Willhem har bland annat sneglat på Ikea för att utveckla en ny metod för att renovera lägenheter som sparar tid och pengar, är mer hållbar och ökar kvaliteten.
För att utveckla inköp och logistik av material vid renoveringar har Willhem tagit fram Containermetoden. Mycket förenklat går metoden till så att Willhem beställer allt material som levereras till lägenheten i en container med allt som entreprenören behöver.
Metoden har utvecklats för bolagets renoveringsmodell Willhemlyftet som används för att renovera cirka 1 000 av bolagets 26 000 lägenheter varje år.
Inköpen sker i samarbete med en byggvaruhandel i Borås som också levererar till skolor i landet och därför har ett väl utvecklat logistiksystem som täcker de flesta orter där Willhem finns. Hos byggvaruhandeln finns också den lager-hubb där containrarna lastas.
Logistiken är avgörande
– Logistiken som bolaget i Borås står för är något av det allra viktigaste i det här upplägget. Vi har byggt upp allting tillsammans och Willhem gjorde en stor upphandling för fem sex år sedan, säger Niklas Sandberg, fastighetsutvecklare på Willhem och en av dem som har varit med och tagit fram Containermetoden.
Willhem har tillsammans med leverantörerna under flera år testat olika materialpaket som ständigt utvecklas. Syftet är att minimera lagerhållning och öka beställningarna på unika artiklar för att få bättre pris, minska returer samt hitta rätt mängd varor som går åt i en renovering.
Den totala mängden av varor som är beställningsbart är cirka 900 artiklar men det vanligaste antalet är 400–450 varor.
Lägre materialkostnader
Willhem har lyckats få ner materialkostnaden. Den stora vinsten är att bolaget själv kan bestämma vilken kvalitet och vilka material och kvantiteter som ska köpas in.
– När vi har bestämt oss för det så utmanar vi och pressar de leverantörer som finns. Vi kan pressa kostnaderna genom att vi köper i större volymer, visar kontinuitet och slänger väldigt mycket mindre. Men den stora biten är att vi har en större volym av unika varor. Vi försöker därför begränsa antalet artiklar, till exempel vill vi inte ha fyra olika varianter av parkettgolv, utan det går alldeles utmärkt att bara ha en variant.
Förenklar förbesiktningen
Willhem gör tillsammans med entreprenören en inmätning av varje lägenhet där man inte bara beställer det material som önskas utan även bestämmer hur lägenhetens nya utformning ska bli. Entreprenörens arbetsledare sparar därför mycket tid. Det innebär enligt Niklas Sandberg att en arbetsledare kan klara 15 lägenheter eller mer.
– Vi har ju ett väloljat system där vi har tagit fram en checklista som vår projektledare går igenom tillsammans med arbetsledaren på ungefär en timme per lägenhet. Under den timmen har de byggt om lägenheten om man till exempel behöver flytta någon vägg eller sätta igen en dörr. Plus att de har beställt allt material.
Tidsbesparing för snickarna
Även entreprenörens snickare sparar tid med nya metoden. Niklas Sandberg uppskattar att snickarna sparar minst en till två arbetstimmar per dag. Tidsvinsten uppstår eftersom de har allting på plats från dag ett och slipper åka och köpa delar som saknas.
– När de ska åka och kompletteringsköpa så åker de inte en gubbe utan två, till exempel för att de saknar en låda skruv eller vad det kan vara. Då är de borta minst en timme gånger två om de är två gubbar.
Ökar hållbarheten
Niklas Sandberg berättar att den absolut största vinsten med den nya metoden är att den är mycket mer hållbar än traditionella renoveringar.
– Här kan vi vara med och välja vilket material vi vill ha och titta på det ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi kan se hur varor och råmaterial tillverkas och följa det hela vägen och välja efter det. Sen har vi transporterna. I traditionell renovering har du minst fem transporter med lastbil in och ut ur ett område. Däremellan har du alla transporter där killarna och tjejerna som utför de här arbetena måste åka och komplettera. Vi har bara en inleverans och en utleverans med lastbil.
Mindre spill
Containermetoden innebär också att material som inte används till fullo går tillbaka till hubben och används vid nästa renovering. Allt sparas inte, men är det mer än hälften kvar i en påse bruk eller en färgburk så går det tillbaka till hubben.
– Vi använder extremt mycket mer av materialet och slänger väldigt mycket mindre. Det gör också att det blir bättre hållbarhet och en besparing när vi försöker utnyttja allt till fullo.
Hög träffsäkerhet
Containrarnas innehåll stämmer bra överens med entreprenörernas behov. Niklas Sandberg berättar att Willhem undersökt detta och sett en träffsäkerhet på 96–99 procent.
– Man kan säga att vårt Willhemlyft och Containermetoden är ganska industriellt. Det är noga testat och utprovat ner på minsta detaljnivå. För att nå 96–99 procents träffsäkerhet har vi gjort åtskilliga timmar med tester, återkoppling, sammanställningar och vi har skruvat lite hit och dit. Nu är vi nere på små detaljer, men vi är inte färdiga än.
Inspiration från Ikea
Processerna i Containermetoden har tagits fram genom att titta på hur Ikea och bilbranschen har effektiviserat inköp och logistik. Under utvecklingen av metoden tog Willhem experthjälp av sin inköpsspecialist Kennet Jonsson som har över 30 års internationell vana av att koordinera inköp för bland annat Ikea.
– Jag och Kennet har jobbat ihop med det här sedan 2013. Utmaningen har ju varit att det normalt sett inte fungerar så här i byggsektorn. Det är ju det vi har undersökt och ställt frågorna: varför är det inte så och varför skulle det inte kunna fungera? Kennet har ju bidragit med fantastiskt bra inslag i det här. Men idéerna kommer inte bara från Ikea, utan de är också från andra branscher, säger Niklas Sandberg.
Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se
Se Willhems film ”Kvadrat i kubik” där initiativtagarna berättar om fördelarna med Containermetoden!