid beställning av laddpunkter, fördelningstjänster eller betalningslösningar är svårt, konstaterar Ville Gruner. Den affärsmässiga lönsamheten beror mycket på det enskilda bostadsbolaget: storleken på beståndet, om man finns i glesbygd eller storstad och på den befintliga infrastrukturen.

– Men grunden för en lyckad och långsiktig infrastruktursatsning bör vara en gedigen behovsanalys, säger Ville Gruner.

Steg 1: Ta fram en parkeringsstrategi
En parkeringsstrategi, där elbilsladdning utgör en del, bör vara första steget. Att bedöma antalet laddpunkter är en viktig fråga att ta ställning till. Fortfarande är behovet av fordonsladdare på de flesta håll i landet relativt begränsat – eldrivna bilar utgör idag cirka sex procent av alla fordon.

Men antalet laddhybrider och rena elbilar ökar snabbt. Under 2021 utgjorde laddbara bilar 45 procent av alla nyregistrerade fordon och 2030 kommer de enligt vissa bedömningar att utgöra ungefär hälften av hela fordonsflottan.

– Det är kanske inte rimligt för ett bostadsbolag att installera alla laddpunkter redan idag. Men samtidigt behöver man förbereda sig för kommande behov. Det är den långsiktiga planeringen och förberedelserna, inte själva installationen av laddpunkter, som är nyckeln, säger Ville Gruner.

Placering, avgifter och affärsmodell andra frågor
Placeringen av laddpunkter är en annan fråga. Eftersom det är rätt dyrt att flytta en laddare, är det viktigt att placera dem rätt från början. Å andra sidan påverkar markförutsättningarna och befintlig eldragning installationskostnader och hur mycket laddning som kan erbjudas.

Fastighetsägare behöver också ta ställning till vem som ska betala laddtjänster. Ska de fasta kostnaderna spridas ut på samtliga boende, på dem som parkerar, eller endast på dem som har laddbara bilar? Vanligtvis debiteras både en fast och rörlig avgift. Men den lösning som passar ett bostadsbolag kan vara till nackdel för ett annat.

– Ju mer du planerar och förbereder innan du upphandlar eller beställer, med desto större sannolikhet hittar du exempelvis rätt betalningslösning som passar er. Här kan man med fördel utgå från vår beställarhandledning, säger Ville Gruner.

Planera för laddning – steg för steg

  1. Ta fram parkeringsstrategi
    Hur många laddpunkter behövs? Fasta eller samnyttjade p-platser? Parkera även utan att ladda? Ska även besökare kunna ladda bil?
  2. Välja laddteknik
    Normal- eller snabbladdning? Lastbalansering optimerar laddning på tillgänglig effekt.
  3. Prissättning
    Fasta eller rörliga avgifter?
  4. Tjänster och service
    Vilka kringtjänster är önskvärda? Datauppföljning och servicenivå exempelvis.
  5. Fysiska förutsättningar
    Befintlig eldragning och tillgänglig effekt påverkar installationskostnad och hur mycket laddning som kan erbjudas.
    Vem äger marken?
  6. Möjligt få ekonomiskt stöd?
  7. Tydlig kommunikation.
    Ta fram erbjudande och marknadsför det mot boende och eventullt besökare.

Text: Henrik Lundström
redaktionen@forvaltarforum.se

Planera för laddtjänster

Råden är hämtade ur den vägledning som HBV och IVL Svenska Miljöinstitutet gemensamt har tagit fram om hur bostadsbolag kan erbjuda laddtjänster. Här hittar du vägledningen.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega