Partnertext från Bostadsbolaget

Bostadsbolagets vattensparkampanj ger resultat

Oscar Scheiene är energi- och miljöchef på Bostadsbolaget. Foto: Peter Nilsson

Bostadsbolagets vattensparkampanj Waterhack ger resultat. Hyresgästerna hänger på och minskade sin vattenanvändning med 6,6% redan de första veckorna.

Minskningen syns tydligt jämfört med samma period 2022 och nu fortsätter kampanjen ytterligare en dryg månad.

– Det är väldigt roligt att se att våra hyresgäster engagerar sig i kampanjen och vill vara med och minska sin förbrukning, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.

Syftet med en vattensparkampanj är att öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning och motivera dem att minska sin förbrukning. Målet är en genomsnittlig minskad vattenförbrukning på 5% hos hyresgästerna.

– Att vi redan efter en månad ser en minskad användning med 6,6% är otroligt positivt. Tydlig och engagerande hyresgästkommunikation har gett resultat, tillsammans med vårt långsiktiga arbete med vattenoptimerande åtgärder i våra fastigheter, menar Oskar Scheiene.

Direktutskick och nya samarbeten
För att nå ut till samtliga hyresgäster har Bostadsbolaget använt både traditionella och nya grepp. Nära 25 000 hushåll har fått ett personligt utskick i brevlådan med information och tips för en minskad vattenanvändning. Dessutom skickas information ut genom digitala nyhetsbrev, trapphusinformation med korta kärnfulla budskap samt via sociala medier.

Bostadsbolaget testar också för första gången att samarbeta med kreatörer på TikTok.

– Vi ville nå en bredare målgrupp, framför allt fler unga människor som ofta har en grundförståelse för hållbarhet och kan påverka familj och vänner. De finns på TikTok och redan efter ett par veckor kunde vi se att inläggen fick bra spridning och skapade engagemang, berättar Oskar.

Det har också tagits fram en särskild kampanjwebb som kommunikationen utgår ifrån – waterhack.bostadsbolaget.se där bland annat alla vattenspartips samlas.

Andra åtgärder för vattenspar
Svenskarna förbrukar i snitt 140 liter vatten varje dag, året om. Uppvärmning, rening och distribution av vatten kräver energi och står för en betydande del av vår el- och energianvändning.

2022 präglades av en ansträngd situation på energimarknaden och det har funnits en överhängande risk för energibrist. Bostadsbolaget har gjort en rad åtgärder för att reducera användningen, där vattensparkampanjen är ett av initiativen.

– Genom att spara vatten är vi alla med och driver på en mer hållbar utveckling. Samtidigt sparar vi pengar som i stället kan satsas på att utveckla våra fastigheter och utemiljö vilket också kommer hyresgästerna till godo, säger Oskar.

– Nu hoppas vi den här positiva trenden håller i sig och att vi får en långsiktig förändring av vattenförbrukningen.

Om Waterhack

Bostadsbolagets kampanj #Waterhack pågår till och med den 31 mars 2023.

Förutom en informativ del så består kampanjen av ett tävlingsmoment där hyresgästerna själva kan engagera sig genom att dela sitt bästa vattenspartips.

Målet är att spara fem procent vatten under kampanjperioden och öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning.

När siffrorna för januari sammanfattas har Bostadsbolaget redan uppnått en minskning på 6,6% jämfört med januari 2022. Det är 16 500 kubikmeter vatten vilket ungefär motsvarar en två minuter kortare dusch varje dag – i varje lägenhet.

Rent ekonomiskt kan det översättas till en besparing på cirka 440 000 kronor eller över fem miljoner kronor på ett år.

Kampanjsida: #waterhack – https://waterhack.bostadsbolaget.se/

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega