Hos Bror Johansson & Co sparar man energi ”Tillsammans”

Tre kampanjnyhetsbrev om ”Tillsammans”-projektet.

När Bror Johansson & Co ville engagera hyresgästerna i att spara energi, tog man fram kampanjmaterialet ”Tillsammans” och uppmuntrade hyresgästerna att serviceanmäla onödiga energitjuvar.
– Det har verkligen gett resultat, säger VD Kristina Björling.

Bror Johansson & Co är ett medelstort fastighetsbolag i Göteborg där man har nära till sina fastigheter och hyresgäster, vilket innebär tät och god dialog. VD Kristina Björling berättar att man var bland de första i Göteborg med källsortering på tidigt 90-tal och att man under årtionden följt upp sin energiförbrukning månadsvis.

Kristina Björling, Bror Johansson & Co

Tider som dessa har gjort energifrågan ännu mer angelägen, och nu ville bolaget engagera hyresgästerna så mycket som möjligt med syftet att spara energi, öka insamlingen av matavfall, öka återvinningen, spara på vattnet – och lära sig tillsammans på vägen.

– Vi hade en workshop internt där vi funderade på hur vi skulle kunna göra ännu mer än vi redan gör i energi- och miljöfrågan. Vi kom fram till att en kampanj med olika korta budskap varje gång nog funkar bäst. Huvudtemat skulle vara ”Tillsammans”, vilket också är ett av bolagets ledord, berättar Kristina Björling.

Alla ska veta hur en termostat fungerar
Man började med att dela ut ett brev som berättade om den syftet och innehållet i den kommande kampanjen ”Tillsammans 1–6”.

– Vi är tydliga med att vi inte vill att någon ska frysa, utan att alla ska ha rätt komforttemperatur i sin bostad eller lokal. Men alla skall veta hur en termostat fungerar och hur man vädrar smart. Brevet innehöll också lite information om vad bolaget redan gör i energifrågan, samt några enkla tips som hyresgästerna kunde börja med.

Anmäla onödig energi
Sedan dess har man hunnit beta av fyra av sex kampanjdelar, den senaste handlade om matavfall och biogas. I juni kommer sista delen om vattenförbrukning. Man har också uppmuntrat hyresgästerna att göra serviceanmälningar på sådant som drar energi i onödan, vilket snabbt gav resultat:

– Det kan vara belysning som inte släcks automatiskt när den ska, eller att timern i torkrummet inte stänger av. Med hjälp av dialogen med hyresgästerna har vi kunnat trimma dessa installationer.

Vattenförbrukningen har redan minskat
Responsen från hyresgästerna har varit väldigt god, konstaterar Kristina Björling:

– Vår personal ute i fastigheterna möter bara positiva kommentarer, och jag tror att den allmänna samhällsdiskussionen om energikrisen också bidragit till att människor vill göra vad de kan för att energieffektivisera. Vi ser till exempel att varmvattenförbrukningen minskat, och då har vi ännu inte kommit fram till just den delen av kampanjen ännu, bortsett från att vi informerat om att den kommer.

Engagerad och stolt personal
Kristina Björling noterar också att personalen är både engagerad och stolt när det gäller Tillsammans-kampanjen, och bolaget har anordnat en tävling internt där man får gissa exempelvis vilket hus som har flest kilo matavfall eller minst vattenförbrukning.

– Det är viktigt att engagera både personal och hyresgäster i sådana här frågor. Kunskap och känslan av att kunna påverka skapar ju också trivsel och det är jätteviktigt för oss, avslutar Kristina Björling.


Kristina Björlings tips för att öka engagemanget:

  • Bombardera inte med information, utan dela upp den i flera korta delar på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
  • Gör en kommunikationsplan och ha färdigt material redan från start.
  • Använd er av flera kanaler/vägar: Digitala utskick, nyhetsbrev, samtal, möten, skyltar…
  • Se till att även nya hyresgäster får informationen.
  • Om du vill att hyresgästerna ska engagera sig, måste förutsättningarna finnas på plats: material för exempelvis matavfallssortering ska finnas tillgängligt, serviceanmälningar ska åtgärdas bums och synpunkter fångas upp.
  • Engagera och uppmuntra personalen! Tävlingar (gamification) och delaktighet i varandras arbetsområden är alltid roliga.
  • Tacka varje hyresgäst som kommit med idéer, och det viktigast av allt: återkoppla till dem om hur det går.
  • Ha roligt på vägen! Allt kanske inte ger synliga resultat i siffror, men absolut nöjdare kunder.
  • Dela med er! Inspireras gärna av vår kampanj ”Tillsammans 1-6” som finns på vår hemsida: www.brorjohansson.se

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega