Årets Stadskärna prisas för kreativitet

Glädjen var total när gänget från Östersund tog emot utmärkelsen Årets Stadskärna 2019.

I Östersund har man förstått vikten av att involvera nätverk med kreativa personer. Det skriver Svenska Stadskärnor som utser Årets Stadskärna.

Östersund vann utmärkelsen Årets Stadskärna 2019 i tuff konkurrens med finalisterna Karlskrona och Åmål. Utmärkelsen delas ut av organisation Svenska Stadskärnor.

– Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut till den svenska stad eller ort som visar på störst framsteg, utveckling och förnyelse av centrum. Det ska bygga på samarbete mellan både privata och offentliga aktörer, vilket Östersund har gjort på ett föredömligt sätt under många år, förklarar Eva Hägglund, vice ordförande i Svenska Stadskärnor och tillika juryns ordförande.

Juryns motivering
”Det är lätt att snabbt komma till tals och få sina idéer och planer hörda av staden. Samtidigt omvandlats projekt till ordinarie verksamhet med långsiktiga mål. Näringsliv och kommun likväl som civilsamhället är delaktiga, planen är klar och målen är tydliga. Något som leder till att galna idéer kan bli en innovativ verklighet till stor glädje för invånare och besökare.

”Allt vi gör, gör vi för att människor ska tycka om vår stad!” skriver juryn i motiveringen.

Kortare beslutsvägar
I Östersund har man förstått vikten av att även involvera mjuka värden, det vill säga att involvera nätverk med kreativa människor i kombination med fasta strukturer för samverkan, skriver Svenska Stadskärnor.

Östersund blickar framåt och bygger sin stadskärna för att fungera för framtidens invånare som idag är barn och kanske inte ens födda. De påbörjade sitt arbete redan 2008, då man bildade föreningen City Östersund efter en utredning om stadskärnan.

Destination Östersund AB startades våren 2010 och City Östersund införlivas i bolaget sommaren 2013.

Startade med workshop
Startskottet för utvecklingen av stadskärnan tog fart på allvar hösten 2015. Svenska Stadskärnor var bland annat involverade i en omfattande workshop då man bjöd in över 80 personer, från näringslivet och kommunen.

Under tre dagar diskuterades hur man ville att stadskärnan skulle utvecklas och se ut i framtiden, och framförallt hur de skulle göra för att nå dit. Även stadens invånare i olika åldrar deltog. Idag har man riktningen klar men resan är långt ifrån slut!

Källa: Svenska Stadskärnor

 

Snabbfakta om Svenska Stadskärnor

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Organisationens främsta partners är SKL, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Svenska Stadskärnor samlar cirka 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 118 svenska orter och städer.

Bli den första att kommentera "Årets Stadskärna prisas för kreativitet"

Lämna en kommentar