Superförvaltning gör Bergsjön bäst i klassen

För sjätte året i rad får Familjebostäder bättre betyg i AktivBo. I Bergsjön är nästan 81 procent nöjda med bolagets service, vilket är bäst i Sverige för utsatta områden. Nyckeln är närvaro 365 dagar om året, enligt distriktschef Christian Nilsson.

Efter att ha jobbat som enhetschef i Göteborgs stad, skulle Christian Nilsson resa jorden runt med sin familj under ett år. Precis då dök drömtjänsten upp i en annons: Familjebostäder sökte en distriktschef med fokus på områdesutveckling i Bergsjön. Just den fråga som Christian brann för, och delvis sysslat med i Göteborgs stad. Men i ett redan bokat livsäventyr med familjen fanns det ingen möjlighet att söka jobbet.

Nio månader senare skulle familjen åka hemåt från Thailand.
– Då var annonsen ute igen! De hade inte hittat rätt person, utan haft en interrimlösning. Jag sökte direkt – och fick jobbet, säger Christian Nilsson.

Vad innebär din roll som distriktschef rent konkret?
– Idag är jag distriktschef inte bara för Bergsjön utan för hela nordost, vilket innebär tre förvaltningsområden och 5 200 bostäder. Här har jag det övergripande ansvaret för kunder, personal och budget, med hjälp av tre områdeschefer, utvecklingschef, trygghetschef, två tekniska förvaltare och en kommunikatör. Totalt är vi 55 anställda.

I er senaste AktivBo-undersökning fick Bergsjön höga resultat. Kan du berätta mer?
– I servicekategorin ”Tar kunden på allvar” har vi faktiskt högst resultat i Sverige när det gäller utanförskapsområden, med 80,9 procent. Nästan lika många, 78 procent, känner sig trygga i Bergsjön.

Vad är det för arbete som ligger bakom de siffrorna?
– Det har sin grund i Framtiden-koncernens beslut att vi inte ska ha några särskilt utsatta områden i Göteborg 2025. Utifrån det jobbar vi med något som kallas Superförvaltning, vilket innebär att vi gör extra satsningar inom åtta särskilda målområden. Bland annat trygghetssäkrar vi våra fastigheter på olika sätt, där vi till exempel installerat 500 säkerhetsdörrar och 3 000 närvarostyrda lampor i Bergsjön.

– En annan viktig sak är våra trygghetsvärdar, som utför enklare felavhjälpning men framförallt relationsskapande arbete. De är ute varenda kväll 365 dagar om året. Vi jobbar också hårt med att hantera klotter och skadegörelse inom 24 timmar, olovlig andrahandsuthyrning, sophantering utan nedskräpning och genomför löpande trygghetsdialoger i området.

Vad är stommen i det här arbetet?
– Att vi visar att vi är närvarande och finns till för våra hyresgäster. Vi lyssnar på våra hyresgäster och gör de åtgärder vi kan göra för att området ska bli än mer trivsamt, visar med våra handlingar att vi bryr oss. Som hyresgäst ska man våga anmäla problem, och det görs i större utsträckning om man känner tillit till både sina grannar och sin hyresvärd. Här har vi en nyckelroll att spela för att öka tilliten i våra bostadsområden.

Hur samarbetar ni med andra samhällsaktörer?
– Vi har flera sådana samverkansprojekt, där ett av de större är Handslaget som är en överenskommelse mellan Familjebostäder, Business Region Göteborg, SAAB och Balder. Handslaget innebär att vi med konkreta åtgärder ska få fler personer i Bergsjön i arbete och att fler elever ska klara skolan så att de kan söka sig vidare till gymnasiet. Att vi gör det här tillsammans är jätteviktigt, för ingen aktör kan vända utvecklingen ensam.

– I Bergsjön har vi också ett fastighetsägarnätverk via en så kallad BID, där nästan alla fastighetsägare är medlemmar. Med gemensamma krafter arbetar vi för att Bergsjön ska bli en bättre plats att bo och verka i.

Hur använder du dina tidigare erfarenheter i din nuvarande roll på Familjebostäder?
– En viktig nyckel i min erfarenhet av att arbeta med områdesutveckling har varit just samverkan. Genom att samverka med aktörer inom samhällets tre dimensioner; offentligt, privat och civilsamhälle kan man åstadkomma så mycket mer än att bara arbeta isolerat.

Vilka är dina starkaste drivkrafter?
– Att kunna bidra till förbättring i både det lilla och det stora. Förbättra interna arbetsprocesser och göra dem mer effektiva, eller att bidra till stora samhälleliga förbättringar – det ger mig tillfredsställelse i arbetet.

Har du några råd till andra fastighetsägare om hur man kan jobba med områdesutveckling på den här nivån?

  • Vi arbetar utifrån ett mantra som jag tycker är väldigt bra: Vi lyssnar, vi gör, vi berättar.
  • Lyssna på era hyresgästers behov/de behov som finns i området, fundera på hur ni kan möta det behovet med egna eller gemensamma resurser. Gör sedan något konkret utifrån det.
  • Och sedan återkopplar ni till hyresgästerna vad ni har gjort. Får ni till den här metodiken i arbetet visar ni för hyresgästerna att ni bryr er, och tilliten till er som hyresvärd kommer att öka.

Förvaltarforum har även tidigare skrivit om Familjebostäders och Framtidenskoncernens Superförvaltning. Läs artikeln här.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Christian Nilsson

Titel: Distriktschef Familjebostäder i Göteborg AB
Ålder: 43
Uppväxt: Biskopsgården, Göteborg
Bor: Tuve, Göteborg
Familj: Fru och fyra barn.
Yrkeserfarenhet: FN-soldat på två utlandsmissioner. 10 år inom säkerhets- och bevakningsbranschen. 15 år inom offentlig förvaltning.
Utbildning: Pol mag på förvaltningshögskolan i Göteborg
Fritidsintressen: ”Jag tycker om att resa till nya platser, lära känna olika kulturer och träffa nya människor. Träning består nu mest av att spela padel som jag verkligen har fastnat för. Övrig fritidstid går till min familj och att vara delaktig i alla barnens aktiviteter, är dessutom fotbollstränare för min åttaåriga sons fotbollslag i BK Häcken”

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega