Henrik på Novier: ”Totalförvaltning ger samordningsvinster”

Bussdepåer, sjukhus och logistikfastigheter – tekniske förvaltaren Henrik Lindroos gillar de lite ovanligare uppdragen. På Novier får han utlopp för sitt stora intresse för energifrågor och effektivare arbetssätt.

Henrik Lindroos har alltid haft varit nyfiken på teknik och energi. Att plugga till fastighetsingenjör kändes därför rätt naturligt. Karriären började på Primär Fastighetsförvaltning som teknisk förvaltare med kunder som Stockholms Lokaltrafik där Primär var tillsynsentreprenör.

– Det är ju en väldigt speciell typ av fastigheter med alltifrån tunnelbanestationer till bussdepåer där jag sysslade med energifrågor. Jag analyserade förbrukningsstatistik och tog fram åtgärdsförslag.

Nästa arbetsplats var ju också ganska unik – berätta!
– Ja, jag fick jobb på L&T som driftchef för Södersjukhuset, med speciella tekniska installationer som man ju inte ser i en kontorsbyggnad. Bland annat var jag ansvarig för tillsyn, skötsel och service för alla fastighetstekniska installationer. Det var väldigt intressant att få inblick i de många olika förutsättningar som behöver finnas på ett sjukhus.

Varför sökte du dig till Novier?
– Jag blev kontaktad av en rekryterare för Novier, som sökte en teknisk förvaltare för kontorsfastigheter i Stockholms city. Jag tyckte själva uppdraget lät spännande, eftersom jag inte jobbat med kontorsfastigheter och gillar att prova nya saker. Men också för att det är bolag som erbjuder totalförvaltning av fastigheter och därmed möjligheten att ha kollegor inom hela området.

Idag arbetar du med ett uppdrag hos Novier som fokuserar på förvaltning av lager- och logistikfastigheter över landet, vad innebär det?
– Efter min föräldraledighet fick jag möjligheten att axla rollen som teknisk chef och kundansvarig, och idag leder jag ett glatt team bestående av elva engagerade tekniska förvaltare. Vårt uppdrag omfattar drift, vatten, värme, elanläggningar och utomhusmiljö. Vi ser till att upphandlade service- och leveransavtal för alla tekniska installationer följs noggrant, genomför nödvändiga åtgärder och föreslår energibesparande insatser.

Vad är speciellt med just lager- och logistikfastigheter?
– De har ju en annan typ av utmaningar, där fokus ligger på smidig transport. Går en port, en hiss eller ett arbetsbord sönder måste det ju åtgärdas så snabbt det bara går för att resten av flödet inte ska påverkas. Det är också stora ytor som ska förvaltas, där det är många olika typer av verksamheter som har olika krav på sina lokaler.

Vad skiljer Novier från dina andra arbetsplatser?
– Det finns en vilja och glädje i arbetet hos alla här som jag inte upplevt tidigare. Det märks att Novier jobbat mycket med att personalen skall trivas. Det är en glad stämning, trivsam och personlig miljö och jag känner verkligen att det är roligt att gå till jobbet. Vi sitter tillsammans i ett öppet kontorslandskap vilket gör beslutsvägarna korta. Vem som helst som har en bra idé eller en synpunkt kan gå direkt till chefer och VD och framföra den. Det är högt i tak och man lyssnar på varandra.

Vad har du för drivkrafter i ditt jobb?
– Att se effektiviseringspotential, det är en stor drivkraft hos mig. Ett bra exempel är förvaltningsrollen där man vanligtvis lägger mycket tid på administrativa uppgifter. Exempelvis när vi samlar in information och dokument från olika leverantörer eller besiktningsorgan så krävs det ofta en handpåläggning. Vi tittar på olika digitala lösningar där informationen kommer in automatiskt in i våra strukturer. Det frigör tid som förvaltarna i stället kan lägga på att vara närmre hyresgäster, fastigheter och verksamheter. Sådant gillar jag!

Vilka utmaningar ser du framöver på förvaltningsområdet?
– Trenden att man outsorcar olika tjänster inom de olika förvaltningsområdena, ofta på flera olika bolag. Det innebär många kontaktytor och kanske olika system, vilket kan utgöra utmaningar och att man förlorar helhetsperspektivet. Totalförvaltning är att föredra – antingen i egen regi eller hos ett och samma bolag. Det ger många samordningsvinster, mindre att hålla reda på och blir mer hållbart.

En annan utmaning är de kommande hållbarhetskraven från EU. Omställningen som behöver göras för att uppnå målen kräver investeringar. Detta kräver i sin tur en tydligare och genomgående hållbarhetsstrategi i hela organisationen, för att säkerställa att man arbetar mot gemensamma mål. Där det även är viktigt att fastighetsägare arbetar tillsammans med hyresgästerna för att uppfylla dessa krav.

Henrik Lindroos bästa tips till tekniska förvaltare:

  • Struktur och ordning är en vinnande faktor som teknisk förvaltare
  • Titta på tekniska lösningar för automatisering av arbetsuppgifter som kan effektivisera de administrativa arbetsmomenten

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Henrik Lindroos

Titel: Teknisk chef och kundansvarig
Ålder: 39 år
Uppväxt: I Tumba
Bor: I Nacka
Familj: Sambo och tre barn i åldrarna tre, fyra och fem år
Yrkeserfarenhet: Teknisk förvaltare på Primär Fastighetsförvaltning AB, driftkoordinator och driftchef på Veolia, driftchef Lassila & Tikanoja.
Utbildning: Fastighetsingenjör vid Nackademin, examen år 2012
Fritidsintressen: ”Familj och träning är vad jag hinner med…”

Dela artikeln: LinkedIn

För dig som arbetar med förvaltning och utveckling av alla typer av fastigheter.

Prenumerera på
vårt kostnadsfria nyhetsbrev










Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega