Melissa på Fastighetsägarna ger kärlek till kunderna


Kunderna kräver mycket kärlek, konstaterar Melissa Basberber, teknisk fastighetsförvaltare på Fastighetsägarna Service.

– Mitt jobb handlar om folks hem, och då gäller det att skapa trygghet och ha koll.

När vi ses i Fastighetsägarnas hus i centrala Stockholm har Melissa Basberber just varit på möte hos en av de bostadsrättsföreningar som hon förvaltar. Det mötet är standard varje fredag.

– De vill ha det så, och för mig är det viktigt att tillgodose kundernas behov.

Föreningen har 30 lägenheter och tre lokaler, vilket är en vanlig storlek bland de tolv bostadsrättsföreningar som Melissa Basberber förvaltar. De flesta finns i innerstaden, men hon förvaltar även ett par i närförorten.

– Som teknisk förvaltare är det jag som är närmast kunden när det gäller drift, skötsel, energifrågor och renoveringar. Så det finns alltid mycket att prata om på mötena. Men det är inte alla styrelser som vill ses en gång i veckan. Det kan variera från en gång i månaden till fyra gånger per år. Men oavsett hur ofta vi ses är det viktigt att kunderna känner att jag är tillgänglig för samtal och frågor.

Ett rörligt jobb, är det mycket på gång samtidigt?
– Ja, så är det. Men det är charmen med yrket. Och jag har spring i benen, så det passar mig. Förutom med kunderna håller jag tät kontakt med drifttekniker och fastighetsskötare som är ute på fältet, samt med de ekonomiska förvaltare, projektledare och hyreshandläggare som ingår i mitt kundteam.

Melissa Basberber berättar att hennes agenda alltid är fylld och planerad, men att avsteg behöver göras någon dag varje vecka.

– Händer något akut, till exempel en vattenskada, måste jag vara snabb på bollen. Då håller jag i logistiken från Fastighetsägarna Services sida och sköter kontakten mellan föreningen och försäkringsbolagen.

Vilken är den största utmaningen i jobbet?
– Att få tiden att räcka till och komma in i allting. Jag började på Fastighetsägarna Service vid årsskiftet och är fortfarande ganska ny på jobbet, men det känns som att jag har kommit hem. Det finns alltid någon att fråga här. Det är en extrem lyx att arbeta på ett kontor med över 250 experter inom allt från fastighetsjuridik och hyresförhandling till projektledning och att ingå i ett kundteam som består av olika kompetenser för att tillgodose kundens specifika behov. Tillsammans har vi de bästa förutsättningarna att vara proaktiva och hjälpa kunderna på bästa sätt.

Hur ser arbetstiden ut?
– De som sitter i bostadsrättsföreningarnas styrelser jobbar ofta på dagarna, så vissa möten måste hållas sena kvällar och tidiga morgnar. Men ledarna här är väldigt måna om att vi ska ta ut kompledigt för den tiden, för att vi alla ska må bra.

Hur kommer det sig att du valde förvaltaryrket?
– Jag började på Fastums servicecenter 2014. Då arbetade jag med att ta emot felanmälningar. Jag fick följa med förvaltare på möten, och ibland var jag med och kollade när de fel som jag tagit emot fixades. Jag ville förstå hur allting fungerade och få en bild av fastigheterna.

Melissa Basberbers stigande intresse för branschen ledde till att hon började studera till fastighetsförvaltare på Folkuniversitet. År 2018 var hon klar med utbildningen och klev direkt in i rollen som förvaltare på Fastum.

Varför bytte du till Fastighetsägarna Service?
– Efter sju år på Fastum och min föräldraledighet kände jag att det var dags för förändring och utveckling. Jag ville pröva vingarna, så när jag såg en ledig tjänst här sökte jag och fick den.

Några fler exempel på uppgifter som ingår i din roll?
– Uppgifterna är många och varierande. Jag svarar bland annat på kundernas frågor, skriver förvaltningsrapporter, för statistik över felanmälningar och gör avflyttningsbesiktningar. Jag träffar också entreprenörer. Om en förening till exempel vill renovera trapphuset tar jag in offerter och lämnar till föreningen. Ofta kan jag rekommendera någon entreprenör, då vi på Fastighetsägarna Service samarbetar med pålitliga entreprenörer som vi tecknat ramavtal med. Våra ramavtal fungerar som en trygghet för föreningarna, då vi redan har kvalitetssäkrat dem. Godkänner föreningen en offert bokar jag byggstart.

Det pratas mycket om hållbarhet i branschen. Hur ser du på den frågan?
– Oerhört viktig fråga. Jag arbetar dagligen med att hitta hållbara sätt att arbeta med fastigheter, föra statistik över energiförbrukningen och skriva rapporter. Vi pratar också ihop oss i teamet om krav för framtiden, åtgärder och lösningar, som vi sedan föreslår för föreningarna.

Är du själv teknisk?
– Mer teknisk än min sambo i varje fall, säger Melissa Basberber med ett skratt. Hemma i vårt kedjehus finns alltid att göra. Jag gillar att hålla i både skruvmejsel, hammare och pensel.

Melissas tre tips för god teknisk fastighetsförvaltning:

  1. Var lyhörd och värna om rak och tydlig kommunikation med såväl kunder som kollegor.
  2. Förståelse för hur viktigt jobbet är – att det faktiskt handlar om folks hem och deras trygghet.
  3. Ge kärlek till kunderna, var empatisk och tänk dig in i deras situation, oavsett om det gäller stora eller små frågor.

Text: Ulf Storm
redaktionen@forvaltarforum.se

Melissa Basberber

Titel: Teknisk förvaltare på Fastighetsägarna Service
Ålder: 31.
Uppväxt: Bålsta, nordväst om Stockholm.
Yrkeserfarenhet: Arbetsledare, servicekonsult, receptionist/kundtjänst, fastighetsadministratör, fastighetsförvaltare, teknisk fastighetsförvaltare.
Utbildning: Diplomerad fastighetsförvaltare, Folkuniversitetet.
Familj: Sambo och dotter på ett och ett halvt år.
Bor: Kedjehus i Bålsta.
Fritid: Umgås mycket med mamma, pappa och två äldre bröder, varav en också har barn. Vi är varandras bästa vänner. Tränar karate en gång i veckan med min pappa i en karateklubb.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega