Släpp förtöjningarna och segla iväg

Om jag varit krönikör i Svenska Mad  så hade det denna gång handlat om USA:s president. Men eftersom detta är en seriös blaska så kommer varken han eller Nordkoreas lika tragiska motsvarighet att omnämnas med ett enda ord.

För 20–30 år sedan var motorvärmare på tapeten och väldigt många parkeringar i anslutning till bostäder och arbetsplatser utrustades med den tidens finess. Nu ökar behovet av laddplatser för elbilar med en svindlande fart och då kommer motorvärmarnas infrastruktur hjälpa oss tillgodose behovet.

Kablar med tillräckliga dimensioner finns ända fram och fastigheternas huvudsäkringar etcetera är tillräckligt väl tilltagna för att klara laddningen. Återstår bara att byta de gamla uttagen mot smarta lådor som håller ordning så att kostnaden för strömmen hamnar hos rätt kund och gör så att bilägaren via en app i telefonen kan styra och övervaka laddningen.

Naturvårdsverkets Klimatklivet betalar upp till halva investeringen förutsatt att installationen uppfyller deras krav – tyvärr har det klagats en del på byråkratisk administration för att få del av bidraget och det bör Naturvårdsverket ändra på.

Egen elproduktion med solceller har blivit en folkrörelse som växer så det knakar och nästa stora hajp blir att lagra energin i egna batterier eller troligen kraftfulla kondensatorer i framtiden. Batterilagring kräver omvandling från el till kemisk energi och tillbaka till el igen.

Men i en kondensator lagras elenergi som just elenergi utan omvandling vilket minskar förlusterna. I framtiden kommer bilars och bussars batterier få en andrahandsmarknad så att när de inte längre duger i fordonen kan de tjänstgöra som stationära i fastigheter.

Vill man vara riktigt trendig satsar man på att koppla loss sitt hus från elnätet och bli ”off-grid”. Inte så många strävar mot det i dag men inom en snar framtid kommer även det att bli en folkrörelse om du frågar mig.

Alla prylar som behövs finns redan i butik som standardkomponenter och många båtägare och folk med fritidshus på fjället är ju redan där – tänk att aldrig mer få en räkning för elenergi eller elnät. Lite som vi med elbil som aldrig mer behöver svänga in på macken eller bry oss om att mackägaren skyltar om med nytt bensinpris utanför.

Någon sa till mig att det där med elbil gör ingen skillnad så länge alla gigantiska tankfartyg i världshaven kör på skitig olja utan krav på avgasrening.

Och det stämmer ju ända tills man kommer på att tankfartygen slutar nog finnas när ingen använder det dom har i lastrummet och att den ofantliga mängd elenergi som idag använd till landets tre raffinaderier ju kan användas för att köra bil med istället.

Hur mycket kostar en brun häst är en lika korkad fråga som Hur långt är ett snöre? eller Är fjärrvärme miljövänligt?” Jo, det beror liksom på..!

Winston Churchill lär ju ha sagt att ”Champagne skall vara kall, torr och gratis”. Om du frågar mig så skall ”Fjärrvärme vara billig, tillförlitlig och miljövänlig”. Ta reda på vilken CO2-belastning fjärrvärmen i just ditt fjärrvärmenät verkligen har och var kritisk i din granskning.

Från 50gram/kWh och uppåt är på tok för mycket. Energi ur elnätet genererar olika utsläpp beroende på hur den genereras och den som inte ställer några miljökrav på sin el får räkna med att den belastar miljön med 100gram/kWh. Är man inte nöjd med fjärrvärmens pris och miljöpåverkan så kan man liksom elkunden släppa förtöjningarna och segla därifrån.

Willy Ociansson
redaktionen@forvaltarforum.se

Willy Ociansson på Willys Cleantech och Energy Booster är energiexpert och inspiratör. Han arrangerar bland annat kursen Eco Driving av fastighet och har även utvecklat en metod som effektiviserar uttaget av bergvärme ur borrhål.
Dela artikeln: LinkedIn

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega