Stockholmshems kundförvaltare Ladan drivs av att sprida kunskap

 

Som kundförvaltare på Stockholmshem har Ladan Odaway stor nytta av sitt modersmål somaliska och en av hennes starkaste drivkrafter är att sprida kunskap.
– Att göra så att alla våra hyresgäster kan ta till sig viktig information oavsett språk – det är en jätteviktig fråga.

Efter att Ladan Odaway pluggat international management fick hon sommarjobb på Vätterhem som receptionist. Att ha kontakt med hyresgäster och kunna hjälpa till passade henne som hand i handske och gav mersmak för fastighetsbranschen. Därefter blev det fast jobb på Stockholmshem som kundtjänstmedarbetare och när ett stort renoveringsprojekt i Rinkeby skulle dra igång, fick hon istället rollen som projektassistent i förvaltningen.

– De hade problem med hur de skulle informera hyresgäster som inte behärskade språket så bra och eftersom jag pratar somaliska kunde jag göra nytta där.

Hur blev du sedan kundförvaltare?
– Efter Rinkebyprojektet jobbade jag som kundvärd, där jag till exempel hjälpte de som ville beställa underhåll i sina lägenheter, assisterade vid besiktningar, lägenhetsvisningar och kontraktsskrivningar. När jag såg att man sökte en kundförvaltare, kände jag direkt att jag ville ha det jobbet. Jag saknade att vara ute bland hyresgästerna. Kundförvaltaren har ansvar för ”sina” hyresgäster och jag trivs jättebra med den typen av utåtriktat arbete. Jag fick jobbet och började direkt plugga till förvaltare vid sidan av.

Är en förvaltarutbildning viktig?
– Absolut. Men jag sökte jobbet på de meriter jag redan hade och eftersom jag verkligen ansträngt mig för att visa att jag både hade ett driv och lätt för att lära, kände jag att mina chefer hade förtroende för mig. Jag gick utbildningen på Newton på kvällstid samtidigt som jag jobbade, vilket var väldigt praktiskt eftersom jag kunde ta med mig frågeställningar från jobbet till utbildningen. Utbildningen blev ett kvitto på mina kunskaper och att jag är certifierad fastighetsförvaltare.

Vad gör du i din nuvarande roll?
– Jag är kundförvaltare för områdena Hässelby Strand, Blackeberg och Råcksta, där jag har ansvar för ekonomin, den dagliga skötseln av fastigheterna och utemiljön. Jag har kontakt med projektledare och entreprenörer och gör besiktningar vid flytt. Det är jag som är ansiktet utåt gentemot hyresgästerna och jag måste ha koll på vad som händer i området. Just nu håller vi på med ett stort trygghetspaket där vi bland annat sätter in elektroniska låssystem, ser över portar och installerar rörelsestyrd belysning. Att säkerställa ett tryggare bostadsområde för varje hyresgäst är en ständigt pågående process.

Hur påverkar din bakgrund och dina erfarenheter ditt arbete?
– Jag har växt upp i liknande områden och har en förståelse för språkets betydelse, till exempel hur vi kommunicerar med våra hyresgäster som har en annan språklig bakgrund och som kanske inte ens kan läsa. Att göra så att alla våra hyresgäster kan ta till sig viktig information oavsett språk – det är en jätteviktig fråga.

Vilka utmaningar ser du som förvaltare?
– Att man inte alltid räcker till för allt man vill göra. Och återigen – informationen! Idag är all vår information i tryckt form eller som text på webben. Men kanske skulle vi behöva använda oss av ljudklipp och kortare filmer på olika språk? Där önskar jag till exempel att det fanns en app som hyresgästerna kunde använda för att få fram just ljudinformation på sitt eget språk. Inom en snar framtid hoppas jag att vi kan lösa det.

Vilka är de viktigaste frågorna för dig?
– Information som alla kan förstå och att vi skapar bättre bostadsområden för våra hyresgäster. Där tycker jag vi kommit en bra bit på väg, vi har jättefina gårdsmiljöer och anställda trädgårdsmästare som gör ett fantastiskt jobb. Vi ser ständigt över våra fastigheter och gör förbättringar. Att hyresgästerna trivs och känner sig trygga är otroligt viktigt.

Vilken är din främsta drivkraft?
– Nyfikenhet, jag är nyfiken på allting! Så fort något är på gång så försöker jag lära mig hur saker funkar, jag frågar tekniker hur man byter låscylinder eller gör en stamspolning. Det är ju sådant jag kan ha nytta av i mitt dagliga arbete – jag får mer koll på vad vi kan göra själva eller vad som behöver lejas bort, och hur lång tid det tar.

– Jag är också väldigt nyfiken på människor, gillar verkligen att prata med våra hyresgäster om hur de har det. Där kommer även mina andra drivkrafter in; att göra nytta och sprida kunskap.

Vad har du för råd till andra kundförvaltare?
– Var nyfiken – och lyssna! Ibland behöver man verkligen stanna upp och fundera över varför just den här frågan är så viktig för hyresgästen, och om det kanske finns fler som påverkas. Lyhördhet och ödmjukhet är jätteviktigt.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Ladan Odaway

Titel: Kundförvaltare
Ålder: 30 år
Uppväxt: I Jönköping
Bor: I Kista
Familj: Mina föräldrar och sju yngre syskon
Yrkeserfarenhet: Receptionist på Vätterhem, kundtjänstmedarbetare, projektassistent och kundvärd på Stockholmshem
Utbildning: Fastighetsförvaltare på Newton
Fritidsintressen: Jag umgås så mycket som möjligt med min familj hemma i Jönköping, liksom med mina vänner. Gillar att träna styrka och kondition, läser mycket (alltid deckare!)

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega