”Viktigt med trygghet från start”

När kommunala Stångåstaden fick uppdraget att bygga bostadsrätter, blev Robine Bremer kundansvarig. Hon utgick från egna erfarenheter för att skapa den bästa kundupplevelsen.
– Eftersom jag själv gjort olika bostadsköp vet jag vad som är viktigt för köparen.

Att bygga bostadsrätter brukar inte ingå i allmännyttans uppdrag. Men när Stångåstaden fick i uppgift att bygga kvarteret Lugnet med 354 lägenheter, skulle hälften av dessa vara bostadsrätter.

– Vi har höga krav på oss från kommunen att hjälpa till att bygga bort bostadsbristen och vi bygger så mycket vi bara kan. Men vi har inte kapacitet att förvalta allt själva, därför fick vi möjlighet att testa denna modell där en del av beståndet också skulle vara bostadsrätter.

Det berättar Robine Bremer, som är kundansvarig för bostadsrätter på Stångåstaden i Linköping där hon jobbat sedan 2016.

Hur hamnade du i fastighetsbranschen?
– Efter handelsprogrammet på gymnasiet fick jag sommarjobb som förvaltningsassistent på Fastighets AB Balder där jag sedan blev fast anställd. Jag trivdes jättebra på bolaget och med arbetsuppgifterna. Samtidigt hade jag ett stort arbetsområde med många resor och efter några år kände jag mig färdig med resandet. Efter en vända som säljkoordinator på Toyota Material Handling Sweden saknade jag fastighetsbranschen och såg att Stångåstaden sökte en kundansvarig i Linköping där jag bodde. Det kändes perfekt så jag sökte och fick jobbet!

Vad är det som är roligt med ditt jobb?
– Jag har alltid varit intresserad av byggnader och arkitektur och tycker att det är roligt att få jobba med det som människor förhoppningsvis uppfattar som den tryggaste platsen, nämligen bostaden. Dessutom får jag vara med om att både förvalta och utveckla alla möjliga sorters bostäder och områden – den bredden är spännande.

Vad innebär din funktion som kundansvarig för bostadsrätter?
– Jag följer kundens resa från köpet till inflytt med allt vad det innebär i form av tillval, för- och slutbesiktning och hantering av eventuella brister. Där är jag länken mellan köparen och andra aktörer som byggbolag, mäklare, förvaltaren HSB, styrelse. För köparen är det inte alltid lätt att veta vem man ska kontakta när i de olika stadierna i köpe- och byggprocessen.

Har du erfarenheter som du haft nytta av i den rollen?
– Jag har själv köpt och sålt bostäder och det var en viktig erfarenhet som jag kunde använda för att tänka mig in i kundens situation. Hur vill man ha det när man gör sitt livs kanske största affär?

– Eftersom bostadsrätter är ett helt nytt projekt för oss på Stångåstaden är det också extra viktigt att visa att vi kan leva upp till det vi lovat att göra. I början var det ju så att kunden köpte något som inte ens var färdigt och då är det så betydelsefullt med trygghet från start. Vi har jobbat hårt med att vara så tillgängliga som möjligt och köparna har varit väldigt nöjda.

Vilka utmaningar har ni haft?
– Den största är väl just detta att vi inte hade erfarenhet av att bygga bostadsrätter eller skapa en byggande styrelse. Det fanns ingen färdig arbetsbeskrivning eller några upparbetade processer att luta sig mot, utan vi fick lära oss själva.

– Det är också skillnad på de frågor, önskemål och krav man har när man köpt sin bostad jämfört med om man hyr den, vilket varit en lärorik resa. Jag är djupt imponerad över vårt duktiga team!

Vilka är de viktigaste frågorna för dig?
– Att få ansvaret för människors hem är ett fantastiskt förtroende och när jag lämnar över nyckeln vill jag känna mig lika nöjd som om jag själv varit köparen. Där ingår även att förklara varför avgifter höjs, hur det ser ut i omvärlden och vad vi som bolag behöver göra.

– Jag är också ansvarig för våra AktivBo-undersökningar och förutom den stora undersökningen varje år har vi löpande mindre undersökningar där vi jobbar mycket med svaren vi får in och informerar om vilka åtgärder vi gör. Vi mäter också alla om- och nybyggnationer och ser till att det hyresgästerna önskar sig läggs in i budget. Vi får höga resultat när det gäller service och kvalitet men försöker också förbättra de punkter vi får sämre resultat på.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Robine Bremer

Titel: Kundansvarig i bostadsrätter och nyproduktion på Stångåstaden i Linköping.
Ålder: 31 år
Uppväxt: I Mjölby
Bor: I Linköping
Familj: Dotter Agnes 4 år
Yrkeserfarenhet: Förvaltningsassistent och uthyrare på Balder. Säljkoordinator på Toyota Material Handling Sweden. Kundansvarig och områdesansvarig på Stångåstaden.
Utbildning: Gymnasiet och internutbildningar i projektledning.
Fritidsintressen: ”Jag är en supernörd när det gäller mat – både att äta ute och laga mat hemma till mina vänner. Jag älskar att läsa menyer och hitta nya recept!”

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega