Castellum siar om hur framtidens kontor ska utformas


Castellum presenterar en rapport om hur de nordiska länderna ser på kontor och arbetsliv. Här får vi veta vad som gör arbetsplatsen mest attraktivt, synen på distansarbete, hur utbrett coworking är och vem som vill ha öppet landskap eller eget rum.

Genom en undersökning som Castellum har låtit göra med drygt 4 000 svarande har de fått fram en rapport som belyser vad medarbetare i de nordiska länderna Sverige, Danmark och Finland tycker om sitt kontorsarbete.

I årets rapport framkommer bland annat att 2 av 3 anser att arbetsplatsen är viktig för det sociala livet och bland de unga är nästan hälften positiva till obligatorisk kontorsnärvaro alla dagar i veckan, till skillnad mot de mer medelålders.

– Rapporten är full av kunskap som är viktig för varje verksamhet som vill utveckla och skapa en framgångsrik arbetsplats. Det är spännande att se vad dagens kontorsarbetare tycker skapar en attraktiv arbetsplats, men också vilken roll arbetsplatsen spelar för att bygga företagskultur, samarbete och innovation, säger Heléne Lidström, arbetsplatsstrateg på Castellum AB.

Kontor eller distans?
Pandemin fick oss att prova på distansarbete och det är något som fortfarande påverkar dagens arbetsordning.

Frågan om kontor eller distans är fortfarande något som delar många arbetsplatser. 12 procent jobbar fortfarande huvudsakligen på distans och 12 procent i undersökningen uppger att de alltid vill jobba på distans en vanlig arbetsvecka.

Däremot finns det många som uppskattar en mix mellan kontors- och distansarbete. Hela 75% är positiva till det. Och det optimala antalet dagar att spendera på kontoret skulle vara 2-4 dagar verkar de flesta tycka enligt rapporten.

Distansarbetets väl och ve
I rapporten är det många som anger att möjlighet till distansarbete påverkar det egna måendet och produktiviteten positivt, samtidigt som man påpekar att samarbetet mellan medarbetare och kollegor försämras.

Men distansarbetet verkar vara här för att stanna. Det är en stor andel (nära 80 procent) som uppger att möjligheten till distansarbete skulle påverka deras val av arbetsgivare.

Mellanchefer vill ha kontorsnärvaro
Det visar sig att de som är mest anhängare till mer närvaro på kontoren är mellanchefer, som ofta är en länk mellan ledning och anställda. För dem förenkla kommunikationer och det dagligt arbete att alla är samlade. Det kan hjälpta till att bygga och stärka kulturen, något som chefer har nytta av i sitt arbete med gruppen.

Ju större företag desto viktigare anses närvaro på kontoret vara för att bygga positiv kultur. I företag med 1–9 anställda tycker 60 procent att det är ganska eller mycket viktigt. På större bolag med över 50 anställda hamnar motsvarande siffra på 76–77 procent.

Socialt liv
Mycket tyder alltså på att distansarbete kommer att finnas kvar, men mer som komplement snarare än rent konkurrent till det gemensamma kontoret. För kontoret verkar ha en viktig roll för kontorsarbetarna när det gäller samvaro. 66 procent av kontorsarbetare uppger nämligen att kontoret är viktigt för det egna sociala livet.

Undersökningen bekräftar att mötet och umgänget med kollegorna är den största fördelen med att jobba på kontor.

Bäst med att jobba på kontor

  • Att träffa kollegorna
  • Spontana avstämningar och möten
  • Underlättar lärande och kunskapsutbyte
  • Miljöombyte är också intressant för svenskar, jämfört med danskar och finländare.
  • Stärka kulturen

Allra högst skattar mellanchefer och gruppchefer kontorets betydelse för det sociala livet, där cirka 70 procent anger att det är mycket viktigt eller ganska viktigt.

Topp 5-listan för ett attraktivt kontor
Så hur ska man locka sina medarbetare att komma in till arbetsplatsen? I rapporten framgår vad ett attraktivt kontor bör erbjuda:

  • Bilparkering
  • Intern restaurang eller cafeteria
  • Friskvårdsaktiviteter
  • Gym i fastigheten
  • Massage

En pandemieffekt kan man också utläsa i rapporten. 26 procent vill gärna kunna ta med hunden till jobbet.

Kontorets tillgänglighet
Att jobba på distans började som ett tvång under pandemin, men enligt rapporten blev distansarbetet ett sätt att spara timmar genom att slippa restiden. Något som därför avgör ett kontors attraktivitet är hur lättillgängligt det är. 61 procent anser att närheten till hemmet är det viktigaste.

På topplistan över övriga saker som gör att en arbetsplats anses ha ett bra läge finns tillgänglighet med kollektivtrafik (56 procent), tillgänglighet med bil (51 procent) och därefter kommer närhet till handel, service och tjänster, samt vackra omgivningar.

Coworking
På senare år har också intresset ökat för coworking, alltså arbetsplatser som delas av flera företag, konsulter och frilansare. Det är en flexibel miljö med ett stort serviceutbud och utrymme för olika lösningar: kontorslandskap, enskilda utrymmen eller privata kontorsytor.

För hyresgästen är avtalen ofta korta och man blir del av ett community med events och möjlighet till nätverkande. Trots att coworking är väl omskrivet i media tycks kännedomen fortfarande vara låg bland nordiska kontorsarbetare, enligt rapporten. Nästan hälften (47 procent) svarar nej på frågan om man vet vad coworking är.

Yngre personer är dock mer insatta i vad det är (73 procent i åldern upp till 25 år och 64 procent i gruppen 25–34 år). Lika tydlig är okunskapen i de äldre grupperna, där hela 66 procent i ålder 55+ säger sig inte veta vad coworking är.

Bland dem som väl känner till konceptet så svarar två av tre ja eller delvis, på frågan om man kan tänka sig att arbeta på ett coworkingkontor.

Kontorsutformning i framtiden
Öppet kontorslandskap eller aktivitetsbaserade kontor har varit ett populärt grepp inom kontorsvärlden ett tag. Men på den raka frågan om vilken kontorsmiljö man helst skulle välja hamnar eget eller delat rum på en tydlig förstaplats.

Det är när de olika åldersgruppernas svar blir synliga som framtiden träder fram, enligt rapporten. Nästan hälften av de yngsta (49 procent) föredrar öppet landskap eller aktivitetsbaserat. Ungefär 70 procent av de äldre (45 år och uppåt) vill helst sitta i eget eller delat rum. Ju äldre man är desto mer positiv är man till eget eller delat rum. De yngre vill i allt högre utsträckning sitta i öppna och delade kontorsytor, tvärtemot vad de äldre kollegorna uttrycker.

Men även om de yngre medarbetarna, under 25 år, är öppna för kontorslandskap verkar flertalet ändå vilja föredra ett eget skrivbord.

I rapporten skriver Castellums att ”vi ser i allt högre grad att det flexibla arbetslivet, där distansarbete är ett naturligt komplement till kontoret, även innebär en mer flexibel utformning av våra kontor.
Men det är skillnad på flexibelt och flexibelt. Riktigt bra flexibla kontorsmiljöer har en hög grad av variation, med olika typer av arbetsplatser och mötesplatser för både det enskilda arbetet och samarbete.”

Castellums slutsats om framtidens kontor
”Kontoret visar sig ha en viktig roll både som effektiv arbetsplats och mötesplats för människor som trivs tillsammans. Generellt kan vi konstatera att de yngre i många frågor skiljer ut sig från sina äldre kollegor. Det är rimligt att ledtrådarna till framtidens kontor finns att hitta bland de som idag har större delen av arbetslivet framför sig, snarare än hos de som har närmare till pensionens målsnöre.”

  • Kontoret är tillbaka. 9 av 10 kontorsarbetare i Norden har kontoret som sin arbetsplats minst hälften av arbetsveckan.
  • Kontoret är ett socialt nav. 2 av 3 tycker att kontoret är mycket eller ganska viktigt för deras sociala liv.
  • Kontoret är kompisarna. Kontorets största fördel är alla som jobbar där. I genomsnitt 62 procent anger kollegor som det viktigaste på kontoret.
  • Kontoret är en generationsfråga. Unga skiljer ut sig från äldre kollegor i många frågor och är generellt mer positiva till kontoret.
  • Kontoret ska vara tillgängligt. Närhet till hemmet, kollektivtrafik eller parkering toppar önskelistan vad gäller kontorets läge

Text: Marit Engstedt
Källa: Castellum

Om undersökningen

Undersökningsföretaget Axiom Insight har frågat sammanlagt 4 035 kontorsarbetande i Sverige, Finland och Danmark om hur de ser på dagens och framtidens kontor. 2 016 av de svarande är från Sverige, 1 012 från Finland och 1 007 från Danmark. Samt liga respondenter är från Cints paneler och undersökningen genomfördes i perioden 21 december 2022–17 januari 2023.

Läs hela rapporten här.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega