Vad är en digital tvilling? Det vet Mimer, som satsat på det

Bild på digital tvilling, Malin Lampa, bostadsbolaget Mimer, och Nils Berglund, Vyer. Foto Malin Lampa: Per Groth

Västerås allmännyttiga bostadsbolag Mimer driver ett pilotprojekt med digitala tvillingar. Syftet är att effektivisera förvaltningsarbetet och ge nöjdare hyresgäster.
– Vi har fått något konkret och visuellt och en tydlig bild av vad en digital tvilling är, säger Malin Lampa på Mimer.

De senaste åren har behovet av digitalisering inom fastighetsbranschen blivit allt mer påtagligt. För ett och ett halvt år sedan formades en ny utvecklingsenhet på Mimer för att kunna ta större digitala språng inom alla delar av verksamheten, och samtidigt verka för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

– När jag tog examen inom innovationsteknik var det inte många som pratade om innovation, idag pratar alla om det. Och som fastighetsägare behöver vi ingå i det smarta samhället, säger Malin Lampa, som är utvecklingschef på Mimer.

Att få fastighetens livscykel att gå ihop
Mimer arbetar tillsammans med propechbolaget Vyer för att ta fram digitala tvillingar till sina fastighetsbestånd. I grunden handlar arbetet med digitala tvillingar om att få fastigheternas livscykel att gå ihop, menar Malin Lampa. I dag saknas uppdateringar för vad som har hänt under livscykeln i en fastighet.

– Om vi gör informationen om fastigheten tillgänglig digitalt kan den flöda oavbrutet genom organisationen, och vi får en proaktiv förvaltning istället för reaktiv. Genom den digitala tvillingen kan man på distans se vilka komponenter som finns var i en fastighet, och slipper åka ut på plats. Det är både mer ekonomiskt och resurssmart, menar Malin Lampa.

Vilken information är värdefull?
I just det här projektet har Mimer fokus på förvaltningsperspektivet, där man tar reda på vilken information som är värdefull – dels för dem som arbetar med driften men också för dem som sitter i kundtjänst.

Att exempelvis ha branddetektorer, ventilations- och värmesystem, larm och elledningar i en och samma digitala karta istället för separata kartor underlättar både felsökning och underhåll otroligt mycket.

Likaså att tillgängliggöra enklare varianter av digitala kartor för hyresgästerna som de kan klicka i när de gör felanmälan.

3D-modeller i drift och förvaltning
Projektet pågår under tolv månader och tar avstamp i en pilot från fjolåret där Mimers kontor i Västerås fick en digital tvilling. 3D-modellen används idag i löpande drift och förvaltning genom Vyers digitala plattform.

– Det vi gör är att först ge kunden ett gränssnitt där alla i förvaltningen själva kan lägga in information. När man sedan vill kliva in i fastigheten i en 3D-miljö, bygger vi den utifrån befintliga ritningar, säger Nils Berglund, VD på Vyer.

Utmaning med gamla fastigheter
Alla nybyggda fastigheter får idag en 3D-karta från arkitekten där all information finns med.

Utmaningen är att hitta vägar för hur man bygger upp samma system för sina gamla fastigheter. Här behöver man börja med att ta reda på vad man vill veta om en byggnad.

Det får inte vara för mycket information, men inte heller för lite. En balansgång alltså.

Men när man väl börjat kartlägga blir det ganska snabbt tydligt vad som är relevant och inte. Samtidigt måste man ganska snabbt göra utvärderingar, menar Nils Berglund. Och den viktigaste måttstocken är inte hur ”coolt” eller avancerat systemet är, utan hur exempelvis fastighetsteknikerna använder systemet och vad de tycker.

– Därför är det faktiskt bättre att börja i liten skala, med en enstaka fastighet. Då riskerar man inte köpa på sig en jättedyr lösning som kanske inte passar ens behov, säger Nils Berglund.

Mimer utvärderar
Fastighetsbolaget Mimer är just nu i en utvärderingsfas där de dels funderar över om all relevant information finns med och vilket som är det mest effektiva sättet att samla in kunskap på.

Ska hyresgästen själv kunna fylla på med information, kan man inhämta information när man ronderar eller besiktigar?

– Det är ett väldigt lärorikt och givande projekt. Vi har fått något konkret och visuellt så att förvaltningen får en tydlig bild av vad en digital tvilling är. Det hjälper oss också att veta hur vi ska kravställa vid nybyggnation, så att relevant information kommer in i systemet, säger Malin Lampa.

Både Malin och Nils konstaterar att det viktigaste med digitala tvillingar är att de ska vara lättillgängliga för vem som helst, utan att det behövs omfattande förförståelse eller digitalt kunnande.

– Det är då det blir en revolution, och här på Vyer ser vi en tydlig efterfrågan, avslutar Nils Berglund.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Vad är en digital tvilling?

• En digital tvilling är en kopia i datormiljö av något som finns i verkligheten. Det kan vara en maskin eller ett fordon, men också ett hus, en tunnel, en bro eller en hel stad.
• Vyers lösning är en digital tvilling av en fastighet som gör att byggnaden kan besökas virtuellt.
• Plattformen gör det möjligt för förvaltningspersonal att snabbt hitta viktig byggnadsinformation i smarta kartor från sin dator eller mobila enhet.
• Medarbetare kan själva kartlägga och uppdatera information så att de digitala tvillingarna förblir relevanta över tid.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega