Tid för återhämtning – men hur?

Hängmattan hägrar. Snart dags att aktivera mejlens frånvarobesked och logga ut. Men att bromsa in, varva ner och kunna ladda om under semestern är inte alltid så lätt. Här får du råd för bättre återhämtning.

– Om vi backar och tänker evolutionärt, ser på vad vi är för djur och ställer oss frågan vilken semestervila vi behöver och som är optimal, ”fyra till fem veckor, eller räcker det med två?” så är det ganska ovidkommande, säger psykologen Kerstin Jedling.

Kerstin Jedling

Planera, variera, acceptera
Hon är även vice vd på Stressmottagningen i Stockholm och författare. Böckerna handlar bland annat om stress, oro, sömnbesvär och utmattning. Och hennes medskick när det kommer till återhämtning under semestern skulle kunna kokas ner till nyckelorden: planera, variera och acceptera. Mer om det längre ner.

– Vi mår egentligen bäst av att ha en jämn ”börda” och det finns inget universalrecept för vila! säger Kerstin Jedling med eftertryck och fortsätter:

– Visst finns det lite semesterforskning att luta sig mot, men den visar främst att när vi är ”helt lediga” så stannar inte den utvilningseffekten eller semestereffekten kvar särskilt länge. Att orka ett helt år till, till nästa sommar, handlar om så mycket annat än just de där lediga veckorna.

Lita på andra
Något som är centralt för möjligheten till återhämtning är att våga och kunna släppa taget om saker och ting på arbetet, att lita på att andra löser arbetsuppgifterna eller problem som uppstår under ens ledighet. Om det är svårt så gäller det att hitta struktur och strategier för att kunna släppa taget, eller vara involverad på en sund nivå.

–  Att ha ett eget förhållningssätt under semestern, ”Klockan två dag X kollar jag mejlen” kan vara ett sätt att rama in situationen. Men är grundskälet ”annars får jag ångest” så är det viktigt att identifiera den rädslan och vad den bottnar i.

– Det är inte förbjudet att kolla mejlen när man är ledig, men det gäller att verkligen tänka över anledningen till att man känner ett så stort behov att göra det. Är det främst känslostyrt eller har det enbart med något isolerat och konkret jobbproblem att göra?

Men att vara ledig från en onsdag till onsdag, då?
– Många verkar tycka att det är en bra idé och behagligare att jobba kortveckor i början och slutet av semestern, men jag har ingen forskning i ryggen kring vad det gör med återhämtningen.

– Likaså att ha frånvarobeskedet aktivt men vara i tjänst, kan hjälpa en del att få ro att avsluta det sista innan semestern, eller smyga igång en del arbetsuppgifter efter ledigheten.

Frånvaromeddelandet
Kerstin Jedling betonar att oavsett närvaro på mejlen eller inte, så ska förväntningarna utgå ifrån om du är i tjänst eller inte. Att läsa mejl är en sak, men att agera utifrån det som står är något annat.

– Ett supertydligt svarsmeddelande i jobbtelefonen och på mejlen ska, utöver en tydlig hänvisning till var personen kan vända sig, gärna även innehålla en formulering som tydligt anger ”jag kommer läsa ditt mejl tidigast datumet X”.

Trött på olika sätt
Den trötthet som vi exempelvis känner efter en intensiv jobbperiod eller när semestern närmar sig kan ta sig flera uttryck. Kerstin Jedling delar upp den i fysisk trötthet, sömnighet och mental trötthet.

– Vad anstränger jag mest, vad behöver jag vila mest? För de allra flesta av oss är svaret: huvudet.

– Att ägna oss åt passiv vila är därför sällan bra för någon, vi behöver oftast en aktiv vila. Sitter vi mycket inne på kontorsstolen kan den bästa vilan vara att göra en vandring, resonerar hon.

Vad vill jag få ut av semestern?
Kerstin Jedling betonar samtidigt vikten av att planera för ledighet. Och med det syftar hon inte på att fylla kalendern till bredden, utan att sätta sig ner och ställa sig frågan ”Vad vill jag få ut av semestern?” och planera därefter.

–  Gör klart för dig vad du vill få ut av din ledighet. Det behöver inte vara några mål som ställer krav som att ”måla klart huset”, utan snarare att ”vara utomhus mycket”, ”göra något med händerna”, ”umgås mycket med den och den”.

– Om det viktiga för dig är att hänga med barnen, så gäller ju det oavsett om ni är ute på baksidan eller på Bahamas. Vet du vad du värderar högst under din ledighet så är det också enklare att bli nöjd med den.

Bästa vilan för dig? Tänk: variation
När du planerar för din ledighet och din återhämtning är det därför smart att tänka variation. Att göra andra prioriteringar än i vardagen, få nya intryck och även att komma tillbaka till arbetet med ”nya ögon”.

–  För den som arbetar med ombyggnadsprojekt eller nyproduktion är kanske inte den bästa vilan att renovera sommarhuset. Men för den som arbetar med abstrakta arbetsuppgifter kan det vara helt rätt att se konkreta resultat genom att fixa med stugan.

Acceptera och sätt ett datum
Trots sköna, lediga dagar kan stressande tankar på jobbet dyka upp då och då. Kerstin Jedlings främsta budskap för att få en bra vila och återhämtning är att vara i nuet.

– Sluta svara på jobbtankarna som kommer, den inre radion som sänder, notera att tankarna kommer, acceptera, och tänk sedan aktivt på det datum du är tillbaka i tjänst och ska ta itu med dem.

– Träna dig på att återföra uppmärksamheten till nuet ”nu är jag här och tittar på det här och känner doften av det här…”

Chefens ansvar
Har du personalansvar är det viktigt att tänka på att dina medarbetare kan behöva väldigt olika mycket struktur och förutsägbarhet när det gäller sommarveckorna.

–  En del kan behöva detaljerade instruktioner, medan andra tycker att allt är underförstått.

Kerstin Jedling lyfter i sammanhanget också fram att chefens attityd kring till exempel nåbarhet utanför arbetstid och vad det innebär att vara ledig ofta har stor inverkan på en medarbetare.

–  Närmsta chefen modellerar vad som förväntas. Tänk därför noga på vad du sänder ut för signaler.

Acceptera trögheten
Efter den inbromsning och återhämtning som semestern förhoppningsvis inneburit behövs också en medvetenhet kring hur vi får en bra start på jobbet, trappar upp tempot och gasar när vi är tillbaka.

– Återigen gäller det att notera och acceptera den trötthet och tröghet man kan känna när vardagen är igång och höstens alla krav kommer. Det kan ta veckor att ”skola in sig” igen.

Mjukstart med guldkant
– Guldkantsgrejerna, om du har möjlighet ta ut flextid och äta en långlunch, kan vara bra för att få en mjukstart under de första veckorna. Eller ta med matlådan ut. Gör vad du kan för att dra ut lite på semesterkänslan.

Känns det motigt på söndagskvällen inför jobbveckan kan ett sätt att lätta på tankarna vara att fundera på vad man bidrar till i sitt arbete.

– De flesta skulle jobba i någon mån, även om de skrapat en lott i tv och vunnit storvinsten. Gemenskap, kolleger man gillar, glada återseenden efter ledigheten och vad som känns meningsfullt, stort som smått, kan man hänga upp sina tankar på.

– Om det ändå är svårt att hitta mening, kan man se sig själv som en kugge i arbetsgruppen, som bidrar till något bra i nästa led.

Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum.se

Tips för bättre återhämtning:

  • Var tydliga mot varandra i arbetsgruppen om vilka förväntningar som finns under sommarveckorna.
  • Hitta någon på arbetsplatsen som du kan lita på, så att du verkligen kan släppa ifrån dig arbetsuppgifter.
  • Planera för ledighet. Fråga dig själv: Vad anstränger jag mest, vad behöver jag vila mest?
  • Ha ett supertydligt frånvarobesked på mejl och telefon.
  • Under ledigheten: fokusera på nuet så mycket det går.
  • Variera dig och fyll på med den sorts vila du behöver.
  • Smygstarta och hitta sätta att behålla semesterkänslan när du är tillbaka på jobbet.

Några råd till dig med personalansvar:

  • Lita på det system du lagt upp för dina medarbetare och dig själv. Testa det på någon kollega om du är osäker – har jag missat något? Tillgänglighet, beredskap, jour och så vidare.
  • Ju svårare du har för att öppna och sen stänga mejlen, desto viktigare är det att göra en plan.
  • Ett alternativ till att ha ett öga på mejlen då och då är att be kollegan som är i tjänst att skicka ett SMS om det är något du behöver läsa i inkorgen.
  • Som chef – tänk på vad du sänder ut för signaler till medarbetarna.

 

Stressmottagningen tipsar!

Lyssna på/ladda kostnadsfritt ner våra guidande övningar: ”På väg till arbetet”, ”Ta paus under arbetet (45 min)”, ”På väg hem från arbetet”, ”Förberedelse för sömn – varva ner”. Du hittar övningarna här!

Stressmottagningen startade 2000 och samarbetar med forskare på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och Karolinska Institutet. Personer med utmattningssyndrom behandlas och rehabiliteras av ett team av arbetsterapeuter, fysioterapeuter, psykologer, psykoterapeuter och läkare. Stressmottagningens medarbetare föreläser, förebygger och utbildar också inom sina respektive specialistområden.

Kerstin Jedling är leg Psykolog, vice vd på Stressmottagningen och författare till böckerna 29 sidor mot stress, 29 sidor mot oro och 29 sidor mot sömnbesvär (Albert Bonniers Förlag, 2010) och Vägen ur utmattningssyndrom (Natur & Kultur, 2018).

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens

Bli den första att kommentera "Tid för återhämtning – men hur?"

Lämna en kommentar