Så ser framtidens bostadsrättsförening ut

Hur arbetar brf:er med digital utveckling och vilka digitala lösningar önskar de boende? I Sveriges Bostadsrättsrapport 2020 finner du svaren.

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB har undersökt hur föreningar runt om i landet kan se ut de kommande åren. I rapporten framkommer det att var tredje bostadsrättsägare uppger att deras förening i låg, eller till och med mycket låg utsträckning är digitaliserad i dagsläget.

Samtidigt finns det flera digitala lösningar som bostadsrättsägare önskar se implementerade inom de närmsta åren.

Säkerhet står i fokus och smarta lås, smart belysning samt smart porttelefon återfinns i toppen bland önskade digitala investeringar. Tätt därefter kommer mer bekvämlighetsanpassade lösningar som digitalt bokningssystem för tvättstuga, digital informationstavla och en app för bostadsnära tjänster.

Källa: Sveriges Bostadsrättsrapport 2020

Sämja och störningar
– Att säkerhet ligger i toppen när det kommer till digitaliserande åtgärder är inte förvånande. Att känna sig trygg i och omkring sin bostad är A och O. Därefter ser vi mer bekväma lösningar som att boka tvättstugan på distans och att få ta del av information via en digital tavla. Samtliga lösningar kan förutom att förbättra säkerheten även skapa en bättre grannsämja, säger Helena Klåvus, CIO på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Men diverse digitala lösningar behöver inte bara innebära glädje för bostadsrättsägare. Det kan även medföra störningsmoment som kan skapa irritation bland de boende.

Den främsta störningen spås bli felsortering i det automatiska soprummet. Det uppger hela 26 procent. Tätt därefter följer irritationsmoment som att grannarna laddar sin elbil i det gemensamma garaget samt störande ljud från maskin- och robottjänster.

Regler och rutiner
– Det är alltid viktigt att respektera grannarna och som boende ha förståelse för hur ens vardagliga handlingar kan påverka de intillboende. Men med en allt mer stegrande digitalisering ligger det dock först och främst på den enskilda föreningen att sätta regler och rutiner kring vad som gäller kring de olika digitala lösningarna i fastigheten, säger Stefan Lindberg, Bolagsjurist på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Källa: SBC Sveriges BostadsrättsCentrum

 

 

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega