Partnertext från Novier

Lågkonjunkturen utmanar förvaltarnas affärsmodeller

När fastighetsägarna pressas av dyrare finansiering och vikande intäkter så växer intresset för en mer kostnadseffektiv förvaltning. Allt fler fastighetsägare ifrågasätter också den traditionella modellen där förvaltarna tjänar mer pengar på osynliga påslag än att skapa värden för sina uppdragsgivare, skriver Henrik Forsberg på Novier.

När fastighetsägarna pressas av lågkonjunktur växer intresset för mer kostnadseffektiv förvaltning. Allt fler ifrågasätter den traditionella modellen, där förvaltarna tjänar mer på osynliga påslag än att skapa värden för uppdragsgivaren, skriver Henrik Forsberg på Novier.

Att förvalta en fastighet är en kvalificerad uppgift som kräver stor kunskap och erfarenhet. Besluten som fattas är helt avgörande för fastighetens lönsamhet och långsiktiga utveckling. Därför kan det tyckas märkligt att det som förvaltaren ofta tjänar mest pengar på inte är den egna verksamheten, utan det jobb som utförs av städfirman och elektrikern.

Modell med rabatter
Fastighetsförvaltarna har under lång tid utvecklat en affärsmodell där låga priser på förvaltningstjänster, tillsyn och skötsel kompenseras av påslag på fakturan från underleverantörer. Felavhjälpning, reparationer och enklare arbeten står i vissa fall för mer än 50 procent av intäkterna.

Modellen bygger på att förvaltaren har en driftorganisation som upphandlar tjänster från leverantörer där man erhåller bra rabatter och bonusar. Därefter gör man extra påslag innan fakturan skickas till beställaren, det vill säga fastighetsägaren som slutligen betalar för jobbet.

Fastighetsägare ifrågasätter modellen
I goda tider är detta upplägg inget som fastighetsägarna normalt har så mycket att anmärka på. Det kan vara skönt och praktiskt att bara ha en kontakt att vända sig till för allt som man behöver hjälp med. Men i ett läge där allt fler fastighetsägare behöver se över sina kostnader finns det många som börjar ifrågasätta den rådande modellen.

Istället märker vi ett ökat intresse bland fastighetsägarna att själva teckna avtal med de underleverantörer man behöver för att reparera och underhålla sina fastigheter. Varje faktura kommer således direkt från rörmokaren och plåtslagaren, utan påslag och med full tillgång till rabatter och bonusar.

Ökad transparens och valfrihet
För fastighetsägaren innebär det minskade kostnader samt ökad transparens och valfrihet. Det växande antalet avtal och fakturor hanteras i regel av vår förvaltning och medför ingen extra administration för beställaren.

Inom Novier har vi även valt att inte ha någon egen driftorganisation. Istället lägger vi ut driften på entreprenad hos den leverantör som vi bedömer har bäst förutsättningar att hantera jobbet på den lokala orten. Det säkerställer vår leverantörsoberoende och skapar mer kostnadseffektiva lösningar.

Fastighetsägarna är vinnare
Vinnaren i den här modellen är givetvis våra uppdragsgivare, fastighetsägarna. Men inte heller vi går lottlösa. Istället för att tjäna pengar på vad andra gör får vi som förvaltare möjlighet att utveckla det vi är bra på tillsammans med våra kunder.

Avsaknaden av ekonomiska incitament i allt som inte rör vår kärnverksamhet bygger ett förtroende som främjar det dagliga samarbetet och bidrar till vår gemensamma framgång. Det är en modell som jag hoppas att fler förvaltare och fastighetsägare kommer att vilja prova på.

Henrik Forsberg COO,
Head of Technical Management, Project Management and Sustainability, Partner på Novier

Dela artikeln: LinkedIn

För dig som arbetar med förvaltning och utveckling av alla typer av fastigheter.

Prenumerera på
vårt kostnadsfria nyhetsbrev










Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega