Varje år installeras 25 miljoner kvadratmeter golv i Sverige. En ny livscykelanalys visar att renovering av trä- och PVC-golv sparar både naturresurser och koldioxid.
Analysen som har gjorts av IVL Svenska Miljöinstitutet och golvunderhållsföretaget Bona visar att renovering av golv i många fall kan minska utsläppen av koldioxid med mer än 75 procent samt kraftigt förbättra utnyttjandet av både fossila- och förnyelsebara resurser.
– Att ta hand om det golv som redan ligger, istället för att riva ut och lägga in nytt, är bättre för miljön många gånger om, säger Fredrik Tegstedt på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Den största påverkan från renovering av golv kommer från tillverkningen av lack och färg. Själva renoveringen och de tillbehör som används har relativt liten påverkan.
Lika lång livslängd
– Det säger egentligen sig självt att miljöpåverkan blir mindre vid en renovering. Man slipar bort mindre än en millimeter av befintligt lack och golv och lägger på nytt ytskikt, istället för att lägga in flera hundra kilo nytt trägolv eller vinylplast, säger Fredrik Tegstedt.
Ett renoverat golv förlänger livslängden med samma hållbarhet som ett nylagt golv. PVC-golv renoveras på ett liknande sätt som parkettgolv, först genom en dammfri slipning som tar bort den gamla lacken, därefter målas golvet. Även PVC-golv kan renoveras flera gånger om och håller god standard i många år.
– Den här studien visar tydligt att renovering är ett mer hållbart alternativ till att köpa nytt golv, säger Björn Johansson, global hållbarhetschef på Bona.
Strategisk handlingsplan
Inom ramen för projektet har IVL även tagit fram en strategisk handlingsplan för att få fler i golvbranschen att jobba med cirkulära flöden och resurseffektivitet.
– Normen idag är att köpa nytt. Försäljning av nya golv stöttas av den linjära affärsmodell som finns i byggbranschen idag och ofta upplevs renovering som krångligare att offerera och utföra. Det saknas tydliga incitament både för säljaren och kunden att renovera istället för att byta till nytt, säger Maria Ahlm på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Samverkan och kommunikation mellan de olika aktörerna i processen behöver förbättras, från fastighetsägare och arkitekter till materialtillverkare, golventreprenörer och fastighetsförvaltare.
Lättillgänglig information
Vid varje givet tillfälle när till exempel en lokal byter hyresgäst bör man överväga renovering istället för att lägga in nytt golv om det är möjligt.
För att kunna göra detta behöver information om vilka golv som går att renovera, tidsåtgång och kostnad vara lättillgänglig information i de kalkylverktyg som används.
– Vi ser ett stigande intresse i golvbranschen för mer cirkulära affärsmodeller. Här finns också en underutnyttjad potential med nya tjänster som till exempel renoveringsprenumerationer, digitala underhållsplaner och hyrgolv, säger Maria Ahlm.
Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet
För mer information
Fredrik Tegstedt
fredrik.tegstedt@ivl.se
010-788 68 88
Maria Ahlm
maria.ahlm@ivl.se
010-788 67 49
Viktiga insikter från projektet
Hinder som identifierats som bidrar till att det önskade läget inte uppnås
- Brist på information om fördelarna av att renovera golv inom branschen (teknisk, ekonomisk och miljömässig information).
- Affärsmodellen i dagens byggbransch som bland annat bygger på att entreprenörer har goda incitament att sälja byggmaterial istället för att sälja renovering.
- Samhällets norm påverkar aktörer till att bygga nytt och som i sin tur tillåts påverka hyressättning.
- Tekniskt kunnande om huruvida ett golv kan renoveras till ett tillfredställande resultat är svårtillgänglig. I dagsläget finns kunnandet hos golventreprenörer med långa erfarenheter.
- Olika miljökrav konkurrerar med varandra. Till exempel kan krav kring akustik i öppna kontorslandskap bidra till att befintliga golv byts ut mot textilgolv, oavsett om de går att renovera.
- Miljöcertifieringssystem fokuserar ofta på värdering av nya produkter och inkluderar inte alltid aspekter såsom återbruk och renovering av redan installerade produkter.
Åtgärder för att överkomma de identifierade hindren
- Förbättrad kunskaps- och informationsspridning. Flera hinder skulle kunna överbryggas genom förbättrad kunskaps- och informationsspridning. Till exempel skulle ökad information om golvs renoveringspotential, kostnad och tidsåtgång underlätta för beslutsfattarna. Även information om hur renovering bidrar till minskade klimatutsläpp skulle vara till hjälp. Att sprida resultatet från det här projektets LCA genom exempelvis branschorganisationer eller genom svenska miljöcertifieringssystem är åtgärder som skulle kunna bidra till detta.
- Nya cirkulära affärsmodeller. Byggbranschens affärsmodell, där försäljning av byggmaterial ekonomiskt premieras i jämförelse med renoveringstjänster, är ett stort hinder. Ett alternativ för att förändra affärsmodellen vore att erbjuda ekonomiska incitament för olika typer av renoveringstjänster.
- Utveckling av nya underhållstjänster. Golvägare saknar i många fall tillräcklig kunskap om hur golv bäst underhålls. Detta kan i sin tur leda till att golv slits mer än nödvändigt och på grund av det inte kan renoveras. För att underlätta för golvägaren skulle digitala tjänster kunna påminna golvägaren om när och hur golven bäst bör underhållas. Andra alternativ skulle kunna vara att erbjuda underhållprogram som en tjänst eller att golvägaren hyr golven av lämplig aktör.