Finalister i Bästa klimatinitiativ: Kategori stora bolag

Foto: Mölndalsbostäder, Bostadsbolaget i Göteborg och Mimer i Västerås

Mölndalsbostäder, Bostadsbolaget i Göteborg och Mimer i Västerås är finalister i kategorin för stora bolag i tävlingen Allmännyttans bästa klimatinitiativ. Beteendeförändring och engagemang hos hyresgäster och personal har bidragit till framgångarna.

Mölndalsbostäder, Bostadsbolaget i Göteborg och Mimer i Västerås är finalister i kategorin för stora bolag i tävlingen om Allmännyttans bästa klimatinitiativ. Tävlingen visar upp de goda exempel som finns och där erfarenheterna kan spridas till alla andra bolag.

– Projekten tar upp viktiga frågor med mycket fokus på beteendeförändring och att skapa engagemang hos både personal och hyresgäster. Dessa perspektiv är avgörande för att uppnå verklig förändring, säger Frida Hansson, tävlingsgeneral och projektledare på Sveriges Allmännytta.

Finalist 1: Bostadsbolaget i Göteborg – #Waterhack
Som ett led i Bostadsbolagets arbete med att minska sin klimatpåverkan drog företaget igång en vattensparkampanj som pågick i januari-mars 2023. Huvudmålet var att få hyresgästerna att minska sin vattenanvändning med 5 procent under kampanjperioden.

Bostadsbolaget har sett över samtliga vatteninstallationer, genomfört vattenoptimerande åtgärder i många fastigheter och uppmanar regelbundet sina hyresgäster att felanmäla droppande kranar eller annat som slösar onödigt vatten. Bolaget ska även införa IMD, individuell mätning och debitering av varmvatten i hela sitt bestånd till 2030.

– Vi såg en potential i att försöka få huvudmålgruppen för denna kampanj, våra hyresgäster, att ändra sina vattenvanor och vi var nyfikna på hur mycket det skulle gå att spara enbart genom att medvetandegöra och informera om vattenkonsumtion, berättar Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget i Göteborg.

I kampanjen kombinerade Bostadsbolaget information i egna kanaler riktat till sina hyresgäster, med digitala kampanjer för att nå bredare och en yngre målgrupp.

Kampanjen bestod av flera delar, där den främsta handlade om att uppmuntra hyresgästerna till att engagera sig genom att dela med sig av, och tävla med sina egna waterhacks – alltså smarta tips på hur man kan spara vatten.

– Våra hyresgäster sparade massor av vatten under kampanjperioden! Efter kampanjens slut har vattenanvändningen fortsatt att minska, dock i lite mindre omfattning. Så vi upplever att vi nådde fram till hyresgästerna med kampanjens budskap, inte minst genom den respons vi fick i sociala medier och i tävlingsdeltagande, säger Oskar Scheiene.

#waterhack lever vidare på Bostadsbolaget även efter kampanjens slut och företaget arbetar aktivt på olika sätt för minskad vattenanvändning. De påminner också regelbundet sina hyresgäster om vikten av att spara vatten.

– En del i vår kampanj handlade om att inspirera andra fastighetsägare till att starta upp egna vattensparkampanjer. Just nu är det ett 15-tal fastighetsbolag som visat intresse och flera har redan initierat eller kommer påbörja egna kampanjer inspirerade av #waterhack, berättar Oskar Scheiene.  

Juryns kommentar:
Bostadsbolagets projekt adresserar en viktig fråga som länge varit förbisedd i Sverige. Det är en bred och tydlig kampanj under begränsad tid för att nå ett tydligt och mätbart resultat. Bidraget skapar engagemang och involverar hyresgästerna i den gröna omställningen. Ett stort plus för att de även följer upp arbetet och tar tillvara på arbetet i kampanjen.

Finalist 2: Bostads AB Mimer – Mimers återbrukshubb
– Många fastighetsägare har förråd med saker som är bra att ha och material som sparats från förvaltning, renoveringar eller skador. Den stora utmaningen är att hela organisationen ska veta om att materialet finns att använda vilket ofta resulterar i att sakerna blir för gamla och till slut kasseras, berättar Maria Eberhardsson, kommunikations- och hållbarhetschef på Bostads AB Mimer.

Sedan februari 2023 använder Mimer en enkel app där personalen kan hitta allt från innerdörrar och diskmaskiner till köksluckor och diskbänkar, boka produkterna och återanvända dem hos nästa hyresgäst.
Materialet från de olika förråden har samlats i två olika förråd, ett för vitvaror och ett för övrigt material. Hit lämnas material som exempelvis kvartersvärden vet kan användas någon annanstans och här kan man sedan hämta ut material som man behöver och bokat i appen.

Målet med att införa det här arbetssättet är att öka återbruksgraden och minska koldioxidutsläppen, men även att minska kostnader för inköpt material och skapa engagemang i klimatfrågan internt.

– Vi sparar tid internt och det blir färre resor till bygghandeln. I många fall kan vi ge snabbare service till våra hyresgäster då materialet redan finns ”hemma” på lager, säger Maria Eberhardsson.

Juryns kommentar:
Mimers bidrag adresserar en viktig fråga för framtiden – att få branschen att ställa om till cirkulärt. Projektet är kvantifierbart och det finns potential till stor koldioxidbesparing. Ett väl genomfört förankringsarbete inom projektet har lett till god användning internt. Det är viktigt att företag vågar testa nya produkter och arbetssätt precis som Mimer har gjort här.

Finalist 3: Mölndalsbostäder — Soperstars
Mölndalsbostäders utvecklingsprojekt Soperstars mål är att halvera restavfallsmängderna från hyresgästerna till 2030.

I projektet arbetar Mölndalsbostäder med att minska avfallsmängderna med hjälp av sensorer som mäter hur mycket avfall som finns i de olika avfallskärlen i ett 30-tal miljörum. Genom att mäta fyllnadsgraden kan företaget optimera uppsättningen av de olika kärlen. Det skapar bättre förutsättningar för hyresgästerna att sortera, samtidigt som det blir en bättre arbetsmiljö för fastighetsarbetarna.

I steg två av projektet genomför Mölndalsbostäder åtgärder för att påverka beteendet hos hyresgästerna., bland annat genom att sätta mindre inkastluckor i de stora locken på restavfallskärlen – detta för att undersöka vad som sker när man inte längre kan slänga ner stora saker eller säckar i restavfallet.
Med hjälp av kommunikationsinsatser vill man också påverka hyresgästerna att ytterligare förbättra sorteringen. Företaget kommer även att fräscha upp och skylta om några miljörum och mäta effekten av detta. De åtgärder som visar sig ge bäst förändring kommer att skalas upp.

– I vår bransch har vi möjlighet att påverka många människors vardag. Då blir klimatsmarta projekt extra intressanta och viktiga. Vi kan testa oss fram i mindre skala för att sedan skala upp med det som fungerar. Via allmännyttan kan vi sedan sprida eller ta del av andras framgångar, applicera på den egna verksamheten och nå ännu större effekt, säger Charlotta Brolin, hållbarhetsstrateg på Mölndalsbostäder.

Charlotta Brolin menar att avfall är en viktig fråga både för att avfall har en stor klimatpåverkan som kan minskas genom bättre sortering och att det är en stor kostnad för ett fastighetsbolag:

– Vi sitter alla i samma båt och brottas med samma typ av frågor och problem. Många fastighetsbolag vill minska restavfallet och öka sorteringen. Genom att delta i tävlingen får vi chansen att berätta mer om vårt arbete, framgångar och resultat, säger Charlotta Brolin.

Juryns kommentar:
Mölndalsbostäders bidrag har ett tydligt och ambitiöst mål i en viktig fråga. Ska man nå ett mål likt deras är det många bäckar små som gäller. Bra att de arbetar från ax till limpa med både kärl och beteende. Det här är en högst relevant fråga som engagerar hyresgäster.
Foto: Mölndalsbostäder, Bostadsbolaget i Göteborg och Mimer i Västerås

Källa: Sveriges Allmännytta

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega