Ny digital tjänst för hyrestvister

Hyresmarknadskommittén (HMK) har tagit fram en webbaserad lösning där de parter som tvistar om en årlig hyreshöjning kan hantera sitt ärende och följa processen på ett mer transparent sätt än vad som är möjligt i dag. Systemet kommer att vara helt i drift under hösten 2019.

Syftet med den webbaserade lösningen är att den ska fungera som ett hjälpmedel för parterna vid de tillfällen de väljer att hänskjuta hyrestvister till HMK.

Den digitala guiden samlar all information och dokumentation på ett och samma ställe och leder representanter för hyresvärden och Hyresgästföreningen genom processen.

Guiden kan användas av medlemmar i Sveriges Allmännytta och av Hyresgästföreningen, alltså de parter som kan vända sig till HMK vid hyrestvister om den årliga hyresjusteringen.

Källa: Sveriges Allmännytta

 

Läs mer om tjänsten

 

Bli den första att kommentera "Ny digital tjänst för hyrestvister"

Lämna en kommentar